Nano teknologi?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Nano teknologi?

Inlägg av Syracusia N-22 »

Jag håller på med att renovera gelcoaten på min båt. (den är vit)
Det är mycket småsprickor og krackuleringar i gelcoaten, värst ar det över "listen" på skrovsidan som är ingjuten och avslutas med "M" alltså de övre 10cm av skrovsidorna. Resten av småsprickorna försvinner efter våtslipning, men det som är över den listen vet jag inte hur jag ska fixa?

Jag ska rubba/polera med autosol och maskin efter våtslipning, och tänkte avsluta med nano-polish istället för vax!

Är det någon som provat dessa nyheter? Det ska efter polering med detta inte behövas någon vax, men ytan förseglas med kjemiska "grejer" och ska hålla seg fin i 12 månader, nästa lager gjör det bara annu bättre, osv. Alltså det blir bättre och bättre efter varje år(!)

Någon som har erfarenhet?
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Nano teknologi?

Inlägg av Syracusia N-22 »

Jag har nu bestält en flaska Nano gelcoat polering från Alfatrading AS i Norge. Jag håller er uppdaterade på hur det blir. Köpte en stor flaska på 500ml och det ska vara nog til en båt på 40-45 fot, så då räknar jag med att jag har til rundt 3 "Omgångar" til IF'en. Jag vet inte om detta faktiskt funkar, men om det gjör det så ska en hel del arbete kunna unngås i framtiden. Det jag har lärt meg på internett är att det är få produkter som heter "Nano" som faktiskt har Nano-teknologi. Det jag beställt nu ska vara ett "äckta" nano-medel. Det ska tydligen gå inn i porene på gelcoaten och lagret med skydd blir starkare och bättre efter varje behandling. Hoppas att det funkar, då ska nästa vår bli lekande enkelt (enligt hemsidan's lovnader)
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Nano teknologi?

Inlägg av Fredrik Z »

Resultatet av nanoprodukter tror jag brukar bli bra, jag är däremot mkt tveksam till hur nyttigt det är att arbeta med.
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Nano teknologi?

Inlägg av Syracusia N-22 »

Är det ohälsosamt att jobba med? Hoppas att det inte är så farligt 1 gång i året på en IF! :)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Nano teknologi?

Inlägg av maja »

Nano-teknologi refererar till partiklar av storleksordningen 10^-9 meter, vilket är en storleksordningen större än väteatomen. Så små partiklar kan lätt diffundera igenom de flesta material. På så sätt blir sådana produkter farliga, eftersom de lätt kommer in överallt, även in i människokroppen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Nano teknologi?

Inlägg av Fredrik Z »

maja skrev:Nano-teknologi refererar till partiklar av storleksordningen 10^-9 meter, vilket är en storleksordningen större än väteatomen. Så små partiklar kan lätt diffundera igenom de flesta material. På så sätt blir sådana produkter farliga, eftersom de lätt kommer in överallt, även in i människokroppen.
"bang on target" tex rakt igenom hjärnbarken...
Och innan det är färdigforskat vad de långvariga effekterna kan vara så håller iaf jag mig ifrån de produkterna.


Därmed inte sagt att det ÄR farligt, men jag känner mig inte säker
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Nano teknologi?

Inlägg av Syracusia N-22 »

Jag själv hör till kategorien människor som faktisk er lite imot just kemiska saker, så nu efteråt tycker jag det var lite konstigt att jag köpte detta. Men, men...

Jag har nu haft på denna Nano-podukten, det var ganska svårt att jobba med, det torkade inn i svamp-rondellen, så jag undrar om jag inte borde ha fuktat svampen först? Det stog inte nått om det, så jag gjorde inte det. Har haft på 2 lager och det tog ca 3 timmar (bara skrovsidorna) det ser blankt och fint ut nu. Så då återstår det att se hur det är till hösten och nästa vår. Enligt produkt-sidorna ska det hålla sej blankt i 12 månader och varje nytt lager gjör det ännu starkare, blankare och mer motståndsduktigt mot smuts osv...
Skriv svar