Svenska IF-båtförbundets forum • Kompensationsvikt
Sida 1 av 1

Kompensationsvikt

Postat: tis 26 jun 2018 09:45
av ingemar
Min båt har aldrig haft någon motorbrunn, och enligt klassreglerna (D.13.1 (b)) skall en "permanent monterad kompensationsvikt" på minst 3,75 kg monteras där motorbrunnen annars varit. Min tanke är att bara skruva fast något lagom tungt som inte blir för mycket i vägen i plywoodskivan inför klassseglingar, och montera bort den efteråt, men innan jag gör det vore det intressant att höra vad det redan finns för fiffiga lösningar på problemet. Hur har ni med kompensationsvikt gjort?

Re: Kompensationsvikt

Postat: tis 26 jun 2018 18:18
av maja
Fixa till en knapp halvliter av en rostfri plåt, som du skruvar fast till durken där motorbrunnen ska sitta. Jag tror knappast att en sådan plåt kommer i vägen för något.... Måtten kan t.ex. vara 0.31 x 0.31 x 0.005 m (om jag räknat rätt).

Om du väljer bly behöver plåten bara vara 0.35 liter i volym.

Du ska ha denna plåt monterad vid alla kappseglingar, även om du kappseglar i SRS.

Re: Kompensationsvikt

Postat: tis 26 jun 2018 20:00
av IF1426
Jag har tidigare sågat bort kragen till motorbrunnen, jämns med skivan i akterstuven. När nu frågan kom upp blev jag nyfiken på hur mycket väger den bortsågade kragen kpl. med plåt, teakbit och vantskruv, när jag väger detta blir då vikten, avrundat till, 1,9 kg, vilket är en viss skillnad till den uppskattade kompensationsvikten som är 3,75kg. När båten kappseglas skall den då behöva kompenseras med mer vikt än den borttagna kragen, plus att en förstärkning behövt göras kring sågytan och vid bottenskivan, vilket ger en viss tillkommande vikt, som gör differansen större.

L-Å Andersson

Re: Kompensationsvikt

Postat: tis 26 jun 2018 20:23
av johan swe-1870
3.75 kg kanske motsvarar hela motorbrunnen, alltså även biten mellan durk och botten.

Re: Kompensationsvikt

Postat: ons 27 jun 2018 06:56
av maja
IF1426 skrev:
tis 26 jun 2018 20:00
När båten kappseglas skall den då behöva kompenseras med mer vikt än den borttagna kragen, plus att en förstärkning behövt göras kring sågytan och vid bottenskivan, vilket ger en viss tillkommande vikt, som gör differansen större.
L-Å Andersson
Man ska ha en kompensationsvikt på 3,75 kg även om bara kragen är borttagen.
Det finns inget utrymme på "varianter" på detta.

Vikten ska vara permanent monterad och synlig och därmed tillgänglig för eventuell kontroll. Mätmannen ska kunna uppskatta/mäta att storlek och vikt är rätt.

Re: Kompensationsvikt

Postat: fre 13 jul 2018 13:35
av ingemar
Jag tänker att jag kan följa upp med hur det blev, kanske det finns någon intresserad där ute.

Genom en bekant fick jag fri tillgång till begagnade blysänken avsedda för att trä rep genom. Då de inte har en speciellt bra form smälte jag ner sänkena och göt en solid vikt m.h.a. en aluminiumform för matlagning. Resultatet blev som nedan.
vikt.jpg
vikt.jpg (123.84 KiB) Visad 2736 gånger
Jag tänker inte gå in på säkerhet kring att gjuta bly, men man ska vara lite försiktig när man väl gör det. Då bly inte är vidare trevligt att handskas med valde jag att måla vikten med en gummifärg, mest för att försegla allt och inte få någon blyoxid på händerna när jag monterar/demonterar vikten vid kappsegling.

Monterad där motorbrunnen hade suttit blev det inte en speciellt stor mojäng ändå:
20180712_183958.jpg
20180712_183958.jpg (195.56 KiB) Visad 2736 gånger

Re: Kompensationsvikt

Postat: sön 15 jul 2018 20:07
av johan swe-1870
Snyggt!

Skickat från min G8441 via Tapatalk