Skador i Gelcoaten

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

898
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2012 21:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Skador i Gelcoaten

Inlägg av 898 »

När jag tog upp båten upptäckte jag att mina krackeleringar i Gelcoaten blivit värre , se bilden
Det var krackeleringar i skrovet när jag köpte båten för 4 år sedan , nu är det mera som "flagor".
2014-10-02 17.47.34-3.jpg
2014-10-02 17.47.34-3.jpg (39.08 KiB) Visad 9608 gånger
Någon som kan ge tips om vad som har hänt ?
Det är ett avsnitt som är ca 30-40 cm brett mellan linjen i skrovet och däcket

Vad skall man göra åt det ? Behöver jag göra nått åt det ?
Slipa och lägga på ny Gelcoat ? Men jag har svårt att hitta rätt nyans.
(det är 72 och det finns ingen färgkod på typplåten och jag har tidigare provat med många färgkoder utan att få det bra).
Måla över och i så fall får det blir hela fribordet mellan linjen och däcket.
Med dagens prisnivåer så är båten värd ca 25000: kr så det är ingen mening att lägga massa pengar på att sprutlacka om båten hos ett proffs.
Nån som har tips?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skador i Gelcoaten

Inlägg av maja »

Det ser ut som färgflagor, så kanske båten har varit ommålad.

Det man kanske kan göra är att slipa bort allt löst, jämna till , tvätta noga med aceton och sedan använda gråvit gelcoatspray som finns att köpa bl.a. hos Hjertmans. Jag använder nyans 804 (8004)till min gråvita 71-a. Den är perfekt i kulören och lagningarna syns knappast.

När du målar, se till att det är tillräckligt varmt. Det ska vara minst 15 grader plus.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
898
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2012 21:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Re: Skador i Gelcoaten

Inlägg av 898 »

Nej båten är nog inte ommålad och jag tror snarare att någon tidigare ägare har polerat för hårt med maskin och förstört ytskiktet.
Jag har en ovanlig ljusbeige färg som är svår att hitta. Mest likt är 4011 och 4021 men är svårt att få till rätt nyans mot det gamla.

Är det någon som har erfarenhet av att måla skrovet med pensel, dyna eller rulle?
Vilken färg skall man ha och hur mycket tid skall man räkna med ?
Blir det bra ?
Bertil Norberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2006 18:06

Re: Skador i Gelcoaten

Inlägg av Bertil Norberg »

Det ser ut som om ytskiktet är ommålat. Det nya skiktet har inte häftat fast i grundskiktet. Fenomenet kallas spjälkning.

Du kan kolla detta genom att doppa en trasa i cellulosaförtunning (thinner). Fäst trasan på ytskiktet, och täck över med "gladpack", så förtunningen inte kan avdunsta. Tejpa fast det hela, och låt trasan verka mot ytan i ca. en timme. Om det är frågan om ommålning så kommer färgen under trasan att släppa från underlaget. Är det gelcoat så kommer den inte att reagera på denna behandling.
Du får gärna kontakta mig. Har viss färgerfarenhet efter >40 år i färgbranschen.
bertil.norbergsnabelatelia.com
Användarvisningsbild
Frage
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jan 2013 20:07

Re: Skador i Gelcoaten

Inlägg av Frage »

Lacka om skrovet, finns beskrivet enligt nedan på IF Facebook.
Jag gick över skrovet och spacklade alla skavanker. Mattade hela skrovet med 400 sandpapper. Grundade med Epifanes tvåkomponent grundfärg ett lager, det gick 2 burkar a 0, 75 l.
Därefter slipades skrovet en gång til med 400 papper. Nu har jag slutlackat två var med Epifanes tvåkomponent lackfärg. Det gick en burk per varv och jag väntade 24 timmar mellan varven. Jag använde skumgummi rollers.
Jag är mycket nöjd med resultatet. Epifanes är det absolut bästa färgen på marknaden, tex används deras fernissa på alla "möbelbåtar i trä". De har den högsta glans faktorn av alla.
Jag har ett båthus som jag lackat i, att lacka utomhus går säkert, men det är nog inte att rekommendera, med tanke på damm, flugor etc. Allt beror på vilka krav man har på resultatet.
Jag tror att kostnaden hamnar på ca 3000 kr.
Det tar lite tid, men är inte svårt. Resultatet beror som sagt på hur noga man är.
Jag lackade min förra IF med hjälp av en billackare och där färgen sprutades, detta som jag nu gjort är bättre än sprutat om jag får säga det själv. Nya färger är gjorda för att rollas och flyter ut jättebra, bara temperaturen är rätt.
Lycka till
Skriv svar