Öppna min igenplastade motorbrunn

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Bird
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 nov 2011 07:55

Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av Bird »

Hej

Jag skulle behöva några kloka råd.

Jag håller på med vårrustningen och har tidigare säsonger haft mycket strul med motorfästen som inte funkar som jag vill. När jag slipade lite kring Vattenlinjen upptäckte jag att skarven till min igenplastade motorbrunn är ganska synlig.

Då slog det mig att jag faktiskt skulle vilja öppna hålet och använda motorfästet som det var tänkt från början. Tanken är alltså att sätta min utombordare i motorbrunns-hålet igen.

(jag är väl insatt i de negativa aspekter som detta medför, men tänker att det för mig skulle vara helt underbart att slippa det fula och krångliga aluminiumfäste jag har idag)

Min fråga till er lyder:

Kan man öppna hålet? Och isåfall, hur gör man? Vad ska jag tänka på? Jag vill ju bara öppna det som var hål tidigare, inte mer, om ni förstår vad jag menar?

Hur fäster jag sedan motorn i brunnen? Det borde väl finnas någon träplatta eller dylikt?

Tacksam för svar!!!

Mvh Jon
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av Gripen »

Tryck på länken och gå in på punkten "Förbättringar" så kan du få goda råd om att täta mot havet när motorn sitter i brunnen.
http://hem.passagen.se/ifbat/
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av johan swe-1870 »

Motorbrunnen är i original väldigt tydlig inne i akterstuven. Den sticker upp som ett rör kanske 20 cm över golvet i akterstuven. Den har en platta att fästa motorn på. På dina frågor låter det som om allt detta är bortplockat på din båt, och det är ju synd när du nu vill prova det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av Lasse L »

Även motorfästet är borttaget på min båt.
Kan detta fungera med motorn "inombords"?
Min motor släpper både kylvatten och avgaser under motorklumpen och kommer således att hamna under däck, sota ner och fylla akterskuffen med "skvallervatten" o avgaser.
http://lasselundell.se/if.html
Bird
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 nov 2011 07:55

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av Bird »

Hej

Tack för snabba svar !!

Själva motorbrunnen inne i akterutrymmet finns kvar på min båt, den är bara igenplastad mot sjön. Jag undrade bara om man ska sätta motorn direkt mot detta "skakt" eller om det har suttit något trästycke eller motsvarande där?

Min huvudsakliga fråga är huruvida jag kan ta bort det som "täpper igen" motorbrunnen längst skrovet ( dvs en plastad skiva eller vad det är som håller tätt mot sjön). Då jag stoppar ner handen i brunnen, eller knackar utifrån, låter denna "lagning" ganska tunn.. Skarven är utifrån sett mycket tydlig.

Jag skulle vilja skära med en mattkniv eller dylikt längst med skarven utifrån, och därefter knacka ut plastningen inifrån motorbrunnen... Men jag har ingen aning om ifall detta är helt idiotiskt, eller om det går att göra så?

Kommer jag att förstöra något ? Kommer kanten bli ful?

Finns det någon som har fler bilder än de i länken du skickade? Jag skulle vilja se hur det ser ut helt orginal.

Tack igen!!
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av johan swe-1870 »

På min båt har originalfästet en skiva av trä eller liknande i framkanten för motorn.

I original är luckan fastspänd med två små vantskruvar inifrån. Att öppna en sådan som blivit igenspacklad på utsidan borde inte vara så svårt.
Värre är det nog om luckan har plastats fast, men det kanske går det med.

Min lucka är bara spacklad på utsidan. Jag har aldrig provat att öppna den.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av maja »

Om man använder motor i brunn, är avsikten att man ska ta upp motorn då man inte använder den. Luckan ska då sättas dit för att förhindra att stora mängder vatten kommer in i akterutrymmet. Det gör inget att luckan inte är helt tät, för det kommer bara att stå vatten upp till vattenlinjen och detta vatten kommer för övrigt att vara ganska så stilla i brunnen.

I så fall ska man ha luckan fastsatt i en tamp så man inte tappar den. Dessutom måste man skaffa sig en motor med en rigg som går ner i den smala brunnen. Förr var detta inget större problem, men numera kan det vara svårare, eftersom de moderna fyrtaktarna även tenderar att växa i vikt och volym.

Och när man använder motorn, ska akterluckan vara öppen. Annars kommer motorn att kvävas i sina egna avgaser.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av IF1426 »

Jag testade under en period att ha motorn i motorbrunnen men lyckades aldrig att få det helt tätt. Vid kryss för SB-halsar och när man går över stag och har en mängd vatten som skvalpar i akterutrymmet är det inte så kul. Jag har plastat igen luckan och tagit av motorkragen.
Bird frågar om motorfäste, min egen erfarenhet är att det mest använda motorfästet som sitter på IF, med tiden blir glappt och svajigt. Jag funderade då på om inte de paralella länkarmarna i konstruktionen borde vara något bredare insatta för att få en stadigare variant för vridande moment, vilket jag gjorde en egen konstruktion av.
Om man söker i båt-kataloger finns det fästen med bredare U-formad profil för något starkare motorer som bodre vara stadigare ur vridnings synpunkt. Det kanske kan vara något att fundera på. Det Danska folkbåts fästet är också ett utmärkt alternativ.

IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av maja »

Som jag skrev innan, konstruktionen med brunn och lucka är inte avsedd för att ha motorn isatt permanent. Tord Sundéns idé var att man skulle segla båten med luckan för hålet när det blåste och att man bara skulle sätta i motorn, som skulle förvarades på tvärs i akterutrymmet, när det inte var någon vind.

För övrigt är det en bra idé att välja motorfästen som är litet stadigare. Själv har jag ett "hemmagjort", som förra ägaren lät tillverka. Det är i huvudsak gjort av stålrör, cirka 1 tum i diameter. Det är stadigt upphängt på sargkanten och stöttas bara mot akterspegeln, vilket avlastar belastningen på den senare. Se bild nedan.
Bilagor
Motorfäste_liten.JPG
Motorfäste_liten.JPG (41.65 KiB) Visad 16397 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Bird
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 nov 2011 07:55

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av Bird »

Återigen
Stort tack för hjälpen!

Det uppskattas verkligen.


Jag håller med er om att motorbrunnen inte verkar vara den mest optimala lösningen, men min uppfattning är även att de höj och sänkbara fästena inte heller är den bästa lösningen..

Jag gillar verkligen din hemmagjorda lösning Maja, och jag har faktiskt beställt ett motorfäste av Roffe Plåt, som jag tror kommer vara helt grymt bra till min båt. Väntar och längtar efter det.

Det här med motorbrunnen var bara ett infall och ide jag vill testa.

När jag tittar närmare på min lucka så ser jag att den förmodligen bara är spacklad.

Tror ni attt man kan få bort spacklet, och sen öppna luckan, bara för att testa? Det ser ut som att alla delar är kvar, men att den bara är igensatt lite mer permanent med spackel... Eller låter det konstigt? Är det rimligt att tro att jag skulle kunna ta bort spacklet och därmed återställa allt till orginal? Och sista frågan... Hur får jag bort spacklet?

/jon (Bird)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av johan swe-1870 »

Lossa vantsrkuvarna på insidan, skär lite med en vass kniv runt luckkantens utsida och banka lite lätt på den så lossar den säkert. Det gamla spacklet kan du nog rätt lätt skrapa eller slipa bort när luckan är lös. Jag tror att originalluckan är gjord i form med gelcoat av samma färg som ditt skrov.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av maja »

Och om det saknas vantskruv(ar) är luckan troligtvis igensatt mera permanent med t.ex. plast eller epoxi. Då behövs kanske en sticksåg eller något och det hållet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Bird
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 nov 2011 07:55

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av Bird »

Tack Johan, jag ska testa detta. Återkommer med hur det går.

Någon annan som vill höja ett varningens finger? Tar tacksamt emot idéer och råd.
Bird
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 nov 2011 07:55

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av Bird »

Tack Maja,

Jag är osäker på om det finns vantskruvar kvar, men ska kolla detta imorgon. är det någon som har en bild på hur dessa vantskruvar satt när båten var ny? Eller en beskrivning?

Ps jag antar att luckan öppnas inåt och därför borde vara marginellt större än hålet?

Mvh jon
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Inlägg av maja »

Jag tror att luckan öppnas utåt. Annars hade väl vantskruvarna inte haft någon funktion.

Men någon sam har en lös lucka kan väl svara...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar