Svenska IF-båtförbundets forum • Köpa ny/beg aktersnurra - Sida 2
Sida 2 av 3

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Postat: 10 jan 2016 22:09
av Zevee
898 skrev:Tar upp tidigare tråd igen om utombordare.

Vad väljer man ?
Yamaha F4, 4HK, 4 takt ca 22 kg
Mercury 6hk 4-takt som väger 26 kg
Johnson 4hk 4takt lång rigg ca 25 kg (verkar vara samma motor som Suzuki)

Om jag fattar Marek rätt så är Yamahan bra fast propellern har inte perfekt stigning, de andra kan man byta propeller på men är i stället tyngre?
Ge mig ett råd för jag blir vimmelkantig
Obs! Jag har inte tagit hänsyn till propellrar, i princip.

Om det nu är samma som Suzuki 4hk, så är det även samma motor som deras 5 och 6hk. Vilket kan vara bra att känna till. Jag har själv en 6hk suzuki som fungerar helt okej. Finns kraft så det räcker och blir långt över, men den är klen på backen.
Personligen hade jag nog kollat lite på Mercurys Sail 5hk om du ska köpa nytt. Vad jag har fattat så har den en bra propeller för enda målet.

Jag är osäker hur det är med motorer som går att vända 360 grader. Jag hade en gammal tvåtaktare som gick snurra flera varv om man ville, vilket är sjukt smidigt vid trånga manövrar eller när man gör någon miss och behöver bromsa snabbt. Man får enormt mycket bättre backkraft med en motor man kan snurra helt. Och motorer som saknar backväxel är oftast lättare, vilket är ett stort plus i mina ögon.

Om det där är dina enda alternativ så hade jag väl valt Yamahan endast för att den är lättare, förutsatt att det är samma pris.

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Postat: 11 jan 2016 07:54
av IF1158
Mercury 4 till 6 hk är samma motor etc bara olika effekt.

Den som heter Sail hos Mercury har en annan propeller och att den även har generator för laddning av batteri.

Att uppgradera en Mercury 4-6 hk med samma propeller som Sail kostar 1100:- om jag minns rätt ifjol när jag köpte ny motor.
Nu valde jag ha kvar originalpropellern på min Mercury 4 hk och jag tycker det går alldeles utmärkt.
Jag paddlade ner båten från SM i Uppsala ifjol till Hässelby med den motorn och det gick bra och kunde köra 4,5-5 knop med motorn i motorbrunnen.

Jag är fortfarande lite nyfiken att testa Sail-propellern.
Den har större radie (och annan stigning) så det är tveksamt om den passar i motorbrunnen då det är väldigt tajt nu att få ner motorn med originalsnurran.

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Postat: 11 jan 2016 17:22
av maja
Motorer i intervallet 4 - 6 p av idag har lika eller kanske mycket lika motorenheter.

På 5 hk motorerna har man ibland ökat effekten och behållit max varvtal lågt. Hur detta är gjort framgår inte. Kanske 4 hk-varianten helt enkelt är strypt genom ett mindre förgasarmunstycke. Anledningen är svår att inse, men den kan vara så enkel att man vill nå ett annat marknadssegment (få en anledning att kunna sälja motorn billigare). Men om det är så enkelt, torde man kunna trimma en sådan 4-hk motor genom att endast byta huvudmunstycket.

På 6 hk motorerna har man ökat varvtalet för att få den högre effekten. Om vridmomentet inte är tillräckligt eller om propellerns stigning är för stor, når man aldrig varvtalet och heller inte den ökade effekten.

Med en F4A kan man med fullt gaspådrag köra 5.5 - 5.8 knop med en tom IF och propellern med lägst stigning. Med en 6 hk kanske man inte kommer att köra mycket fortare, men man kommer att behålla farten bättre i motvind och vågor. Tyvärr har vikten ökat på samtliga nya modeller, vilket gör det mera besvärligt att få på och av motorn. Så bättre för seglarna vore att man optimerade 4-hk motorerna genom att minska cylindervolymen isf. att strypa förgasaren. Det hade inneburit lättare motorer. En F4 med lång rigg väger 22 kg mot 25 - 28 kg för dagens 4-hästare.

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Postat: 11 jan 2016 20:09
av 898
Yamahan blev såld på blocket med en gång så det är nog många som tycker som Marek. :evil:
6 hk Mercury var några år gammal och väger 30 kg så det är tydligen skillnad på vikt mellan gamla och nya Mercury/Tohatsu
Jakten fortsätter men av detta lär man sig att om man hittar en Yamaha 4 hk 4 takt så slå till med en gång

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Postat: 11 jan 2016 21:18
av johan swe-1870
Enligt tillverkarnas nuvarande uppgifter väger Yamaha 28 kg, Suzuki 26 kg, Tohatsu kort 26.1 kg, Tohatsu lång 26.6 kg, Mercury 25 kg och Mariner 25 kg.

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Postat: 11 jan 2016 21:42
av maja
Mercury och Mariner är väl f.ö. exakt samma motor, där endast tillverkarbeteckningen och priset skiljer...

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Postat: 11 jan 2016 21:50
av maja
898 skrev: Jakten fortsätter men av detta lär man sig att om man hittar en Yamaha 4 hk 4 takt så slå till med en gång
Och jag vårdar min F4 ömt och använder den bara då jag seglar litet längre turer och man kan förvänta sig stiltje på färden under många timmar. Annars, i hemmavattnen, räcker den mer hanterliga BF 2,3 från Honda, som f.ö. inte hänger på akterspegeln utan är stuvad i utrymmet under sittbrunnen. Man kommer ju fem sjömil på en tank.. ;-)..och 25 sjömil på en femliters dunk.. Men då får man också fylla på några gånger... För tyvärr... dessa småmotorer saknar anslutning till extern tank...

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Postat: 19 jan 2016 16:10
av Janken
Jag köpte en Mercury 3,5 när min kinessnurra blev stulen. Mercury kan inte leverera en propeller med lägre stigning men Tohatsu kan! Det är samma motor och dom har en bra agent i sverige.
Om man är full i sjutton finns det en prop med ännu lägre stigning att beställa från Japan eller USA. Den är framtagen för att få upp varven på motorn när man trollingfiskar. Den säljs inte i Sverige men kan beställas med artikelnummer.
3,5:an har funkat bra och kommer upp i högre varv med denb nya propellern.
Väger lite gör den också.
Det jag kan sakna är anslutning för extern tank. Backväxel har jag aldrig saknat.
Dom här har i stort sett allt till Tohtsu/Mercury. http://tohatsu.batmagneten.se/index.php ... ry&path=74 Bara söka i sprängskisserna och beställ med artikelnummer.

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Postat: 19 jan 2016 16:56
av maja
Ja, om jag förstått det rätt, finns propellrar med ned till 110 mm (4 1/3 tum) stigning till 2.5 -- 3.5 hk-motorerna.
Men är det samma delar till båda dessa motortyper..?..

Med en så låg stigning kanske man måste kolla om motorn inte övervarvar vid 5 - 5.5 knop...

Vad gäller anslutning till extern tank är det verkligen synd att tillverkarna har rationaliserat bort denna på alla mindre motorer. Men om motorn har bränslepump, kanske man själv kan konstruera och tillverka en sådan anslutning med diverse hopplockade delar... 8)...

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Postat: 19 jan 2016 22:21
av Janken
Jepp Maja!
Passar ypperligt!
Risken finns om du väljer 110 mm stigning men jag har köpt den med 145 mm stigning som fanns på hyllan.
Nu hann jag aldrig prova den annat än i stiltje så jag vet inte hur den kommer att bete sig vid motvind.
Dock resonerar jag såhär......
Jag hade en femhästare från Parsun som var stor, klumpig och vägde 26 kilo med originalpropeller.
Så ansåg sig någon, med mod och bra mörkerseende, behöva den bättre än jag så dom hade lyckats moja bort ett ben på akterpulpiten, rycka loss snurrans låsta vingmuttrar och kränga den härdade MC-kättingen från pulpitbenet.

Nu minns jag samtalet jag hade med Suzukiförsäljaren för många år sedan i samband med att den gamla tvåtaktaren skar på min Julle. Han lovade att jag kunde gå från 5 tvåtaktshästar till 2,5 fyrtaktshästar, byta propeller och bibehålla samma fart och kraft till ett lägre pris och mindre vikt.. Han lovade mig fullt pris i inbyte mot en fyrahästare om det inte funkade.
Jullen gjorde exakt 4,2 med den gamla femhästarn på halv gas. Om jag drog på fullt så grävde den ner sig o gjorde 4,5 kn.
Med 2,5 hp gjorde Jullen 4,2 kn på halv gas men orkade inte upp i 5,5 på fulla spjäll! Det menade killen hos Suzuki berodde på den lägre stigningen. Men jag var nöjd och behöll 2,5 hästarn.

Jag dryftade detta med en hedersman i branschen (som inte säljer motorer) och vi kom fram till att min IF gjorde strax under 5 kn på halv gas och ökade till 5,5 på full gas. Dock blir det mycket mer vågor och rumpan sätter sig så 4,8-4,9 verkar onekligen vara en ekonomisk och bra fart genom blankvatten.
Jag handlade en Mercury av garantiskäl eftersom Tohatsu inte har någon verkstad i Sundsvall. Resonerade med en snubbe på Båtmagneten och ett samtal med propulse som rekommenderade "mittenpropellern" 145 av det skäl du anger. Propulse menade att originalpropellern är gjord för att röra sig i marchfart runt 7-10 kn på en liten jolle och menade att jag aldrig får upp en IF i optimala varvtal med originalpropellern.
Mycket riktigt!
Med ny propeller kommer motorn upp i ett något högre varvtal. Propulsekillen menar att skillnade kommer att märkas i kraft när jag väl har motvind. I blankvatten skulle man kunna köra båten med en gräddvisp bara man får upp farten.
Nu kan man tycka att 3,5 hp låter klent men å andra sidan så pallade inte min gamla femhästare så mycket heller när det pep i. Nu är man ju IF-seglare vilket innebär att man gärna seglar när det blåser.... Eller tvingas segla när det blåser eftersom snurran ändå inte pallar.
Läs min krönika på sittbrunnen från i somras där jag beskriver ett misslyckat försök för motor i motvind och två meters vågor http://www.sittbrunnen.se/havsbibliotek ... yddad-hamn

Ps

Läs gärna min kärleksförklaring till IF-båten på samma sida http://www.sittbrunnen.se/havsbibliotek ... 249-tussan

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Postat: 20 jan 2016 19:49
av maja
Ja, det blir säkert helt OK med 145 mm stigning. Men 3,5 hästarsmotorn är en trimmad variant av 2.5-hästaren, och man har trimmat genom att ha ökat varvtalet med cirka 1000 rpm. Så det kanske ändå inte är någon större risk för övervarv med ännu lägre stigning. För små motorer är det ju viktigt att kunna få upp varvtalet till max. för att p.s.s få ut den angivna effekten, som just så väl behövs vid motvind och vågor.

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Postat: 13 apr 2021 12:01
av Jim
Jag lyfter den här tråden igen men ur en lite annan synvinkel.
Vi har idag en 5 hk Honda 4 taktsmotor. Jag har inga större problem att dra igång den och startar den inte direkt på första draget så går den i alla fall igång inom fyra drag.
Men min fru och sonen kan helt enkelt inte starta den då det är för trögt/tungt med startsnöret.
På vår gamla Folkbåt hade vinden Yamaha 5 hk 4-taktare och den kunde frun dra igång.
Efter att ha pratat med en motorreperatör så bekräftas mina misstankar om att just trögheten i startsnöret mm. kan vara mycket olika mellan fabrikaten.

Jag tar mycket gärna åt mig era erfarenheter om hur lättdragna era startsnören är på de olika motorerna.

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Postat: 16 apr 2021 19:52
av johan swe-1870
Jag har också märkt att 4t-motor är svårare att starta. Den känns mer död och tung att dra i än en 2t-motor.

Jag har erfarenhet av både Mercury och Tohatsu 4t-motor, vilka troligen är samma motor. Andra 4t-motorer har jag inte provat. Så hur dessa är jämfört med Honda vet jag inte.

Det är nog tveksamt om det är nån annan än jag som får igång min motor. Fru och dotter har haft vissa problem, då de har provat. Krånglar då dessutom motorn, klarar de det inte alls. Det händer ibland att även jag själv ger upp, faktiskt.

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Postat: 16 apr 2021 21:56
av IF 2719
Min 11-årige son drog igång vår 5hk 4-takt Tohatsu förra sommaren:)

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Postat: 16 apr 2021 22:46
av Nils D
Också min motor, en Mercury sail, kan ibland vara trögstartad. Men symptomen verkar vara lite annorlunda än de som beskrivs tidigare i den här tråden. Det som händer är att den ibland verkar helt omöjlig att dra runt över huvud taget. Cylindern känns fastlåst. Vad jag gör då är att i stället för att dra ännu hårdare snarare försöker lirka lite försiktigt. Då kan jag dra rubba det låsta läget. Det känns som om jag på det viset drar runt cylindern, men vad som verkligen händer har jag ingen aning om. När det väl är gjort är det inga problem att dra igång den (även om den då fortfarande förstås är lite trögare än en gammal 2-taktare).

Har för mig att jag för många år sedan läste något om att 4-taktsmotorer kunde ha detta problem, och att det också fanns någon förklaring som hade med att ventilerna inte var öppna så att man när man försökte dra igång den med ett hårt ryck i det läget så försökte man komprimera luft, vilket kräver mer än vanlig muskelkraft för att lyckas med. Men drog man bara lite försiktigt kunde man få tillräckligt mycket rörelse för att ventilen skulle öppna. Och sedan kan man dra igång den som vanligt.

Har ingen aning om det är rätt förklaring, men tricket med att dra lättare och försiktigare istället för hårdare om man inte får runt den alls verkar i alla fall fungera för mig.