Läckage från förpikens botten.

Båtens strukturella skal: skrov, roder och däck samt mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

User avatar
maja
Moderator
Posts: 2243
Joined: Sat 19 Aug 2006 08:56
Been liked: 8 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Post by maja »

Johan SWE-1870 wrote: Nu blir jag nyfiken: Varför lade du på extra laminat om du redan hade en riktig sammanfogning?
Det fanns en spricka i laminatet, längst in i "vecket", på samma sätt som i din båt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

User avatar
johan swe-1870
Global moderator
Posts: 1691
Joined: Thu 24 Aug 2006 08:43
Location: Råå
Has liked: 14 times
Been liked: 11 times
Contact:

Re: Läckage från förpikens botten.

Post by johan swe-1870 »

IF1426 wrote:Det man ser på den 3-dje bilden är att en kraftigare roving-väv framträder i området längs skarven, om den ligger omlott eller är en hel väv över skarven, är svårt att se. När du har rensat ur "vecket" utmed skarven, har det då inte framkommit den rovingväv enl. bild 3, på det sätt som jag uppfattar att det bör vara, och vad är ev. utrymme under rovingen utfyllt med.
Ja, kanske har du rätt. Det är väldigt svårt att se på mina dåliga bilder hur det är gjort. Det är också svårt att se hur det är i verkligheten.

För mig såg det mest ut som att rowingen enbart finns på skrovhalvornas sidor. I springan verkar det bara finnas en slät massa , som ser ut att ha hällts i uppifrån och jämnats till. När jag slipade på det kunde jag inte se någon glasfiber, utan upplevde det mest som om det var spackel. Men det kan vara fel; jag är ovan vid sådant här.

I vilket fall har jag en tydlig spricka med vattenläckage som måste åtgärdas.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

User avatar
maja
Moderator
Posts: 2243
Joined: Sat 19 Aug 2006 08:56
Been liked: 8 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Post by maja »

På min båt är "vecket" bar ifyllt i övre delen. Längre ner finns ingen fyllning.

Min f.d. spricka var i huvudsak i nedre delen.
Jag kan kolla nästa gång jag är i båten och ta en bild.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

IF1426
Posts: 160
Joined: Sun 01 Apr 2007 15:18
Been liked: 6 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Post by IF1426 »

Om man får en spricka i laminatet som bilderna visar, beror det på att det varit någon rörelse i området, som orsakat sprickan. Då är det enda riktiga att slipa ur sprickan för att se hur djup den är. Då kan man sannolikt slipa igenom den överlappande rovingväven. Och efter att ytorna är renslipade bygga upp ett nytt stärkande laminat.
Jag vill med mitt tidigare inlägg, endast framföra min teori att skarven med största sannolikhet har förstärkts med den rovingväv som ritningen föreskriver, den 3dje bilden visar klart att rovingväven överlappar skarven, vilket då sannolikt är utfört på det sättet,utmed hela skarvlängden från för till akter.
Det kanske finns någon, från tiden på 70-talet när båtarna byggdes, som kan verifiera detta.

L-Å Andersson

User avatar
johan swe-1870
Global moderator
Posts: 1691
Joined: Thu 24 Aug 2006 08:43
Location: Råå
Has liked: 14 times
Been liked: 11 times
Contact:

Re: Läckage från förpikens botten.

Post by johan swe-1870 »

Det är nog inte troligt att min båt skulle hållt så här länge om inte det lagts väv över skarven, så det är helt rätt av er att ifrågasätta min observation om att det bara skulle vara spackel. Som sagt; jag vet inte säkert hur det är gjort i min båt, det bara verkar lite klent.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Janne på Ifigenia
Posts: 69
Joined: Sun 27 Aug 2006 19:47
Location: Stockholm
Been liked: 2 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Post by Janne på Ifigenia »

Citat: Det kanske finns någon, från tiden på 70-talet när båtarna byggdes, som kan verifiera detta.

Som jag har förstått det, så jobbade Göran Helmer på Marieholm med IF-bygge på den tiden så han borde veta om någon frågar. Om jag alltså inte fått det hela om bakfoten, vill säga.


/Janne

S1811
Posts: 32
Joined: Mon 07 Sep 2015 09:14

Re: Läckage från förpikens botten.

Post by S1811 »

Hej,

Mitt råd är att slipa mera, det kan du med fördel göra i vinter.
Det går nästan inte att slipa för mycket men är mycket vanligt att ta för lite.
Slipa mer nere i V:et och mindre ju längre ut du kommer, se nedan om bladfjädern.
Slipningen skall ta bort all topcote (det gråfärgade) där du skall laminera.
Låt allt torka ut först inna du laminerar.
Det tar sin tid innan allt vatten torkat ut.

Precis innan du laminerar skall du slipa en sista gång går bra att göra för hand.
Sedan tvätta flera ggr med aceton.

När du laminerar duger vanlig glasfiberväv, pulverbunden 450 g/ kvadratm.
Du skär första remsan 10 cm bred, nästa 15 , nästa 20 cm, nästa 25 cm bred sista 30 cm bred.
Ditt laminat blir då som en bladfjäder och mattorna fäster inte bara i varandra utan varje matta får "eget" grepp i det gamla laminatet.

Du laminera med vanlig polyester men vill du ha bästa fäste väljer du vinylester.

Det är ok att laminera 5 lager på en gång om du inte överdoserat härdare då blir det för varmt.
Väljer du att följa anvisningarna skall du egentligen laminera max 4 lager 450 i en omgång.
Det blir i så fall bättre att ta 3 lager först och 2 sedan.
Kör du två omgångar så gör det inom 30 timmar, går det längre måste du slipa igen annars får du inte full vidhäftning.

Mikael

User avatar
johan swe-1870
Global moderator
Posts: 1691
Joined: Thu 24 Aug 2006 08:43
Location: Råå
Has liked: 14 times
Been liked: 11 times
Contact:

Re: Läckage från förpikens botten.

Post by johan swe-1870 »

Lagningen är nu färdig. Det blev många lager med glasfiber och plast. Sedan har jag jämnat till det lite och slutligen lagt på ett lager topcoat. Nu ser båten nästan ny ut igen:
Lagad spricka
Lagad spricka
20160403_153304.jpg (95.79 KiB) Viewed 5248 times
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

User avatar
maja
Moderator
Posts: 2243
Joined: Sat 19 Aug 2006 08:56
Been liked: 8 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Post by maja »

När jag gjorde detta för många år sedan (kanske tio) varvade jag 2 lager 450 g matta och 2 lager 450 g rowing , direkt vått i vått. Jag tog sparsamt med härdare för att fördröja härdningsprocessen. Jag hoppade över topcoaten, utan målade istället något extra lager plast över alltihop. Det syns ju inte när man fått på durken... 8) ... och något UV-ljus av betydelse når knappast dit ner...

För att hålla omgivningstemperaturen kring 20 grader i något dygn i april det året, använde jag en vanlig bilkupévärmare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

bubbleboy76
Posts: 44
Joined: Mon 14 Mar 2016 10:28
Location: Göteborg

Re: Läckage från förpikens botten.

Post by bubbleboy76 »

Ursäkta en kanske dum fråga, men jag har aldrig jobbat med plast.
Vilken typ av apparat slipar man bäst med i detta fallet? Vinkelslip?

User avatar
maja
Moderator
Posts: 2243
Joined: Sat 19 Aug 2006 08:56
Been liked: 8 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Post by maja »

Jag använde en vanlig roterande borrmaskin med kontinuerlig varvtalsreglering och med två olika sliptillsatser, en vanlig rondell, som är bra på att slipa plana ytor och några små sliptillsatser, med vilka man kommer ner ordentligt i "vecket". Men att kombinera med en vinkelslip kanske förenklar att komma åt på vissa ställen.

Innan man börjar med själva lamineringen är det bra att fylla ut det smalaste längs ner i "vecket" med glasfiberspackel. Då ökar man radien och minskar spänningskoncentrationerna och risken för nya sprickor.

Glöm inte ansiktsmasken !! Den är enormt viktig för din hälsa.

Men om det inte läcker in vatten eller om du inte ser någon spricka eller om sprickan är hårfin och bara verkar sitta i topcoaten, behöver du inte göra något inifrån för stunden.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

bubbleboy76
Posts: 44
Joined: Mon 14 Mar 2016 10:28
Location: Göteborg

Re: Läckage från förpikens botten.

Post by bubbleboy76 »

Jag har ingen sådan spricka eller läcka där på min båt, vad jag vet.
Så min fråga var mer för att jag vill lära mig mer i allmänhet!

IF1426
Posts: 160
Joined: Sun 01 Apr 2007 15:18
Been liked: 6 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Post by IF1426 »

Intressant att se bilden på den färdiga förstärkningen av skrovskarven, ser riktigt bra ut. Att demontera de förliga kojbottnarna, som du gjort, har naturligtvis underlättat att utföra åtgärden på ett effektivt sätt.

L-Å Andersson

User avatar
johan swe-1870
Global moderator
Posts: 1691
Joined: Thu 24 Aug 2006 08:43
Location: Råå
Has liked: 14 times
Been liked: 11 times
Contact:

Re: Läckage från förpikens botten.

Post by johan swe-1870 »

Ska man plasta samman skarven inifrån på det sättet tror jag inte det går att undvika att demontera inredningen. Det var faktiskt inte så svårt. Jag måste bara räkna ut hur alla delarna hänger samman, nu när jag ska sätta ihop dem igen. :P

Tyvärr räcker inte mina fotokunskaper för att visa hur det verkligen blev. Räcker det med att säga att det blev mycket bättre än innan?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

2248
Posts: 11
Joined: Thu 21 Dec 2006 17:27

Re: Läckage från förpikens botten.

Post by 2248 »

maja wrote:
Tue 05 Apr 2016 22:22
När jag gjorde detta för många år sedan (kanske tio) varvade jag 2 lager 450 g matta och 2 lager 450 g rowing , direkt vått i vått. Jag tog sparsamt med härdare för att fördröja härdningsprocessen. Jag hoppade över topcoaten, utan målade istället något extra lager plast över alltihop. Det syns ju inte när man fått på durken... 8) ... och något UV-ljus av betydelse når knappast dit ner...

För att hålla omgivningstemperaturen kring 20 grader i något dygn i april det året, använde jag en vanlig bilkupévärmare.
Hej,
Jag har läst allt som är skrivet om detta problem men hittar bara info om "invändig lagning" , plastning från insidan. Men min fråga gäller hur har ni gjort på utsidan ? Plastat med laminat, endast plast-spackel ? i så fall räcker det ?
Min IF behöver få detta åtgärdat efter många års seglande.

Henrik

Post Reply