Svenska IF-båtförbundets forum • Lagning av frostsprängning i kölsvin.
Sida 1 av 1

Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Postat: tis 13 nov 2018 20:44
av NinjasLogg
Jag håller på att torka ur kölsvinet med hjälp av byggfläkt och det verkar gå fint.

När jag läser på olika forum finner jag att bästa steg blir att gjuta över med polyester eller epoxy.

Om jag fattat det rätt så har IFen en köl bestående av järn/polyester.

Min fråga är hur man bäst gjuter över; hur får jag fäste mot sidorna?

Alla funderingar eller erfarenheter mottages med glädje.

Re: Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Postat: ons 14 nov 2018 11:22
av maja
Det är i och för sig inte ovanligt att det är litet rostigt på själva järnet i det aktersta kölsvinet. Egentligen händer det inte så fasligt mycket om man låter det vara som det är...

Här kan man tydligt se att ballastjärnet har blivit nedsänkt i kölfickan och att det hela har blivit indränkt av polyester. Det verkar alltså inte finnas någon laminering, pss. som det ninte finns någon sådan i de övriga kölsvinen inne i salongen.

Så jag föreslår att du tar bort allt löst och slipar järnytan jämn och ren från rost och målar därefter på några lager epoxi av lämplig sort. Slipa litet lätt några centimeter upp på topcoaten i skarven mellan skrov och järn, så kommer epoxin att täta bättre.

Och glöm inte andningsskyddet / ansiktsmasken när ju jobbar med slipmaskin och epoxi i slutna och dåligt ventilerade utrymmen.

Re: Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Postat: ons 14 nov 2018 12:01
av NinjasLogg
Tack!! :P

Andningsskydd och luftrenare använder jag flitigt under renoveringen.

Luftrenaren renar 300m3/h.

Re: Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Postat: ons 14 nov 2018 19:09
av johan swe-1870
Oj, det ser ut att vara ett seriöst sätt att ta hand om dammet som uppstår vid insidesarbete på skrovet! Jag jobbade med enklare andningsskydd och glasögon och fick städa manuellt istället. Detta ser betydligt bättre ut.

Jag märkte att skyddsglasögon och andningsskydd gjorde att jag kunde arbeta i bara några minuter. Sedan fick jag plocka av skydden för att ventilera bort fukt, torka bort imma på glasögon och vila lite innan det var dags för en ny omgång.

Mitt aktre kölsvin ser ut så här:
Kölsvin SWE 1870
Kölsvin SWE 1870
IMG_1334r.JPG (89.35 KiB) Visad 2764 gånger
Det är nog inte lika dåligt som ditt. Det är helt i utförandet från varvet och inget är ändrat. Fast min bild kunde vara tydligare.

maja skrev: ons 14 nov 2018 11:22 Här kan man tydligt se att ballastjärnet har blivit nedsänkt i kölfickan och att det hela har blivit indränkt av polyester. Det verkar alltså inte finnas någon laminering, pss. som det ninte finns någon sådan i de övriga kölsvinen inne i salongen.
Det här förstår jag inte. Menar maja verkligen att det normalt sett inte finns laminering över kölen, inte ens i salongen? Det låter väldigt märkligt. Hur skulle järnkölen sitta fast då när båten lyfts i lyftöglan? Är det bara bottenstockarna som håller fast den?

Jag har kanske en ovanlig IF-båt då, eftersom den har laminering ovanpå järnet i salongen. Lamineringen tror jag består både av plywood, glasfiber och polyester. Det är nog enbart precis vid lyftöglan som det bara finns spackel och topcoat mot järnet.

Re: Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Postat: ons 14 nov 2018 22:48
av IF1426
Om man tittar på bilden, så visar den det aktra kölsvinet där järnkölen är ett steg lägre, se ritn. 1460, och att det inte är någon laminering i den delen framgår tydligt , dels har plastytan spruckit och ingen laminering har lagts upp mot rowingväven och en spricka syns tydligt utmed skrovsidan. Eftersom det har varit rostvatten och tydlig rost i sprickorna bör plastytan mejslas bort för att se om rosten även har krypet ner längs järnkölen, för att då bedöma skadan. Hur det ser ut för över vid den högre köldelen får man ta en titt på.

L-Å Andersson

Re: Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Postat: ons 14 nov 2018 23:30
av NinjasLogg
Tack för input.

När det kommer till att bedömma skada och åtgärder.
Vilka olika alternativ finns?

Vad är ett ”worst case scenario” och hur går jag tillväga för att fixa ett sådant? (Utan att säga att det är så i mitt fall)

Stoppa rost?
Gjuta över?

Re: Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Postat: tor 15 nov 2018 22:39
av IF 2719
Hm, torka ur som du gör till att börja med och se till att det sen hålls torrt. Jag brukar ta bort plankan som ligger över aktre kölsvinet eller ställa den vertikalt för att det inte ska samlas fukt/vatten längst bak.

Jag har som Johan lite rostfärgat längst bak vid roderinfästningen. Det är plastat helt över.

Om det sen behöver åtgärdas o hur vet jag inte riktigt. Om skrovet i övrigt är i bra skick kanske det inte är så farligt? Knacka över ytan utifrån för att kolla att skrovet är intakt o inte delaminerat?

Du verkar jobba grundligt och det är det värt! Ser fram mot fler bilder! Mvh Martin R