Risk för fuktskador?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Filippetter
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 maj 2012 02:31

Risk för fuktskador?

Inlägg av Filippetter »

Funderar på att köpa en IF- båt från -76. Båten i sig är i gott skick, inga skador på skrovet, hel och fin inredning. Inget att anmärka på. Men jag undrar om fuktinträngning i däcket kan bli ett problem. Inget tecken på läckage kunde upptäckas men då jag läste att båtarna är byggda av glasfiberlaminat och marinplywood som distansmaterial i däck och i andra förstärkningar, så funderar jag om plywoodförstärkningen kan angripas av röta. Det måste ju vara helt tätt i bultförbanden till räcken och vantinfästningar. Har IF-båten ingjuten plywood i hela däcket eller andra konstruktioner som man måste vara observant på? Om Plywood är ingjuten som stöd under en pollare eller pulpitfäste så är ju problemet vid eventuellt inläckage begränsat, men om däcket i sin helhet innehåller plywood så blir ju problemets art mycket större. Om det skulle läcka in vatten via otäta infästningar, hur mycket av däcket blir då angripet?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Risk för fuktskador?

Inlägg av maja »

Man kan få information om hur däcket är laminerat och förstärkt genom att titta på ritningen: IF-BÅT GLASFIBERARMERING OCH DÄCKSFÖRSTÄRKNING RITNING NUMMER 1460 DATUM 11/11 1979. Ritningen finns på på webbsidan, som en bilaga till klassreglerna.

Vatteninträngning genom otäta däckskontakter vid mastfoten kan orsaka allvarlig skada på mastbalken.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Filippetter
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 maj 2012 02:31

Re: Risk för fuktskador?

Inlägg av Filippetter »

Tack för svaret, jag har studerat ritningarna och tänker väl som så att när jag inte kan upptäcka några brister så kanske det heller inte finns några, å andra sidan kan man ju byta mastbalk om så skulle vara. Båten ligger nämligen upplagd bredvid ett varv. Fantastiskt mycket information som finns om IF båtarna på detta forum.
Skriv svar