Svenska IF-båtförbundets forum • Skrovgenomföringar och avstängningsventiler
Sida 1 av 1

Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Postat: tis 26 apr 2016 11:00
av bubbleboy76
En skrovgenomföring, den till diskhon, gick inte att stänga, med en antik gammal slang kopplad till. Den var också rödfärgad på mitten, vilket jag vet inte är bra.
Så båten står nu på land igen. Lite lättare att få på anoden också :)
Byter alla genomföringar och slangar. Säkerhet är inget jag vill tumma på. Dessutom är kulventiler mycket trevligare.
Varför går självlänsarna och diskhon ut under vattenytan? Känns så onödigt.

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Postat: tis 26 apr 2016 18:59
av maja
Det är väl ingen som vill ha skitit och fett diskvatten rinnande längs sina nyvaxade fribord... :P ..

Och vad gäller självlänsarna, så kan väl större båtar ha utloppen över vattenytan. Men beroende på öppningens höjd över vattenytan behövs ändå en skottventil om det avståndet är för litet. Jag tror mig minnas att det ska vara minst 10 cm fribord till en öppning i bordläggningen eller akterspegeln vid 30 graders krängning enligt den frivilliga säkerhetsbesiktningens krav. Man kan dra ett fast rör till undersida däck, men då fungerar ju inte en självläns särskilt bra... 8) ...

Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Postat: ons 27 apr 2016 21:15
av bubbleboy76
Det har du rätt i :)
Jag tänkte mest säkerhetsmässigt.
Nu har jag nya genomföringar och slangar, och det känns bra.

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Postat: tor 28 apr 2016 07:09
av maja
Det säkraste är naturligtvis att inte ha några hål i bordläggningen över huvud taget. Men om man nu har sådana hål, ska man se till att det är skottventiler monterade på samtliga. Dessa ventiler ska vara lättåtkomliga.

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Postat: tor 28 apr 2016 07:18
av bubbleboy76
Det sitter två utlopp original på akterspegeln på M26 utan ventiler.
Motorns utlopp och länspumpen.

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Postat: tor 28 apr 2016 08:33
av maja
Det står:
"Vid genomföringar lägre än 100 mm. över vattenlinjen ska det finnas avstängningsventiler eller fast rör upp till 350 mm över vattenlinjen."

Länspumpens utlopp sitter förhoppningsvis 100 mm över vattenlinjen, nära centerlinjen. Om inte, räkna med 30 graders krängning när du bedömer utloppets höjd över vattenytan. Dessutom har jag för mig att man brukar dra länspumpens utlopp i en krök upp till undersida däck.

Det borde väl även finnas ett kylvattenintag under vattenlinjen, som bör ha en avstängningsventil...

Kylvattnet går väl ut tillsammans med avgaserna.
Det står också:
"Avgaskrök ska finnas och vara min. 350 mm över vattenytan.

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Postat: tor 28 apr 2016 10:09
av bubbleboy76
Synd att det inte är lätt att bifoga bilder på detta forumet, då hade jag lagt upp en bild på min akterspegel och på offeranoden om någon annan skulle ha samma undring som mig framöver. Jag tänker inte joxa med att lägga upp bilden någon annanstans.
Alla skrovgenomföringar och tillhörande slangar är bytta nu, inklusive den till motorns kylvattenintag.
Om avgaskröken är 350mm över vattenytan känns tveksamt faktiskt, men jag har ju båtens originalinstallation av Volvo Penta MD5.
Den har en vakuumventil som sitter högt dock.
Jag kommer även dra på ett utombordarfäste nu när den är på land, just in case. Vill inte ha hela semestern förstörd om MD5:an går jättesönder första semesterdagen.

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Postat: tor 28 apr 2016 12:07
av johan swe-1870
Nu blir det lite utanför ämnet:
bubbleboy76 skrev:Synd att det inte är lätt att bifoga bilder på detta forumet, då hade jag lagt upp en bild på min akterspegel och på offeranoden om någon annan skulle ha samma undring som mig framöver. Jag tänker inte joxa med att lägga upp bilden någon annanstans.
:?:

Använder du dator kan du lägga till en bilaga och placera inom inlägg.
Använder du tapatalk kan du lägga till bild direkt från smartphone.

Ingen av de båda metoderna kräver att du lägger upp bilden någonstans. Bildfil lagras automatiskt på en server utan att du behöver göra ngt.

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Postat: tor 28 apr 2016 14:54
av bubbleboy76
Sorry! Såg inte den fliken.

Min akterspegel med en extra genomföring för en elektrisk länspump. Jag hade själv satt den symmetriskt med den andra genomföringarna, men den satt där när jag köpte båten.
IMG_2726.jpg
IMG_2726.jpg (52.15 KiB) Visad 6861 gånger
25mm anod:
IMG_2725.jpg
IMG_2725.jpg (61.84 KiB) Visad 6861 gånger

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Postat: tor 28 apr 2016 15:03
av bubbleboy76
Trevligt att de lyfter med masten på i Öckerö hamn :)
IMG_2733.jpg
IMG_2733.jpg (49.66 KiB) Visad 6859 gånger

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Postat: tor 28 apr 2016 16:50
av maja
bubbleboy76 skrev:
Min akterspegel med en extra genomföring för en elektrisk länspump. Jag hade själv satt den symmetriskt med den andra genomföringarna, men den satt där när jag köpte båten.
Om båten kränger 30 grader, kommer väl den genomföringen under vattenytan. Så man bör ha ett rör till upp till under däck för den genomföringen.

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Postat: tor 28 apr 2016 19:00
av bubbleboy76
Räcker det att leda slangen upp till däcket och ner i en krök? Eller vad menas med rör, ett metallrör?

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Postat: tor 28 apr 2016 20:07
av maja
Fast rör är inte böjlig slang. Metallrör torde vara bättre och kanske även lättare att montera mot en genomföring. Men det viktiga säkerhetsmässigt är nog att se till att åtminstone ha bra slangar ämnade till ändamålet och dra dem i en hög böj upp till under däcket. Trots allt ligger inte dessa genomföringar under vattnet hela tiden. Du kan t.ex. kombinera rör och slang genom att ta rör någon eller några decimeter och slang för resten.

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Postat: tor 28 apr 2016 21:47
av bubbleboy76
Det är Öckerö Marinmotor som har gjort det, så vi får se hur det ser ut. Jag har inte varit i båten ännu, sedan alla genomföringar under vattenytan med slangar bytts, plus den på akterspegeln.