Tips på bärbar VHF med DSC samt bra hand-GPS

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Tips på bärbar VHF med DSC samt bra hand-GPS

Inlägg av IF1158 »

Jag tänkte införskaffa en VHF och GPS till båten :!:
Eftersom jag är snål och gärna vill kunna nyttja min GPS på andra platser samt även kunna ta med VHF om jag tvingas överge båten så undrar jag helt enkelt:

1. Finns det någon bärbar VHF med DSC och möjlighet att ansluta GPS, extern antenn och handmic :?:

2. Tips på en bra bärbar hand-GPS som har kartor, möjlighet till extern GPS-antenn, utgång för NMEA till både VHF och ev nav-repeater samt låg strömförbrukning :?:

Jag ämnar göra en läcker installation enligt Majas tips på "svängdörr" i ruffluckan för att enkelt få plats med kompass, GPS, VHF samt ev nav-repeater med logg. 8)
Bilder på arbetet kommer :idea:
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag skulle inte tro att du hittar någon bärbar VHF med DSC.

DSC (Digital Selective Calling) är en del av kraven i GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). De bärbara VHF-erna godkända i det systemet är till för att tas med i livflotten och därmed inte avsedda att användas på det sättet.

Radiosändare som uppfyller kraven i detta system ska finnas ombord på fartyg av viss storlek (jag tror det är 300 buttoton). Avskten med systemet är att vem som helst (t.ex. mässpojken) vid en Mayday-situation ska kunna trycka på DCS-knappen och därvid skicka ett automatiskt Mayday-textmeddlenade på en särskild kanal (70) med position och allt. Meddelandet ska kunna tas emot på alla DSC-radiomttagare inom sändarens räckvidd.

DSC finns på GMDSS-godkända (stationära) VHF och HF-sändare.

Om du har en vanlig VHF och innehar VHF-certifikat har du lärt dig hur man sänder ett nödmeddelande. Då är egentilgen DSC överflödig.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Jo lite onödigt men en kul feature

Inlägg av IF1158 »

Jo det kanske inte är nödvändigtmen jag skulle gärna vilja ha funktionen DSC speciellt som det finns fler i båten som kanske inte kan använda en VHF.
Sedan är det bra om man kan ta emot DSC-meddelanden och se om man ev kan hjälpa till för jag utgår från att en vanlig bärbar VHF utan DSC inte kan presentera DSC-meddelanden.

Den andra frågan med tips på en bra och lämplig GPS vore trevligt om någon har tips på.

Hur ser det nu ut med tävlingsreglerna om jag i min båt kommer ha GPS och elektronisk logg, är jag diskad då? Eller räcker det med att bryta strömmen till den utrustningen?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det finns en uppsjö av GPS-er på marknaden, både bärbara och stationära. Till de dyrare av dessa kan man köpa digitala sjökort, vilka i sin tur är ungefär lika dyra som GPS:en. Det ligger för mycket känslor i frågeställningen om vilka prylar och vilka funktioner som man ska ha. Så här finns nog inga goda råd, utan det är var och ens uppfattnng som gäller.

Själv anser jag sjökort i en GPS är ganska överflödigt. Jag klarar mig fint med en enkel bärbar modell som man kan koppla till datorn för överföring av waypoints och rutter. Jag äger en gammal Garmin 12 som jag haft mycket glädje av sedan 1998 samt en nyare Garmin 72 med i stort sett samma funktioner. Dessutom har jag en 20-kanalers "puck" som jag kan koppla till min laptop med sjökortsprogram om det någon gång skulle behövas navigera väldigt noggrannt.

Vad som gäller för elektronisk utrustnng ombord under kappsegling kan du själv läsa i klassreglerna, avdelning C.4.2. Klassregler och tillhörande ritningar finns på Internet http://www.ifboat.com/teknik/IFKLASS.HTM . Hoppas det är tydligt skrivet... :P Annars får fi ändra så det blir tydligare.. :?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Max
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 okt 2006 07:48
Ort: Lilla Varholmen, Göteborg
Been thanked: 1 time

Inlägg av Max »

Hej,

Maja har en poäng; vilken GPS-lösning som passar och rekomenderas är väldigt individuellt.

