Ställning för utombordare

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

OF
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 maj 2007 15:10

Ställning för utombordare

Inlägg av OF »

Hej Alla.

Jag heter Oskar Forstén och har glädjen att segla en IF. Farsan köpte båten i Sverige och vi seglade den över till Finland sommaren 2006. Nu är den en av de "få" IF:ar i trakten. I Helsingfors finns det ett antal men har inte träffat på mera än en IF ute på havet. Det var utanför Eckerö vid Ålandshav och båten seglade under svensk flagga...

Nu har jag presenterat mig, så nu är det dags med frågan:
Vad finns det för olika ställingsmöjligheter för utombordaren? Jag har en vanligt ställning från Biltema, men är inte riktigt nöjd med den. Den är inte tillräckligt stabil och när man seglar är det svårt att få ner den.

Kunde ni med ord beskriva hurudant system / ställning ni har, eller i bästa fall skicka en bild? Allt från hemgjorda lösningar till dyra märkesprodukter är välkomna.

Tusen Tack

oskarPUNKTforstenÄTgmailPUNKTcom

P.s OM någon har en extra logg, modell gammal (med vaijer) så köper jag den gladeligen.
____________________________
Oskar Forstén
Röda Råttan
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

När du skriver "ställning", så menar du nog ett uppdragbart utbordarfäste, som monteras på akterspegeln eller på akterns sargkant. Av sådana finns det olika typer, mer eller mindre robusta. Bl. a. Watskibutikerna har i sitt sortiment fästen speciellt framtagna till tunga 4-taktare upp till 70 kg. Ett fäste avsett för en tyngre motor torde nog bli mer stabilt och lättare att hantera.

I Medvind Nr 4 2006 finns en artikel om ett bra fäste från Folkebådcentralen i Danmark, http://www.folkboat.dk . Det är ett fäste som monteras på aktre sargkant och däck, och där motorn är lätt att dra upp. Detta fäste är ganska dyrt, men det är samtidigt det mest ändamånsenliga för inte alltför stora motorer.

Själv har jag ett hemmagjort fäste som följde med båten. Det är mycket robust och kan kompletteras med en specialgjord lös badstege, som man hänger på sidan av fästet. Eftersom det inte finns några "hjälpande" fjädrar, är det litet tungt att dra upp motorn. Du ska få ett mejl med en bild på det motorfästet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
OF
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 maj 2007 15:10

Inlägg av OF »

Jag är såpass "ny" inom segling att terminologin är inte helt i skick. Jo, du har rätt har helt rätt - jag pratar alltså om utbordarfäste.

Kollade in länken du skickade åt mig, modellen verkar smart men aningen dyr.

Tänkte i värsta fall få en kompis och konstruera en åt mig.
Försöker alltså samla in så mycket information om utbordarfästen som möjligt.

Tack i förhand Maja!

oskar
____________________________
Oskar Forstén
Röda Råttan
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

De flesta IF-båtar har utombordarfäste av det italienska fabikatet Trem, se t ex Hjertmans: http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/a ... rubnr=1071

Man använder då 5871-15 och 5871-2 för att det ska passa på den lutande akterspegeln.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Jag köpte ett nytt sånt fäste förra året och är lite besviken på att några av bultarna redan börjar vara ganska hårt rostangripna. Fästet fungerar bra för min 4-hästare, men det är ju inget under av stabilitet. Att vrida motorn rakt åt sidan och dra på är inte att rekommendera, då känns det som att fästet riskerar att följa med motorn i djupet.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Nej, jag håller med. Jag är inne på mitt andra fäste och mitt andra set av monteringsbeslag för akterspegeln. Bussningarna och hålen slits, så efter flitig användning får man byta.

För ett år sedan vred jag motorn och gav gas i ett försök att reda upp en dålig hamnmanöver. Det blev så mycket att hela monteringsbeslaget vreds sönder och motorn höll på att gå i djupet.

Och du har rätt i att de bultar och muttrar som sitter där i original inte tål svenskt vatten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar