Montera motorfäste

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Martin_w85

Montera motorfäste

Inlägg av Martin_w85 »

Ska montera ett TREM motorfäste på min IF-E eftersom inombordaren har skurit. Såg i ett gammalt inlägg att man skulle snedställa fästet i förhållande till akterns lodlinje, varför? Borde inte fästet monteras parallellt med rodret? Möjligt att jag förstått detta fel.

Mvh Martin

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Has liked: 35 times
Been liked: 27 times
Kontakt:

Re: Montera motorfäste

Inlägg av johan swe-1870 »

Försök sätt fästet så att motorns rigg sitter så lodrätt som möjligt, både tvär- och långskepps.

Sätt fästet så att det följer akterspegelns krökning. Det betyder att det kommer att han en vinkel jämfört med båtens centrumlinje, sett uppifrån. Att du sedan ställer motorn lite vriden i sitt eget beslag när du kör, gör ingenting.

Eller förstod jag inte din fråga?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Nils D
Been liked: 8 times

Inlägg av Nils D »

Vad jag kan förstå handlar råden i gamla trådar om detta om att TREM-fästet i original inte är anpassat för en båt med negativ akterspegel utan en mer lodrät sådan. Vilket i sin tur innebär att om man inte kompenserar för detta så kommer motorn när den är nedsänkt i vattnet att ligga parallellt med akterspegeln istället för rakt ner i vattnet med påföljande sämre framdrivning.

I denna tråd ( https://ifboat.se/forum/16/514?p=2229&h ... 4ste#p2229 )diskuteras detta och att det finns ett vinkelbeslag för att kompensera för den negativa akterspegeln, men tyvärr är tråden så gammal att länkarna till bilderna är döda. Men kanske kan den ändå ge lite information?
Nils D SWE-3008

Martin_w85

Inlägg av Martin_w85 »

Ja tror jag förstår hur du menar Johan. Är tanken att fästet ska vara lite vinklat för att motorn ska komma så nära centrumlinjen i nedfällt läge? Jag har köpt beslagen för vinkeln på akterspegeln också.

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Has liked: 35 times
Been liked: 27 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Nej, inte enligt min mening. Jag tycker motorn ska sitta rakt.

Vinkelbeslaget behövs för att kompensera akterspegelns lutning.

Titta på några andra IF-båtar hur de har sina beslag monterade!

Så här ser det ut på min, när motorn är nedfälld:
Exempel på nedfälld motor
Exempel på nedfälld motor
DSCF4112r.JPG (78.35 KiB) Visad 2390 gånger
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Skriv svar