Solceller

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

olarosengren
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 aug 2006 20:04

Solceller

Inlägg av olarosengren »

Sugen på att installera en liten kylbox att ha i förvaringsutrymmet under sittbrunnen. Denna skulle drivas med ett eget bilbatteri som jag skulle ha i ett kistfack (i sittbrunnstoften), och det skulle laddas med solceller, hade jag tänkt mig. Är det någon som redan har monterat en liknande lösning, vilka erfarenheter har du/ni i så fall?

Var har ni solcellerna? Jag funderar (så klart) på rufftaket. Men kommer inte sprayhooden då på dom när den är nedfälld? Eller hur blir det med ventilen? Skadas solcellerna av kicktaljan? Kommer grabbräcken i vägen?

Tacksam för svar!

Hälsningar Ola
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag har ingen större erfarenhet av solpaneler, men jag har hört att verkningsgraden försämras avsevärt vid mulet väder och/eller om solcellerna blir skymda på något sätt. Därför misstänker jag, att du måste installera ganska mycket panel för att få tillräcklig energi till en kylbox.

Om du t.ex behöver 50 watt kontinuerlig effekt i genomsnitt, så skulle jag nog kunna tänka mig, att man måste installera solceller med sammanlagd effekt på minst 200 watt. För mer än 25 % utbyte tror jag inte det blir.

Kollade på Hjertmans. En solpanel 80W är cirka 0.7 kvm stor och kostar cirka 5.400:- . Det blir både utrymmeskrävande och dyrt. Och det är nog tveksamt att du hittar 2 kvm yta ombord där du kan sätta panelerna.

Min åsikt är att solceller mer är till för underhållsladdning av batteriet med någon ampère eller så för att kunna köra sina instrument, lanterna och innerbelysning när det så behövs. För detta duger en liten panel på 20-40 W, litet beroende på behov.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Bertil Norberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2006 18:06

Angående solcell

Inlägg av Bertil Norberg »

Jag har monterat en 33 W solsell på grabbräcket, och fäst den med ett NOA fäste. Solcellen är monterad längs räcket, och vinklas upp till ca 40° vid segling, och kommer härigenom inte att sitta i vägen för kicken. Den stora fördelen är att alltid komma till båten med helt fulladdat batteri
Solcellen skall hållas ren från salt och damm för att ge bra verkningsgrad.

Jag har inskaffat en COOLMATIC 25 liters kylväska. Den passar mycket bra under sittbrunnen. Den förbrukar måttligt mycket ström, och kan vara i drift i 3 dygn utan laddning. Med solcellen så klarar jag semesterseglingen. Då brukar jag stänga av kompressorn under de mörka timmarna, men ändå ha mer än tillräckligt kallt för filmjölken och charkvarorna. Mitt på dagen pressar jag kylen hårdare då laddningen fungerar bra. Jag är helnöjd. Jag överväger även att sätta ytterligare en solcell på det andra grabbräcket, för att kunna "slösa" med strömen.

Lycka till

Bertil
Max
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 okt 2006 07:48
Ort: Lilla Varholmen, Göteborg
Been thanked: 1 time

Inlägg av Max »

Hej,

Erfarenheterna är olika. Här kommer mina:
Köpte att en Waeco Coolmatic CF-18 (Waecos minsta "riktiga" komperssormatade kylskåp) till min Maxi…. förra sommaren. Jag hade en portabel Sunware solcell på 25 W att ladda boxen med. Att bara hantera kylskåpet via min lilla 25 W solcell var inte att tänka på utan jag fick stötta batteriladdning med hjälp av Pentan; och då stängde vi ändå av kylskåpet på natten och öppnade det sparsamt på dagen.

Här finns naturligtvis några invändningar: Man bör ha två batterier och man bör absolut ha solkraft/solcell betydligt större än 25 W. Förmodligen ger också en fastmonterad solcell bättre utväxling en min portabla (även om jag var noga att placera solcellen på rätt sätt). Se tabell på www.sunwind.se ungefärligt hur mycket laddning olika storlekar av solceller ger.

Jag har nu bytt till riktig båt, IF, och kommer att behålla min solcell för att ladda batteriet. Kylboxen, förövrigt en bra produkt, kommer jag att sälja. Primärt kommer jag att nyttja ström för att driva GPS jämte lampor/laternor. På sikt kanske det blir en logg/ekolod också. Kylning får jag sköta via kylbox och is (tacksam för tips här!). Från mitt perspektiv så har jag valt IF för att komma nära seglandet och bort ifrån meckandet och fixandet med el och inombordare. Men visst, jag kan absolut förstå behovet!

Regniga hälsningar från Götet

/Max
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Max skrev:Hej,

Att bara hantera kylskåpet via min lilla 25 W solcell var inte att tänka på utan jag fick stötta batteriladdning med hjälp av Pentan; och då stängde vi ändå av kylskåpet på natten och öppnade det sparsamt på dagen.

/Max



Konstigt att det gick så dåligt för dig. Enligt den tabell du hänvisade till, ska ju en 25W solpanel kunna leverera runt 8-10 Ah per dygn.

Enligt specifikationen på Hjertmans hemsida drar en kompressordirven Coolmatic endast 0.4 A vilket ju endast är en 20-del av din solpanelskapacitet. Det bekräftas också av Bertil, som ju skriver att man kan köra Coolmaticen under cirka 3 dygn på en batteriladdning.

Vad kan det ha berott på att du fick så dålig funktion?

Dålig, defekt eller smutsig solpanel?
Mulet och regnigt hela tiden när du var ute?
Felplacerad panel, dvs nästan alltid skymd?
Andra stora förbrukare ombord?
Defekt kompressor i kylboxen?

För övrigt tycker jag att du gjorde klokt i att byta till en riktig segelbåt... :D
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Annan placering?

Inlägg av johan swe-1870 »

Är det möjligt att placera solcell på akterluckor eller på det lilla däcket bakom luckorna? Jag menar att de skulle monteras plant mot underlaget.

Där skulle de sitta ur vägen för alla linor och personer som finns på rufftaket.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Från www.sunwind.se kan man visst få böjbara paneler som tål att gå på ("Sunware-paneler"). Storleken på den minsta panelen är knappt 0.5 x 0.5 m. Kanske någonting att klistra på ovanpå akterluckan. Två sådana skulle ju ge 48 Watt, vilket borde räcka en stund. Men de väger 2.4 kg styck, så det blir litet extra tyngd där bak när man kappseglar... :oops:

På deras hemsida finns även andra alternativ, men som tar uppförhållandevis större yta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Annan placering?

Inlägg av IF1158 »

Johan SWE-1870 skrev:Är det möjligt att placera solcell på akterluckor eller på det lilla däcket bakom luckorna?
Jag har min lilla solcell på 21W på akterluckan och den har klarat av att underhållsladda mitt batteri under sommaren.
Har stereo ombord och poppar gärna och högt.
Om jag krämat ur batteriet under helgen så har solcellen räckt för att återladda under veckan.
Jag har Biltemas marinbatteri och det har bra kräm och tål även djupa urladdningar.
Jag har även köpt en enkel laddregulator (iofs onödigt men den visar i alla fall batteriets status med en röd och gul diod).

Att ha den på luckan innebär att det går att vinkla åt ena hållet för att få rrät vinkel mot solen.
Har en liten plan att köpa en till likadan panel att sätta på andra luckan så blir det mer optimalt.
Panelerna tål att gå på och är inte utrymmeskrävande eller för fula tycker jag.
Rekommenderas!
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Och så har ni en sol som är uppe nästan hela dygnet på sommaren!.. :D

Och så får du nytta av regulatorn när du köper den andra solpanelen... :)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Håkan IF 2685 MosesII
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 aug 2006 23:48
Ort: Stockholm

Inlägg av Håkan IF 2685 MosesII »

Har en 20-wattare på Noa-mast på akterpulpit sen några år.
Ingen kylbox dock så jag har svårt att göra av med all ström:-)

Masten är den optimala lösningen om man vill få ut max av panelen då den är oskymd och vridbar.

Dessutom kan man ju enkelt ta bort den när man kappseglar.

/H
hälsar...
Håkan
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Inlägg av IF1158 »

Håkan IF 2685 MosesII skrev: Masten är den optimala lösningen om man vill få ut max av panelen då den är oskymd och vridbar.
/H
jo det är en optimal lösning men det ser inte så bra ut, jag är kanske kinkig men jag tycker allt som stör båtens linjer är mindre snyggt, jag är väldigt ambivalent vad gäller utombordsmotorn, den är ful på aktern men funktionen i brunnen är dålig. Solceller på pinne är bättre än på luckor men det kanske är så att placering på luckor är tillräckligt bra. Man kanske inte behöver optimal effekt på cellerna.
Är det någon räknekunnig som vet skillnaden i effekt på att ha solceller plant på däck på säg Stockholms breddgrad jämfört med att ha dem vinkelrätt mot solen?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Du förlorar väl cirka halva soleffekten om du inte vinklar. Men du ska väl även se till att följa solens gång från öster till väster. Så en stång och en kulled blir väl bra plus att du får sysselsättning med injusteringen hela tiden... :shock:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-Syrsan
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 aug 2006 18:08

Paneler på akterluckan...

Inlägg av IF-Syrsan »

på akterluckan...?????? Där brukar ju jag sitta! :D
pederalm
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 apr 2007 11:36

Inlägg av pederalm »

Vi kollar på solceller för att driva en kylbox, blev nyfikna på att ha dem på akterluckan som nån här sa, hur har du fäst den?
Man vill ju undvika att göra hål i själva luckorna.
IF 1491
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Solceller

Inlägg av johan swe-1870 »

Det vore intressant att höra om erfarenheter av solceller. Fabrikat, modell och monteringsplats, gärna med bild!

Jag funderar lite på Sunware SW-3061 eller SW-3063. Jag skulle vilja montera den på akterluckan, ev en på varje. Vilken av dem som får plats vet jag inte än.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar