Stigning på propeller

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

staffan
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2010 20:51
Ort: Stockholm

Stigning på propeller

Inlägg av staffan »

Tjena,

ska köpa ny motor då min gamla blivit stulen. Har siktat in mig på en Yamaha F5A, 5 hk. Nu undrar jag vad den "bästa" propellern skulle vara.
Den levereras med en 7 1/4 tums propeller med en stigning på 6 tum. Enligt försäljaren gör det ytterst liten skillnad om jag skulle vilja ha en annan propeller och att det är först vid 9-10 hk som propellern/stigningen gör skillnad.

Är det nån som vet bättre, eller rekommenderar något annat, eller duger den 6 tums stigningen bra?
Staffan Andersson
IF-1561
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Stigning på propeller

Inlägg av maja »

Du ska välja en motor med så lågt varvtal som möjligt och en propeller med så låg stigning som möjligt. Båten kommer ju aldrig över 6 knop.

Den propellern som erbjuds kommer nog att funka bra om motorns maxeffekt ligger på ett varvtal kring 4500. Däremot, om motorn är trimmad till ett högre varvtal, får du sannolikt inte ut de översta hästkrafterna, eftersom varvtalet aldrig uppnås..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
staffan
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2010 20:51
Ort: Stockholm

Re: Stigning på propeller

Inlägg av staffan »

Okej, specifikationerna säger fullgasområde 4500-5500 rpm. Vad det innebär vet jag inte riktigt.
Staffan Andersson
IF-1561
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Stigning på propeller

Inlägg av maja »

Jag har själv en Yamaha F4A, varvtal vid full effekt: 4000-5000 v/min. 112 kubikcentimeters volym. Så sannolikt har väl din motor samma cylindervolym, och därmed är den sista hästkraften erhållen med en ökning av varvtalet i förhållande till min motor.

Men man har också kompenserat med en lägre stigning på propellern. Min propeller har högre stigning, 6 1/2 tum och samma diameter. Den var den lägsta stigningen man kunde få när jag köpte motorn för 12 år sedan. Jag har för mig att den är anpassad till farter kring 7-10 knop.

I ditt fall kommer du nog att få litet bättre prestanda än jag får, eftersom propellern har lägre stigning och motorn litet större effekt. Du kommer kanske att få ut drygt 4 hk mot mina drygt 3.5. Men det sista lilla kommer du nog inte heller kunna få ut, såvida det inte finns en propeller att få med 5 - 5 1/2 tums stigning och samma diameter.

Man får leva med det här dilemmat när man använder små utombordsmotorer till segelbåtar. Leverantörerna anser inte att 4-6 hk motorer hör till det marknadssegmentet. Men man har missat grovt, för det finns ju en enorm marknad med alla världens segelbåtar i 24-27 fotsklassen. Det enda man hade behövt gjort är ju att designa en propeller som är anpassad till farter kring 4-6 knop... 8) ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Stigning på propeller

Inlägg av Nils D »

Mercury F4ML verkar vara en motor i detta segment som är anpassad för segelbåtar. Enligt beskrivningen på webben har den en propeller som är anpassad för segelbåtar, med större dragkraft. Kan också förses med fjärrstyrning. Mer info på
http://www.brunswickmarine.se/?nid=15712&mid=44226

Har inga egna erfarenher av den (men av Yamahas F4A, som jag liksom Marek och många andra uppskattar)
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Stigning på propeller

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har en Mercury F 4 ML med segelbåtspropeller istället för standard. Läs mer här: http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... ller#p2594
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Stigning på propeller

Inlägg av norling »

Rekommenderar Tohatsu Sail Pro, 6hk och fjärreglage! Specialgjord motor för tunga segelbåtar...
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
Skriv svar