Färgkoder till IF

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Jacob
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 jan 2013 17:26

Färgkoder till IF

Inlägg av Jacob »

Hej,

På grund av skador ska jag nu lackera om min IF. Jag undrade därför om någon vet var jag kan hitta original färgkoder till IF båten (jag är specifikt ute efter färgkoden till "lindblomsgrön"). Jag har letat runt på diverse forum och hemsidor men har ännu inte hittat något. Tänker att detta måste vara något som fler har efterfrågat tidigare.

Tack för svar!
Birger N-162
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 aug 2011 13:21

Re: Färgkoder till IF

Inlägg av Birger N-162 »

Hva med noen av disse fargene:
http://www.ifboat.com/assets/files/medl ... r71-75.pdf?

Alt. 2 er veldig grønn.

Er båten originalt grønn? Isafall kan du sikkert finne fargekoden på skiltet i garderoben.
Jacob
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 jan 2013 17:26

Re: Färgkoder till IF

Inlägg av Jacob »

Tack så mycket för svar. Båten är originalgrön, så det borde stämma med den beskrivning du länkade till.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Färgkoder till IF

Inlägg av maja »

Om du bara ska lappa på vissa ställen, kan det bli problem med originalkulören. Solen har nämligen blekt ditt skrov under lång tid, och färgen kommer inte att stämma, åtminstone de första 5-10 åren.

För min båt (s.k. vit från 1971) stämmer inte den original lergrå. Så jag använder standard kulör 804 som går att köpa överallt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jacob
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 jan 2013 17:26

Re: Färgkoder till IF

Inlägg av Jacob »

Jag ska lackera om hela båten, dock blev jag lite skeptisk när ovan nämnde att den gröna färgen var "väldigt" grön. Jag gillar att den är lite matt. Ska man fundera om eller satsa på originalfärgen ändå?
Birger N-162
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 aug 2011 13:21

Re: Färgkoder till IF

Inlägg av Birger N-162 »

Hei Jacob,
jeg mente 'veldig grønn' som i at fargen er 'udiskutabelt grønn'. Personlig syns jeg grønnfargen er veldig fin og hadde selv ikke vært i tvil om å lakkere i originalfargen!

mvh Birger
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Färgkoder till IF

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Jag har också en grön IF och har gjort reparationer i gelcoaten. Färgerna till skrovet stämmer mycket bra, lagningarna blir lite ljusare och blankare än orginalfärgen bara, men det syns inte på några meters avstånd. I garderoben sitter en skylt med färgnummer, ange dessa när du beställer färg från marieholmboat.se. Noterade att min båt har annan däckkulör än vad som anges på pdf-filen med de olika färgerna. Kolla i garderoben på din båt vilka färger din båt har.
Mvh Martin
Bilagor
Färgnummer i garderoben
Färgnummer i garderoben
SWE 2719.jpg (146.69 KiB) Visad 12929 gånger
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Jacob
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 jan 2013 17:26

Re: Färgkoder till IF

Inlägg av Jacob »

Tack så mycket för all hjälp.
Jag ska kolla på färgkoderna i garderoben. Det lutar åt att det blir originalgrön!
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Färgkoder till IF

Inlägg av Gunverth »

Jag har via jobbet tillgång till avancerad färgmätningsutrustning (UV-kompenserad spektrofotometer) som vi använder till tryckerikunder och textildesigners. Det är alltså några klasser bättre än de som seriösa färghandlare använder.

Med denna hade jag tänkt mäta upp både den gula på IF:n och lite luriga ljusgrå på plastsnipan. Mätvärdet är i Lab (CIE).
Någon som på rak arm känner till någon plast- eller gelcoattillverkare som tar emot Lab och blandar produkt?

Jag har testat lite och låtit Flügger blanda till lackfärg för trä från mätvärdena och det blev riktigt bra. Nu är det inte något man vill ha på ett båtskrov. :)
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Skriv svar