Otät durklucka för inombordare

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Göran seglare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 sep 2018 10:41

Otät durklucka för inombordare

Inlägg av Göran seglare »

Jag har under 2019 köpt en mycket fin IF-E, # 3206. Motorbyte pågår nu, den gamla inombordaren VP MD1B byts ut mot en ny VP D1-13.
Det finns en stor motorlucka i sittbrunnsdurken. Den sitter fast med gångjärn i akterdelen, och man skruvar ner den förliga delen med gängade rattar från motorrummet, inifrån ruffen.

Men:

Luckan är otät. Det finns ingen "naturlig" avrinning från självlänsarna, utan det är ett litet dike i durken runt luckan. Här måste alltså vara en absolut tät tätning. Den gamla tätningen är utsliten.

Har någon tips på hur man ska göra?

Jag har själv funderat på att ta bort allt gammalt gummi och sätta dit en självhäftande "svampgummilist" i EDPM-material. Dimensionen är lite knepig, ungefär 2 x 2 cm kanske blir bra, men jag vet inte säkert.
DSCN6036.jpg
DSCN6036.jpg (70.58 KiB) Visad 13114 gånger
DSCN6044.jpg
DSCN6044.jpg (90.64 KiB) Visad 13114 gånger
DSCN6045.jpg
DSCN6045.jpg (129.82 KiB) Visad 13114 gånger
DSCN6046.jpg
DSCN6046.jpg (123.33 KiB) Visad 13114 gånger
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Otät durklucka för inombordare

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Om jag jämför hur din nuvarande list ser ut med den originallist som satt på förlucka och kistbänksluckor på vår IF en gång i tiden så skulle jag gissa att den list du har nu inte är original utan en "fönsterlist" - någon har alltså redan gjort det du nu funderar på minst en gång tidigare.

Nu vet jag ju inte var du bor, men här i Stockholmsområdet är det Kuntze & Co i Västberga som gäller, de har allt inom gummi och därmed säkert en passande ny list om du inte hittar samma/liknande list du nu har i närmsta järnaffär.


Lycka till!

Janne
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Otät durklucka för inombordare

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag ser en annan intressant detalj: Är öppningen för ruffluckan på din båt förlängd ända ner till sittbrunnsdurken?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Göran seglare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 sep 2018 10:41

Re: Otät durklucka för inombordare

Inlägg av Göran seglare »

Till Janne:
Ja, nuvarande list är egentligen två lister ihopbakade med varandra på ett rätt taffligt sätt. Säkert har någon grejat med detta under resans gång. Problemet är nu att mäta ut lämpligt tjocklek och bredd på en ny list som fyller ut utrymmet när man pressar ner luckan med gångjärnen och skruvarna, men som ändå inte är så tjock att det blir omöjligt att stänga luckan. Jag funderar alltså på en komprimerbar EDPM-list, 2 x 2 cm, men jag vet inte om dimensionen är den rätta. Det är faktiskt svårare än man tror att mäta detta. Det lär få bli "trial and error", förhoppningsvis ändå "trial and success"!
Jag bor inte i Stockholm, men det går att beställa på nätet. Vår lokala järnaffär är mycket bra, men har ett begränsat sortiment av EDPM-lister. De kan nog beställa hem om man har önskemål. Eller vet du om man kan ringa/maila till Kuntze och diskutera specifika problem som detta?

Till Johan:
Ja, öppningen för ruffluckan är förlängd nästan ända ner till sittbrunnsdurken, med 3 cm hög plastad kant ner mot durken. Det är givetvis inte bra, men tycks ändå ha funkat i drygt 40 år. Funderar på att plasta igen denna öppning, åtminstone delvis. Har inte tänkt färdigt riktigt ännu.
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Otät durklucka för inombordare

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Gissa om jag känner igen problemet - hade samma bekymmer med tätningen av förluckan. Höll på som tusan med en list som jag köpte av en firma som i samma veva slutade att sälja till privatpersoner, fick den kluven av en annan firma varvid den naturligtvis blev för tunn. Köpte ny list, som ju alltså var för tjock, men lyckades aldrig fnula ut hur jag skulle kunna bearbeta den till rätt dimension. Följaktligen är förluckan visserligen helt tät, men lite svårstängd, och jag hade alltid dåligt samvete för att jag belastade gångjärnen onödigt.

Betr svårigheten att mäta undrar jag om man skulle kunna använda någon form av elastisk massa av plastellinatyp - om nu något sådant finns att köpa fortfarande - och lägga i skåran och fälla ned luckan lagom mycket. Då fick man ju en slags modell av listen. Ledsen att jag inte kommer på vad slags massa man kunde använda, men nå´n annan här på forumet kanske kan bidra?

Dessvärre har jag ingen aning om hur mycket service Kuntze kan bidra med, men det skadar väl inte att ringa och kolla.


Janne
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Otät durklucka för inombordare

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag hade nog också haft lust att plasta igen den stora ruffluckeöppningen. Det känns inte bra att ha det så.

Till kistbänkarna hittade jag EPDM-lister med fyrkantprofil i en välsorterad båtaffär häromåret i en dansk hamn. Jag minns inte riktigt dimensionen på dem, men misstänker att de kan vara liknande som du behöver till motorluckan.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Bovall
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jul 2012 10:19

Re: Otät durklucka för inombordare

Inlägg av Bovall »

Jag har testat en rad olika varianter av lister för att få motorluckan tät. Billiga varianter och svindyra från Kuntze, alla utan framgång. Under ett par år så fyllde jag mellanrummet mellan lucka och durk med silikon för att få det tätt. Det fungerar någorlunda, men det blir opraktiskt eftersom det är bökigt att få upp luckan. Till slut tröttnade jag på det ständiga läckaget och lät tillverka en ram i rostfritt. Luckan vilar ovanpå ramens kant som sticker upp en bit ovanför durken. Ovanpå själva kanten sitter en tätningslist, luckan skruvas fast med en bult i varje hörn (4 muttrar sitter fastsvetsade i ramen). Ramen är gjord så att det inte finns någon nersänkning alls i durken längre. Nackdelen med konstruktionen är att durken inte är helt slät, luckan sticker upp lika mycket som den är tjock. Jag har dock aldrig upplevt det som ett problem eftersom nivåskillnaden är precis vid skotbalken. Luckan är enkel att hantera och den är nu helt tät.

/Anders
Bilagor
EEC23041-CA3A-493F-8A9E-01863010985C.jpeg
EEC23041-CA3A-493F-8A9E-01863010985C.jpeg (79.11 KiB) Visad 12995 gånger
Göran seglare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 sep 2018 10:41

Re: Otät durklucka för inombordare

Inlägg av Göran seglare »

Intressant lösning med den rostfria ramen, Bovall! (underteckn. Anders)

Har du en måttsatt ritning? Eller kan du ange vilken firma som tillverkade ramen, och om de i så fall kan tillverka en ram till mig? Kostnad?
Jag har själv funderat i de banorna, men då att plasta upp en ny, högre kant. Problemet skulle då vara att montera nya beslag för att komprimera luckan och listerna. Med din rostfria lösning har du löst det på ett elegant sätt med fastsvetsade muttrar! Att luckan sticker upp lite är, som du säger, ett mindre problem eftersom man ändå inte snubblar på den då skotbalken "sitter i vägen".
Elegant, verkligen!

/Göran
Bovall
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jul 2012 10:19

Re: Otät durklucka för inombordare

Inlägg av Bovall »

Någon ritning har jag tyvärr inte. Jag är heller inte säker på den exakta kostnaden eftersom en del andra arbeten utfördes vid samma tillfälle. Mellan tummen och pekfingret så bör det ha handlat om ca 6 - 7 timmar inklusive mallning och montering. Jobbet utfördes av varvet där jag vinterförvarar båten (Bohuslän). Jag tror dock att vem som helst som kan svetsa i rostfritt kan fixa en ram. Du kan ju använda luckan som mall först och sedan tillverka en i plyfa/träribbor med mer exakta mått. Någon milimeterpassning är egentligen inte nödvändig som jag ser det. Min ram är satt i rikligt med Sikaflex och är sedan skruvad i den kant som luckan vilar på idag. Det som är viktigt att tänka på är att det också måste svetsas fast hylsor (som sitter precis ovanför de fastsvetsade muttrarna) som bultarna går igenom. Finns inte dessa så kommer det läcka in vatten vid hålen till muttrarna.


/Anders
Göran seglare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 sep 2018 10:41

Re: Otät durklucka för inombordare

Inlägg av Göran seglare »

Hej Bovall - Anders!
Du har PM.
/Göran
Skriv svar