Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Henrik Den 301
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jun 2009 16:34

Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av Henrik Den 301 »

Hej alle !
Er i færd med opdatering af båden, en renoveret Selden Furlex 100A (erstatter en ældre Facnor) er et stort løft, den er helt suveræn , skiftet lænseslangerne- det tog 1 1/2 time , men var lettere end ventet. Skub en stor skruetrækker igennem de gamle og vrid rundt, træk resten af med en tang( check lige om ventilerne kan lukke!!!!), 2 x 18,5 cm nylonforstærket slange med indre diameter 25 mm passer perfekt. En kortplotter har lettet livet om bord / den sidder på et bræt der via små møbelbeslag er hængslet til en klods på styrbords væg inde i kahytten. Kan således drejes af vejen eller tages af i en fart.
Det sidste køb var en 6 HK firetakts Suzuki og det er problemet. Den viser sig at have meget kraftige vibrationer også ved meget reduceret fart/omdrejninger. Min gamle Yamaha 4 hk 2t larmer mere men vibrerer slet ike så meget.
Hvad er erfaringerne med vibrationer og støj hos andre 4 takts motorer. Er specielt interesseret i Mariner Sailmate 4 hk 4 t og Yamaha 4 hk 4 t.
Mange hilsener fra
Henrik , Nanne DEN 301
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av maja »

Det kan ibland vara problem med vibrationer med 4-taktsmotorer till IF-båten. Det beror nog i huvudsak på att de oftast är encylindriga.

Ditt motorfäste kanske även är instabilt, så det fortplantar motorns vibrationer.

Din motor är nog en varvs-upptrimmad variant av 4-hästaren. Det betyder alltså att den får sin ökande effekt genom att varvtalet har höjts. Detta tillsammans med en felkatig propeller som kanske kaviterar kan kanske även bidra att du har en felkatigt dim,ensionerad propeller.

Jag har en Yamaha 4-takt 4 hk. Den vibrerar endast i ett smalt varvtalsområde, kring startläget, men det kan man ju lätt undvika när man kör.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Henrik Den 301
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jun 2009 16:34

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av Henrik Den 301 »

Vil det sige at om du kør et længere stræk med motor, kan du sætte fast motoren på motorfæstet med fastspændingsskruen uden at motoren drejer. Min motor kan ikke sættes så fast at man blot kan styre med rorkulten, den vibrerer sig langsomt ud til siden ! og skal sættes fast med en snor til motorbeslaget !
Har såkaldt dansker-beslag der er usædvanligt stabilt og som har fået ekstra forstærkning af beslag på sargkanten og på hækken er der sat en 10 cm stor rund stålplade på som støtte + 3 gennemgående bolte med ekstra store spændskiver på indersiden af hækken. Systemet burde altså være max stabilt.
Hilsen Henrik
Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av Cleopatra »

Hei.
Jeg har en Honda 5 hk på min IF. Tidligere har jeg brukt motorbrønnen, men i år har jeg montert utvendig motorfeste. Motoren vibrerer litt, men det er ingen problemer med at den vrir seg til siden.
IF 1439
Henrik Den 301
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jun 2009 16:34

Re: Honda 5 hk

Inlägg av Henrik Den 301 »

Hej!
Har også set på Hondaen og ville egentlig gerne have den, men den kan vel kun drejes ca 45 grader og jeg er vant til at dreje motoren 180 grader for at " bakke" i fremadgear ! Det giver jo fuld kraft fra skruen ! Hvordan er det med at bakke med Hondaen ? Hvilken propel er der på ?
Hilsen Henrik DEN 301
Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av Cleopatra »

Det er riktig at Hondaen ikke kan dreies 180 grader, så den må bakkes på normalt vis. Nå bakker jeg faktisk ikke så ofte, annet enn for å stoppe båten når jeg kommer inn til båtplassen på "dead slow". Det går greit, selv om det sikkert ikke er like effektivt som den metoden du beskriver (Den har jeg aldri prøvd). Jeg har en propell med lav stigning, som jeg plukket fra min gamle defekte motor av samme type. Den fungerer meget godt, og i stille vær får jeg 3-4 knop ved halvt pådrag.
Da jeg kjøpte motoren i fjor, kunne jeg faktisk fått en Suzuki 6 hk til samme pris, men valgte den bort pga at det var usikkert om den passet i motorbrønnen som jeg brukte da. Nå når jeg leser om dine problemer er jeg glad jeg valgte som jeg gjorde.
IF 1439
Henrik Den 301
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jun 2009 16:34

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av Henrik Den 301 »

Hej igen !
Ja desværre fik jeg først for sent set indlægget om Honda 5 hk og Suzuki 6 hk fra i fjor. Janne fra Ifigenia har åbenbart haft samme problem som jeg, med mange vibrationer fra en Suzuki 6 hk 4 takt.
Er der nogen som har en Mariner Sailmate 4 hk og hvad er erfaringerne med den ?
Hilsen Henrik
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av johan swe-1870 »

Mariner är detsamma som Mercury.

Jag har skaffat en Mercury 4hk 4t long shaft med segelbåtspropeller. Det är samma motor som Mariner 4hk 4t. Båda finns i en Sailmate-version, men det enda som då tillkommit är en inbyggd likriktare för laddning av batteri, vilket jag inte menar är något att ha. Den ger så lite ström och jag kör så lite med motor, att det är bättre att inte ha den alls.

Nu har jag inte hunnit köra så mycket med min Mercury än. Det jag har märkt hittills är att den vibrerar mer än min gamla 2-cylindriga Johnson 6hk 2t, men att ljudet är betydligt mer behagligt i cockpitten. Nere i båten kanske det är ett dovare, tyngre ljud, men där är vi normalt inte när vi är på sjön.

Om motorn går orent, dvs innan den har fått fram bränsle och går jämt, kan det hända att den vibrerar till lite. Då händer det som du beskrivit; motorn vill gärna vrida sig. Men på Mercury finns det en skruv med vilken du själv utan verktyg kan reglera friktionen i vridningen, så det går att åtgärda. När den går jämt och med större gaspådrag, har jag inte märkt att den vrider sig.

Jag valde Mercury/Mariner bland annat för att den släpper ut avgaserna i centrum av propellern, vilket jag förstått anses vara ljudmässigt bäst. Om det betyder något för vibrationer vet jag inte. Ett annat skäl är att den har lyftbygel i framkant och ett handtag i bakkant, vilket gör den lättare att hänga av/på båten än Suzuki som bara har lyftbygel i bakkant. Min motor åker av och på båten många gånger varje år.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Henrik Den 301
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jun 2009 16:34

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av Henrik Den 301 »

Ok, så er det enten Mariner/Mercury 4 Hk eller Yamaha 4 Hk der er interessante. Jeg kan forstå Mercury/Mariner har en speciel propeller som gør bakning og stop mere efektivt og Yamahas propeller har for stor stigning. Da jeg har behov for sejlads i Limfjordens smalle drag, i modvind og strøm, er det vigtigt at motoren kan holde båden oppe i styrefart, det kan knibe for min gamle 2 takts. Jeg vil nok bytte min Suzuki til en Mariner, forhandleren er med på det.
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av s/y Nadine »

Själv har jag en 6hk Yamaha 2-takt från 2007. Kan klart rekomendera Yamaha 6/8hk (Samma motor men strypt). Jag har haft väldigt många olika motorer på olika båtar och de är helt klart de mest driftsäkra. Dessutom vibrerar de inte mycket och är lättare än 4-taktarna. Finns även med segelbåtspropeller och laddning/elstart.

Får inte säljas nya i Sverige men kan importeras från t.ex. Australien eller köpas begagnade. Dessa motorer är oerhört populära har jag märkt och jag kan bara rekomendera. Dessutom är det en stor fördel om man vill stuva motorn, att inte ha en 4-taktare, då dessa med lite sjögång eller felaktig stuvning blir fulla i motorolja...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av maja »

Tvåtaktare av gammal vändspoletyp är numera förbjudna att saluföras i Sverige. Anledningen är miljöskäl. För ungefär hälften av bensinen förbränns inte och går rakt ut i vattnet.

På grund av detta drar tvåtaktarna mycket mer bensin än fyrtaktarna. T.ex. min Yamaha drar en liter i timmen. En åttahästars tvåtaktare kan komma upp i fyra gånger så mycket.

Tvåtaktare har dessutom en mycket ojämn effektkurva. På grund av avsaknad av ventiler går de bara bra med hög belastning, dvs. högt gaspådrag. Vid låg belastining och framför allt varm motor, "surar" de gärna och tjyvstannar.

Jag tror det kan vara tveksamt att försöka importera en motor från Australien. Det finns EU-regler, som måste uppfyllas för importerade varor. En sådan regel är avgaskraven för utbordare.

Jag har haft min utbordare, en Yamaha F4, hängande på akterspegeln i snart nio säsonger utan att ha fått en droppe motorolja in i cylindern.Jag kan heller inte tänka mig att det finns någon risk större risk för detta om motorn förvaras liggande på rätt sida, t.ex. i utrymmet under sittbrunnen. Har någon dålig erfarenhet av detta?

Själv har jag som komplement köpt en liten lätt och nätt Honda 2,3. Den är avsedd som "stiltjemotor" (i stället för paddel), eftersom den är alldeles för kraftlös för någon starkare motvind eller några vågor. Den förvarar jag under sittbrunnen.

Den motorn har i stuvat tillstånd nyligen blivit utsatt för en några timmars kryss i 14-16 m/s och riktigt krabb Öresundssjö. Ska kolla om det har hänt något med den.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av johan swe-1870 »

Henrik Den 301 skrev:Ok, så er det enten Mariner/Mercury 4 Hk eller Yamaha 4 Hk der er interessante. Jeg kan forstå Mercury/Mariner har en speciel propeller som gør bakning og stop mere efektivt og Yamahas propeller har for stor stigning. Da jeg har behov for sejlads i Limfjordens smalle drag, i modvind og strøm, er det vigtigt at motoren kan holde båden oppe i styrefart, det kan knibe for min gamle 2 takts. Jeg vil nok bytte min Suzuki til en Mariner, forhandleren er med på det.
Se bara till att forhandleren verkligen skiftar till en riktig segelbåtspropeller, om det blir en Mariner/Mercury. Min hade i grundutförande en propeller för lättare och snabbare båt. Det verkar som om du som kund måste stå på dig om propellern, då många handlare inte kan detta riktigt utan verkar mest intresserade av att bara sälja motorn.

Och jag kan berätta att min nya 4t-motor på pappret väger samma som min 20 år gamla 2t (26 kg), men den känns i verkligheten faktiskt lättare! Konstigt, men den är i varje fall smäckrare och snyggare än den gamla.

Till sist ett litet tips: en gammal 2t-motor verkar lätt att sälja. Min såldes till begärt pris redan efter 2 timmars annons på en loppmarknad på nätet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Henrik Den 301
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jun 2009 16:34

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av Henrik Den 301 »

Ok Johan ! Der er i øjebliket en kampagne med ca 2000 kr i rabat på disse motorer, så jeg køber en sailmate(Hos Mercury er det sailpower), så ved jeg den har den rigtige propeller.
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av s/y Nadine »

Min motor går utmärkt på låga varv och bränsleförbrukningen kommer aldrig i närheten av 1 liter timmen. Jag har ägt båda en 8hk Yamaha och nu en 6hk (samma motor). Att 8 hästaren skulle dra 4 liter i timmen det måste bygga på rena spekulationer eller jämförelse från en båt med hål tanken, jag har kört dessa motorer under olika föhållanden och på högsta gaspådrag kan de dra strax över litern om de fungerar som de ska och är ordentligt uppvärmda.
Jag gjorde förre hösten en resa med IF utan mast från Norrköping till Gävle non-stop. Då gick motorn utmärkt och de extra-hästar som man får av att välja en tvåtaktare istället för fyrtaktare (i förhållande till vikten) var mycket välbehövliga i det ganska hårda vädret på Gävle-bukten.
Min motor går sällan (i normalt väder) på mer än startfart och drar då ganska lite. Den är dessutom två-cylindrig. Jag har aldrig fått stopp på en sådan motor, utom en gång när sjögräs satt igen vattenintaget och impellern bränts sönder.

Jag har också en fyrtakts Honda 2,3hk från 2006. Den har vid flera tillfällen läckt olja p.g.a. sjögång när den legat rätt stuvad.
Annars anser jag att Honda är klart ledande på fyrtaktare, eftersom de tog över Volvo Pentas tillverkning av fyrtaktare, Volvo Penta som på sin tid var lite av pionjärer med sina motorer. Fyrtakts-tekniken hos Honda är alltså välbeprövad och flera av deras modeller är samma som på 80-talet men med nytt yttre hölje och håller trots detta måttet och är fria från barnsjukdommar.

Summan är att ska man ha en lika stark fyrtaktare som en tvåtaktare så blir det betydligt tyngre. Jag väljer då tryggheten i en stark motor när masten blåst av eller segling är omöjlig, framför miljöargument. Bättre då att minska användningen av motorn.

Miljöargumenten är visserligen riktiga, men å andra sidan tankar lastfartygen tjockolja, så det är lite av att sila mygg och svälja kameler, eller för den delen samma resonenmang som när fungerande bottenfärger förbjuds till förmån för värdelösa som måste målas på varje år och genom sin oduglighet ökar bränsleförbrukningen.
För den skull är jag miljövän, tro inget annat.

Sen kan jag bara funderar på detta. Det sägs att hälften av bensinen går rakt ut i vattnet. Som de flesta som tankat någon gång och spillt lite, säkert sett, så blir minsta droppe väldigt synligt på vattenytan. Om en motor då skulle spotta ur sig uppåt 0,5 liter per timme i vattnet, så borde väl detta synas? Följden borde bli att när man kör motorn inne i det lugna vattnet i hamnen så skulle båten omges av regnbågsfärger. Jag har aldrig sett det..? Avgasutsläppet under vattnet...Olja lägger sig på vattenytan och varm olja stigar mot ytan.. Därför undrar jag under vilka förhållanden de mättningarna är gjorda. Visserligen är 2-taktare mindre bränsleeffektiva än 4-taktare, men det behöver inte per automatik betyda att bränslet inte förbränns alls, bara att det förbränns på fel sätt. Det skulle göra att en 2-taktare förvisso är mindre bränsleeffektiv och därmed mindre miljövänlig, men inte att 10 timmars motorfärd skulle vara detsamma som att hälla 5 liter bensin i havet.
Det är ju förstås mina egna synpunkter och spekulationer om "miljöfakta" som ofta tas fram på uppdrag av politiker.


Import bör inte vara några som helst problem.
Finns inget som säger att du inte får ta in dina privata tillhörigheter till EU/Sverige utifrån, så länge det inte är olagligt att inneha dessa i EU/Sverige.
Jag vet flera som gjort precis det. Båtar med motor exporteras dessutom flitigt över lands och världsdelsgränser.
Affärsmässig import är en helt annan sak.
Trots växelkurser bör dessutom 2-taktare vara billigare.

Slutligen slår jag ett slag för just Yamahas 6 och 8 hästare. De har hängt med sedan slutet på 80-talet och är maskinelt fulländade och mycket driftsäkra, utan barnsjukdommar och svindyra reservdelar, vid ett tillfälle hängde båtens och möjligen mitt liv helt på just en sånn motor, i dåligt väder och riggproblem utanför Sundsvall.
Finns en anledning till att dessa motorer inte är helt lätta att få tag i, till skillnad från t.ex. Johnsson, Evinrude och Mercury 2-takt. Tittar man sig omkring i en hamn så hänger de på många båtar i storlek som IF och lite större.

Långt inlägg, hoppas det inte stör någon, trots att det stundtals kommit långt ifrån tråden. 8)
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Inlägg av maja »

Oberoende tekniska tester visar utan undantag att 2-taktare av vändspoletyp drar ungefär dubbelt så mycket bränsle ift en 4-taktare med ventiler och med samma cylindervolym som 2-taktaren. Eftersom en 2-taktare får mindre cylindervolym för samma effekt, blir förhållandet för samma effekt cirka 1.5.

När man testar bränsleförbrukning provar man ett antal körfall, varvid samtliga ska motsvara normal användning. Man brukar testa motorer för olika båtdeplacement, propellrar och olika effektuttag, varav ett ska motsvara ekonomidrift, cirka 60-70 % av maxeffekt. Det är t.ex. väl inte särskilt ekonomiskt eller för övrigt särskilt förnuftigt att pluttra på tomgång i någon eller några knop för att få ner förbrukningen per tidsenhet. Man kommer ju ingenstans.. :-( ...

Kolväteutsläppen är i gasform. Det är därför du inte ser några gredelina ringar på vattnet.

Min numera saligen skrotade gamla tvåtaktare, en Johnson 6 Hk, drog ungefär 2.5 - 3 liter per timme när båten gjorde marschfart och gaspådraget var något reducerat. Min nya Yamaha 4-taktare 4 hk drar cirka 1 liter per timme vid 5 knops fart genom vattnet och cirka 65 % gaspådrag. Yamahan är på 112 cc och Johnsonmotorn var på kanppt 200 cc om jag minns rätt.

Idag kollande jag min Honda som överlevt förvaringen under sittbrunnen utan problem, trots att det var kryss hård vind och brytande sjö. All motorolja befann sig vara kvar där den skulle... ;-) ...och motorn startade snällt vid andra draget.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar