Svaj i motorfäste, mjuk akterspegel.

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Eftersom du endast behöver plasta fast kanterna med mattan kanske 1 kvm matta ändå räcker till tillräckligt många lager. Kan tänka mig att 20 cm breda remsor är tillräcktigt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Hur mycket polyester krävs?
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det går åt ganska litet polyester. Det är ju bara ett klister. Väven ska i princip bara vara "våt".

Det finns ett särskilt verktyg för att rolla ut grasfibermattor. Det ser ut som en liten metallroller. Man ska rolla ordentligt för att pressa ut alla luftbubblor.

Man ska helst rolla "vått i vått" när man lägger lager, så man ska vara ganska snabb i vändningarna. Ta gärna minimum härdare (litet mindre än rekommenderat) så får du litet längre tid på dig.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

OK, så om jag förstått saken rätt så skall jag alltså:

1. Göra rent underlaget och träskivan, helst med aceton.
2. Slipa träskiva & underlag
3. limma dit träskivan med Sika 291 och på så sätt fylla ut hålrummet.
4. Låta härda
5. Plasta fast skivan mot akterspegeln längs kanterna med 20 cm breda remsor.

?1: skall jag börja plasta ungefär vid de nedersta bultarna, kanske en bit ner?
?2: hur många lager?
?3: Skall jag lämna öppet längst ned?
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Plasta fast längst ner om du vill ha bästa anslutning av skivan.

Gör det inte om du tror att det kan komma in vatten bakom skivan, som du vill kunna släppa ut. :wink:

Alltså: jag vet inte riktigt vad som är bäst.

Jag lämnade öppet i nederkanten, men är å andra sidan inte riktigt nöjd med min förstärkning. Jag minns inte hur många lager jag gjorde. Vill minnas att man känner på sig när det räcker. Jag hade nog också smalare remsor, kanske 10-15 cm.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

1. Du ska plasta så långt ner som möjligt, dvs inte lämna öppet längst ner. Lämna en glipa på några centimeter i varje hörn för dränering. Över de översta bultarna behöver du inte plasta alls etftersom de bultarna bara drar utåt (dvs. drar plattan mot underlaget).

2. Så många lager som möjligt, men cirka 4 lager om matta och plast räcker till det. Som jag förstått är mattan 0.9 m bred och 1 m lång, så du får totalt 4 meter 20 cm bred remsa. Ta så långt som det räcker med 1 meter, så får du 4 lager. Om du får något över, använd den längst ner.

3. Se 1. ovan
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Det låter som att du kommer att få en väldigt styv och bra akterspegel.

En sak du dock bör fundera på innan du sätter igång är att om du vill kappsegla båten eller sälja båten till någon som har tänkt sig att kappsegla, vill man absolut inte ha all den extra vikt som du plastar fast i akterspegeln. Det rör sig om ca 5 kg såvitt jag förstår och det är vikt som hamnar på absoult sämsta tänkbara plats i båten. Antagligen är det helt och hållet psykologiskt och har ingen betydelse, men det skulle kunna göra båten mer svårsåld.

Fast jag kan ju ha fel...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Plyfaskivan väger väl uppskattningsvis 1.5-2 kg. Tillkommer 300 gram glasfiber och ett halvt kilo polyester, dvs. i runda slängar 2.5 kg.

Jag tror själv detta är försumbart.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Jag tror att båten har svårt att hävda sig ändå. Motorbrunnen är helt borttagen, vilket väl innebär att det egentligen skall vara extra vikt i båten för att den skall mäta in? Det har jag i o f s ingen aning om det är, men jag tror inte att det står något om det i mätbrevet.

Så några kilo extra i akterspegeln spelar nog ingen direkt roll.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Nu är det plastat och monterat, och det ser hyggligt ut. Det skall slipas och målas.

Jag lyckades inte få ut luften i kanterna på plywooden, så just där är väl hållfastheten inte den bästa. Men jag har hängt i armarna i motorfästet, och istället för att se akterspegeln tryckas in i underkant fästet såg jag hela akterspegeln bukta lite, lite, vilket tyder på att krafterna fördelas fint. Inga ljud...

Jag lade den matta jag hade på plywoodskivan och plastade, och det var lite stressigt med plastblandande, pensling och kladdande, dessutom var det rätt mycket styren i luften, så jag har faktiskt ingen aning om hur många lager det blev. 2, 3, 4?

Jag är helnöjd. Vi får se hur det håller under säsongen.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Skriv svar