Svenska IF-båtförbundets forum • Flytelement
Sida 1 av 1

Flytelement

Postat: sön 08 jun 2014 23:02
av MHS_Gunsan
Jag har nyss införskaffat en IF, och upptäckt att det inte finns flytelement ombord.

Mina frågor/funderingar är:

* Är det relevant att ha flytelement i en båt som inte används för havs-/kappsegling?
* Var bör flytelementen placeras? (Ingen inombordare finns)
* Finns det några modeller/fabrikat som är att rekommendera?

/Daniel

Re: Flytelement

Postat: mån 09 jun 2014 06:03
av maja
Båtar som har helt täckta däck har i allmänhet inga flytelement eller flyttankar eftersom dessa i första hand är till för att hålla båten flytande när båten blivit vattenfylld av överbrytande sjö eller vid en kapsejsning.

Dessutom skulle flytelementen ta upp väldigt stor volym i en båt som IF-båten, som har en tung ballastköl.

Re: Flytelement

Postat: mån 09 jun 2014 09:36
av Janken
Det skulle krävas extremt stor volym av flytelement för att göra en båt på 2,3 ton osänkbar. (Maja Gräddnos kan säkert räkna ut det :P )
Jag hade en J17 tidigare som sades vara osänkbar den hade dubbelskrov och dessutom minimalt med stuvutrymmen under kojer mm. Trots det så var det en tragisk olycka med just en sån båt där ett gäng från sjövärnskåren råkade riktigt illa ut. Flytkraften höll knappt den vattenfyllda båten över ytan och definitivt inte båten + 3 ungdomar.
I det fallet var det lite av falsk säkerhet att båten sades vara "osänkbar".

Re: Flytelement

Postat: mån 09 jun 2014 11:44
av maja
Janken har helt rätt.

Glas har tätheten 2.5, och i första hand skulle laminatet därför behöva kompenseras med 1.5 gånger dess volym. Det skulle kanske ett dubbelskrov kunna klara hyfsat bra.

Men därefter kommer ballastkölen, 58 % av deplacementet! Gjutjärn har väl omkring 7.5 i täthet, och därför skulle 6.5 gånger dess volym behöva kompenseras ytterligare. Det skulle innebära att det blev väldigt trångt i ruffen... :shock: ...

Re: Flytelement

Postat: mån 09 jun 2014 20:24
av MHS_Gunsan
Okej, då struntar jag i flytelement.


Tack för svar!