Jepp Maja!
Passar ypperligt!
Risken finns om du väljer 110 mm stigning men jag har köpt den med 145 mm stigning som fanns på hyllan.
Nu hann jag aldrig prova den annat än i stiltje så jag vet inte hur den kommer att bete sig vid motvind.
Dock resonerar jag såhär......
Jag hade en femhästare från Parsun som var stor, klumpig och vägde 26 kilo med originalpropeller.
Så ansåg sig någon, med mod och bra mörkerseende, behöva den bättre än jag så dom hade lyckats moja bort ett ben på akterpulpiten, rycka loss snurrans låsta vingmuttrar och kränga den härdade MC-kättingen från pulpitbenet.
Nu minns jag samtalet jag hade med Suzukiförsäljaren för många år sedan i samband med att den gamla tvåtaktaren skar på min Julle. Han lovade att jag kunde gå från 5 tvåtaktshästar till 2,5 fyrtaktshästar, byta propeller och bibehålla samma fart och kraft till ett lägre pris och mindre vikt.. Han lovade mig fullt pris i inbyte mot en fyrahästare om det inte funkade.
Jullen gjorde exakt 4,2 med den gamla femhästarn på halv gas. Om jag drog på fullt så grävde den ner sig o gjorde 4,5 kn.
Med 2,5 hp gjorde Jullen 4,2 kn på halv gas men orkade inte upp i 5,5 på fulla spjäll! Det menade killen hos Suzuki berodde på den lägre stigningen. Men jag var nöjd och behöll 2,5 hästarn.
Jag dryftade detta med en hedersman i branschen (som inte säljer motorer) och vi kom fram till att min IF gjorde strax under 5 kn på halv gas och ökade till 5,5 på full gas. Dock blir det mycket mer vågor och rumpan sätter sig så 4,8-4,9 verkar onekligen vara en ekonomisk och bra fart genom blankvatten.
Jag handlade en Mercury av garantiskäl eftersom Tohatsu inte har någon verkstad i Sundsvall. Resonerade med en snubbe på Båtmagneten och ett samtal med propulse som rekommenderade "mittenpropellern" 145 av det skäl du anger. Propulse menade att originalpropellern är gjord för att röra sig i marchfart runt 7-10 kn på en liten jolle och menade att jag aldrig får upp en IF i optimala varvtal med originalpropellern.
Mycket riktigt!
Med ny propeller kommer motorn upp i ett något högre varvtal. Propulsekillen menar att skillnade kommer att märkas i kraft när jag väl har motvind. I blankvatten skulle man kunna köra båten med en gräddvisp bara man får upp farten.
Nu kan man tycka att 3,5 hp låter klent men å andra sidan så pallade inte min gamla femhästare så mycket heller när det pep i. Nu är man ju IF-seglare vilket innebär att man gärna seglar när det blåser.... Eller tvingas segla när det blåser eftersom snurran ändå inte pallar.
Läs min krönika på sittbrunnen från i somras där jag beskriver ett misslyckat försök för motor i motvind och två meters vågor
http://www.sittbrunnen.se/havsbibliotek ... yddad-hamn
Ps
Läs gärna min kärleksförklaring till IF-båten på samma sida
http://www.sittbrunnen.se/havsbibliotek ... 249-tussan
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.