Självlänsar

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Självlänsar

Inlägg av Syracusia N-22 »

Jag har en fråga när det gäller självlänsarna. Jag ska byta skrovgjenomföringar, slangar och kranar till våren. Jag antar att det är det orginala som sitter på plats nu. Vilket matrial ska jag använda? Går det bra med mässing från rör-affärn, eller måste jag köpa dyrt och kanske rostfritt i båtbutiken?

En annan sak, kan man hoppa över å montera nya kranar, men bara slanger rett in på skrovgjenomföringarna, med slang-munnstycken?
Alltså, jag ser inte riktigt vitsen med å ha kranar. Jag förstår att det är om slangarna skulle hoppa av, men jag tror att det är tillräckligt med dubbla rostria slangklämmor. Kanske "smörja" lite TEC-7 på innsidan innan man skruvar fast? Eller är jag ute å sycklar?
Hur ofta har det inträffat att slangen går av eller hoppar av?

Vilken sorts slang bör jag använda?
Jag har några meter med en gul och dyr högkvalitets-slang, men jag tror inte den är armerad? (långåldrig och som inte vrider sej eller blir hård)
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Självlänsar

Inlägg av Lasse L »

Håller på och byter kranar mm.
Handlat nytt på Biltema.
Det bör vara kranar på alla bordgenomgångar.
http://www.lasselundell.se/bottenkran.html
Krypinkranar.jpg
Krypinkranar.jpg (123.14 KiB) Visad 31807 gånger
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Självlänsar

Inlägg av Syracusia N-22 »

Jodå, jag hajjar att kranar har sin funksion. Men behövs dom i självlänsarna?
Jag hadde tänkt att inte ha de långa pinnarna, och då måste jag evnt krypa in dit för å stänga av hur som hälst.
Eller gör jag nått helpuckat om jag hoppar över kranarna?
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Självlänsar

Inlägg av Fredrik Z »

Hade man kunnat vara 100% säker på att slangar håller så hade det inte behövts kranar. Men nu är det ju inte riktigt så.

Vill man inte ha de långa pinnarna så är det ju en sak, har man inte massa saker där så kommer man ju bak dit ändå om oturen är framme. Men alla genomföringar under vattenlinjen ska ha kranar. (direkt anslutna på genomföringen)
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Självlänsar

Inlägg av Lasse L »

Jag skall ha kulventiler funderar på att sätta på "dragstänger" som går upp i sittbrunnens stuvfack
Bara att dra för att stänga.
På en av mina andra båtar har jag satt ett motorreglage för att öppna/stänga motorns bottenintag.
Bottenkranreglage.jpg
Bottenkranreglage.jpg (91.12 KiB) Visad 31792 gånger
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Självlänsar

Inlägg av Syracusia N-22 »

Jag får väll montera kranar, det kostar inte så mycket. Men vilket matrial? Går det med rörmokar-grejer eller måste jag i båtbutiken?
Jag får nog gratis hos rörmokaren, därför undrar jag på vilken kvalitet som krävs. har ju väldigt salt vatten här i Skagerak.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Givetvis ska du ha avstängningsventiler. Din båt kommer inte att klara en säkerhetsbesiktning utan ventiler. Jag tror inte ditt försäkringsbolag gillar det heller.

Jag tycker om skjutventil av det slag som är monterat på båten på varvet. De går att demontera och smörja upp. Det kan man inte göra med en kulventil. Vidare är en skjutventil en robust konstruktion som tål smuts och inte fryser sönder. Jag gillar också förlängningsstängerna som gör att ventilerna kan stängas från ruffen utan att krypa in mot sprutande vatten under sittbrunnen.

Ventil och genomföring ska vara av avzinkningshärdad gulmetall. Vanlig mässing är inte tillräcklig då zinken kommer att lakas ur genom åren och då blir metallen röd och spröd. Det ska vara avzinkningshärdad legering. Rostfritt syrafast är känsligt för spaltkorrosion och punktfrätning i havsvatten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

Alla genomföringar under vattenlinjen och upp till 30 cm över vattenlinjen (gäller åtminstone för segelbåtar) ska ha avstängningsventiler vid skrovsidan enligt säkerhetsnormer som försäkringsbolagen tillämpar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev:
Jag tycker om skjutventil av det slag som är monterat på båten på varvet. De går att demontera och smörja upp. Det kan man inte göra med en kulventil. Vidare är en skjutventil en robust konstruktion som tål smuts och inte fryser sönder. Jag gillar också förlängningsstängerna som gör att ventilerna kan stängas från ruffen utan att krypa in mot sprutande vatten under sittbrunnen.
Jag håller med Johan. Om det inte är något fel på de befintliga skjutventilerna, kan du mycket väl behålla dem. Dessutom går de att underhålla (smörja upp och byta O-ringar på axeln). Mina går att lätt ta isär inifrån.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Självlänsar

Inlägg av Syracusia N-22 »

Ok, så kulventiler är inte lika bra?
Skjutventiler, betyder sånna man skruvar på?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Bild av en skjutventil:

Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

När man skruvar på ratten, skjuter en gängad stång (axelns förlängning) en platta fram och åter. Det är därför det kallas skjutventil.

Man kan i allmänhet lossa muttern som sitter närmast ratten och få ut hela den gängade stången. På axeln brukar det sitta 2 små O-ringar som tätar för läckage.

På IF-båtens ventiler i originalutförande har man kapat axeln nära ratten och förlängt det hela med ett 10 mm mässingrör, så att man kan manövrera ventilerna inifrån ruffen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Självlänsar

Inlägg av Lasse L »

Skjutventilens nackdel är att när den går sönder märks det inte.
Kranen går att skruva på men "ventildelen" rör sej ej.
Jag byter till kulventiler.
kranar.jpg
kranar.jpg (79.21 KiB) Visad 31743 gånger
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Självlänsar

Inlägg av Syracusia N-22 »

Tål att tänkas på med kulventil/skjutventil. Men ventil får jag nog sätta dit hur som hälst.

Gjenomföringarna på min WC är nya och de har sånn skjutventil. Om jag monterar bort WC'n hadde jag tänkt att skruva på tätningslokk alà rörmokar-grejer. Men det är kanske inte så bra det häller? Tycker det blir omständigt och mycket jobb att ta bort skrovgjenomföringarna och plasta hålen. Om det inte finns nått enkelt sätt att täta hål efter gjenomförningar på marknaden? Att det blir lite vattenmotstånd pga gjenomförningarna, bryr jag mej lite om. Tror inte att det spelar någon roll, men hålen är ju lite skummt spesiellt när dom inte ska användas (om jag byter til porta potti)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Lasse L skrev:Skjutventilens nackdel är att när den går sönder märks det inte.
Kranen går att skruva på men "ventildelen" rör sej ej.
Jag byter till kulventiler.
Bild
Bra bild Lasse!

Brottytan ser väldigt röd och porös ut på de ventilspindlarna. Jag tror att mässingen i de ventilerna har förlorat zinken, dvs inte varit avzinkningshärdad.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar