Liten sprekk framme på kjøl

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Jokke

Liten sprekk framme på kjøl

Inlägg av Jokke »

Hei.

Jeg kjøpte min første seilbåt i høst - en IF fra 1975. Båten er i veldig god skick, og både interiøret og eksteriøret er utrolig vakkert.

Nå holder jeg på med vårpussen, og oppdaget til min forskrekkelse at båten har en slags sprekk i gelcoaten/glassfiberen helt fremst på bunnen, før kjølen begynner:
Bild

Sprekken er ca 50 cm lang. I begynnelsen og slutten er den bare som en tynn strek, men midt på er den litt dypere (bredere):
Bild

De svarte flekkene er små groper ved siden av sprekken. Vet ikke om de har noen sammenheng eller ikke. Sprekken går altså langs spisen av bunnen, ovenfor kjølen:
Bild

Nå er jeg veldig nervøs og redd for at den flotte IFen min har en farlig skade. Ser dette ille ut? Etter at jeg oppdaget det slipte jeg det litt ned med sandpapir, før jeg smørte på to-komponent epoxy filler fra Hempel. Er dette riktig måte å behandle en slik sprekk på?
Bild

Jeg sjekket hvordan det så ut under forpiggen inne i båten, og kunne ikke se noen tegn til at det har kommet vann inn der. Da har det kanskje ikke lekket igjennom? Når jeg kjøpte båten i høst lå den på vann, og det var heller ikke da noe fukt eller vann i bunn av båten innvendig, men jeg ser nå at det ligger rester av noe brunt pulver under gulvplatene:
Bild
Bild

Mulig det bare er støv og skitt, men det kan også være rester etter rust. Betyr det at det kan ha vært lekkasje?

Håper noen kan hjelpe! Jeg er frytkelig redd for at noe skal være galt med den nye båten min (som bortsett fra denne sprekken er vanvittig flott!).

Takk på forhånd.

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Has liked: 25 times
Been liked: 24 times
Kontakt:

Re: Liten sprekk framme på kjøl

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är inget fel på din båt. IF-båtar som seglas i vågor brukar se ut så. Skrovhalvorna är plastade samman på insidan. Då båten seglas i vågor rör sig halvorna och det spackel som sitter i sprickan lossnar då det inte kan följa med i rörelsen.

Jag spacklar varje vår samma 15 cm spricka med Plastic Padding epoxispackel, sandpapprar lite och målar antifouling utanpå.

Visst är din spricka längre än min, men jag tycker ändå inte den ser särskilt allvarlig ut. Har du ingen spricka på insidan och inget vatten kommer in tror jag inte du behöver oroa dig alls.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Jokke

Inlägg av Jokke »

Takk for svar! Det var beroligende å høre. Så det er helt vanlig at IFer har en sprekk fremst på bunnen der? Kan det utvikle seg til å bli mer alvorlig?

Tror du jeg har gjort riktig når jeg pusset ned sprekken litt før jeg smørte på epoxy-sparkel?

Takk for hjelpen!

Fredrik Z

Inlägg av Fredrik Z »

Johan SWE-1870 skrev:Det är inget fel på din båt. IF-båtar som seglas i vågor brukar se ut så. Skrovhalvorna är plastade samman på insidan. Då båten seglas i vågor rör sig halvorna och det spackel som sitter i sprickan lossnar då det inte kan följa med i rörelsen.

Jag spacklar varje vår samma 15 cm spricka med Plastic Padding epoxispackel, sandpapprar lite och målar antifouling utanpå.

Visst är din spricka längre än min, men jag tycker ändå inte den ser särskilt allvarlig ut. Har du ingen spricka på insidan och inget vatten kommer in tror jag inte du behöver oroa dig alls.
Varför inte plasta sprickan en gång för alla ist för att spackla varje vår?

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 15 times

Inlägg av maja »

För att inte komma i konflikt med klassreglerna, ska man bort allt gammalt spackel i området och fylla upp det med ett elastiskt epoxispackel.

Eventuellt kan man slipa i området på insidan av båten och plasta dit 4-6 lager 450 g glasfibermatta/rowing varvat för att förstyva stäven något.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Fredrik Z

Inlägg av Fredrik Z »

maja skrev:För att inte komma i konflikt med klassreglerna, ska man bort allt gammalt spackel i området och fylla upp det med ett elastiskt epoxispackel.

Eventuellt kan man slipa i området på insidan av båten och plasta dit 4-6 lager 450 g glasfibermatta/rowing varvat för att förstyva stäven något.
Ok, klassregler förklarar saken. Enklare att ha en rak linje att gå efter, då behöver man inga konstiga regeltolkningar eller eftersnack : )
Enkelt är bra

(även om jag tycker att man borde få plasta ihop skrovhalvorna just i sprickan :lol: )

Skriv svar