Själv har jag valt en lösning baserat på en handdator enligt nedan:
Handdator: IPAQ RZ1710.
Extern GPS: Rikaline.
Sjökortsprogram: Memory-Map.
Brodit vädertåligbox att ha GPS:n i. Kan monteras fast men jag brukar ha den lös. På en IF så passar t ex ”handsfacket” i aktredelen av sittbrunnen bra (el från uttag i akterstuven).

(Memory-Map installeras på en bärbar PC och synkning av sjökort och program etc sker från den till handdatorn. Dock brukar jag ej ha med PC:n på havet).

En enkel och enligt mig.... bra lösning. Kan inte mäta sig med de fastmonterade plottrarna från t ex Garmin men fullt fungerande och med den grundläggande funktionaliteten som jag behöver.
SWE-2840 "Gullan"
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Tips på bärbar VHF med DSC samt bra hand-GPS

Inlägg av johan swe-1870 »

Standard Horizon HX851E är en portabel VHF med DSC med inbyggd GPS:

Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Tips på bärbar VHF med DSC samt bra hand-GPS

Inlägg av FredrikH »

Johan SWE-1870 skrev:Standard Horizon HX851E är en portabel VHF med DSC med inbyggd GPS
Vad kostar en sån? Kan man köpa den i Sverige eller är det bättre utomlands?
Är det någon skillnad på apparater som säljs i Sverige mot i t.ex. USA? T.ex. andra kanaler eller annat som kan ha betydelse?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Tips på bärbar VHF med DSC samt bra hand-GPS

Inlägg av maja »

Fanta SWE2634 skrev:Är det någon skillnad på apparater som säljs i Sverige mot i t.ex. USA? T.ex. andra kanaler eller annat som kan ha betydelse?
Det man kan förvänta sig i skillnad är att de svenska fritidskanalerna L1 och L2 kan saknas på utländska VHF- apparater.
Men det kan nog finnas andra nationella skillnader.

Men eftersom VHF- radio till sjöss är ett internationellt system som bl.a. regleras av SOLAS, torde allt det internationella vara samma. T.ex. är alla som säljs till båtar och fartyg utrustade med nödkanalen 16.

Jag förutsätter att den här apparaten även är vattentät och att den flyter. Annars finns det andra sådana att köpa. Finessen med GPS-mottagare är väl att man ska kunna sända sin position med en eller endast några få knapptryckningar.

För att använda en GPS krävs tillstånd från Post och Telestyrelsen (PTS). För att få tillstånd krävs att man innehar ett begränsat radiocertifikat. För att behålla tillståndet måste man betala en avgift till PTS varje år.

Om det finns DSC (Digital Selective Call) ska ansökan om VHF-tillstånd kompletteras med en ansökan om ett så kallat MMSI-nummer, vilket kan liknas vid ett maritimt telefonnummer. Denna ansökan görs på samma blankett som själva ansökan om VHF-tillstånd.

Jag misstänker att de flesta av våra VHF-apparater på fritidsbåtarna används "svart". Men som framkommer ovan, kanske DSC inte går att användas om man inte har de rätta tillstånden.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Tips på bärbar VHF med DSC samt bra hand-GPS

Inlägg av FredrikH »

Vad kostar tillståndet för VHF/mmsi?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Tips på bärbar VHF med DSC samt bra hand-GPS

Inlägg av maja »

Kolla på PTS webbsida. Jag tror det kostar några hundra per år för det "enkla" VHF-tillståndet. Vad MMSI kostar vetjag inte, men det står väl där också.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Tips på bärbar VHF med DSC samt bra hand-GPS

Inlägg av johan swe-1870 »

Fanta SWE2634 skrev:
Johan SWE-1870 skrev:Standard Horizon HX851E är en portabel VHF med DSC med inbyggd GPS
Vad kostar en sån? Kan man köpa den i Sverige eller är det bättre utomlands?
Är det någon skillnad på apparater som säljs i Sverige mot i t.ex. USA? T.ex. andra kanaler eller annat som kan ha betydelse?
Den kostar 3395 SEK på Mobinet i Karlstad. Den går att hitta något billigare utomlands, men det är så liten skillnad att jag inte tycker det är lönt. Det är bättre att få en apparat med L1 och L2, godkänd av PTS och med en reparationsmöjlighet i närheten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar