Var sätta lanternorna?

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

IF Margit
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 sep 2006 13:54
Ort: Åkersberga - Stockholm

Var sätta lanternorna?

Inlägg av IF Margit »

Hej!

På min if från -74 har jag utbuktningar på överbyggnaden. De är tänkta för lanternor som ajg tänkte montera i vinter. Är det att rekommendera eller är pulpit bättre? Vad säger ni som har erfarenhet av IF.

Tänker segla någon natt per år i skärgården, inte mer.

Tack för svar,
Bosse
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag rekommenderar en 3-färgs sammansatt masttopplanterna.

Visserligen är denna lanternaföring inte riktigt godkänd när man går med utombordaren. Men det är väl bättre att synas än inte alls. Lågt placerade lanternor syns bara på mycket nära håll om det går vågor.

Såvitt jag vet har det aldrig hänt att sjöpolisen har rapporterat någon segelbåt gående per utombordare och förande endast masttoppslanterna. Dessutom kan man ju alltid ha storseglet hissat och stänga av motorn när någon större motorbåt närmar sig.

Även om jag bor långt söderut i vårt avlånga land, förekommer det knappast att jag använder lanternan på vår och sommar. Vid den tiden på kvällen är man oftast i hamn. På höstkanten händer det någon gång. Och om du befinner dig inom svenskt inre vatten behövs ju inte lanterna efter solnedgången så länge man syns. Och det gör man ju nästan alltid på sommaren.

Om du ändå bestämmer dig för lågt placerade lanternor föreslår jag en sammansatt 2-färgslanterna framför pulpiten (om du har en sådan). Den drar bara hälften av vad 2 enskilda gör och kostar inte mycket mer än en enkel.

Om du inte har pulpit återstår endast att sätta länternorna på ruffsidorna där det ju finns "utbuktnngar" för montering av sådana.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF Margit
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 sep 2006 13:54
Ort: Åkersberga - Stockholm

Håller med men en fråga till då:

Inlägg av IF Margit »

Tackar för svar!

Håller med, det blir inte mycket mörkersegling på sommaren men ibland händer det: sent iväg till någon uthamn i ytterskärgården. Istf att förtöja för några sov-timmar seglar jag hellre "fram" i mökret för att ligga på plats inför helgen.

Jag fick med en trasig pulpit när jag köpte i våras. Den har jag lagat och satt på plats. Till frågan: hur och var monterar jag lanternan framför pulpit?

/Bosse
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

På de båtar jag har sett sådana lantärnor, så är de fastsatta på ett fäste under ett fotsteg monterat på pulpiten.

Men jag har nog aldrig sett en sådan pulpit på en IF-båt. Där har det suttit lanternor på båda sidorna på särskilda fästen för lanternoran var för sig. Men en sådan placering innebär väl stor risk för att t.ex. spinnakerskot och förtöjningstampar fastnar.

I vilket fall som helst kan man alltid konstruera något slags fäste för en sammansatt RG-lanterna som man kan fästa eller svetsa till mittstången på pulpiten. Men kanske en sådan montering kommer att vara alldeles för utsatt för ens fötter när man stiger på och av.

Jag råder dig att titta på andra båtar för att du ska få en uppfattning. Ta med dig digitalkameran och fotografera när du någon gång tar dig en sväng på bryggorna i hamnen.

Själv monterade jag en mastoppslanterna när jag skaffade min IF-båt för 23 år sedan. De befintliga lanternorna var ena små rackare som satt på ruffsidorna och som inte ens är godkända för inre vatten längre.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Mats Andersson
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 okt 2006 22:04

Inlägg av Mats Andersson »

Jag bytte från lanternor placerade på pulpiten till en masttoppsplacerad dito. Skälet var framförallt att dem hade en förmåga att komma ivägen för bryggor och stolpar vid tilläggning, dvs dem fick bytas då och då. Masttoppsvarianten fungerar bra, även om det inte är helt korrekt vid motorgång, men dem korta stunder detta inträffar kan man leva med.

På köpet( nåja, jag fick betala) fick jag ett bra fäste för Windexen ovanpå masttoppslanternan.

Mats IF 2605
IF Margit
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 sep 2006 13:54
Ort: Åkersberga - Stockholm

Tackar för svar!

Inlägg av IF Margit »

Hmm, får alltså fundera på hur jag ska göra. Verkar svårt med en dubbel i fören eftersom pulpit ser ut som det gör. Kanske en dubbel i topp ändå.

Tackar för svar,
Bosse
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Tackar för svar!

Inlägg av maja »

IF Margit skrev: Kanske en dubbel i topp ändå.
Bosse
I masttoppen ska det vara en sammasatt trefärgers RGW-lanterna. Så endast en enda lanterna behövs, viket också sparar elenergi för skärgårdsseglaren
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Det finns en lanterna som jag tror skulle passa perfekt i fören på en IF, utan att vare sig vara i vägen då man trampar där eller vara särskilt utsatt vid tilläggningar.

Enda problemet är dess pris.

Se tillverkarens sida: http://www.lopolight.com/
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF Margit
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 sep 2006 13:54
Ort: Åkersberga - Stockholm

Det var dyrt!

Inlägg av IF Margit »

Dom var snygga men ack vad dyrt. Inget för en vanlig sailor. Finns tom i kolfiber, extra lätta...

Tackar för svar!

/Bosse
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Lysdiodslanternor. Sådana drar väldigt litet energi :D . Men, som du skriver, det är tveksamt om de är värda priset... :(
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar