Montering av GPS?

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

IFIF
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 maj 2012 13:25

Montering av GPS?

Inlägg av IFIF »

Hej! Jag har köpt en Garmin 720 som ska hjälpa mig hålla rätt kurs i sommar.
Tacksam för tips på bästa montage.
Fäste under insteget till ruffen eller "svängarm" inifrån ruffen?
Hur har ni monterat på era IF:ar?
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Montering av GPS?

Inlägg av Nils D »

Jag har en Garmin 520 monterad på ruffens skott mot sittbrunnen på styrbordssidan. Fungerar ok när den används, men man förlorar en skön sittplats, eftersom men inte längre kan luta sig bekvämt mot ruffskottet när man sitter i sittbrunnen. Funderar på att montera en svängarm inifrån ruffen istället, men har andra renoveringar/uppgraderingar som är högre prioriterade i år. Att montera den under insteget till ruffen är jag inte personligen tilltalad av. Med en sittbrunn full med folk blir den svår att se gissar jag, och dessutom blir det alldeles för lätt att ge den en spark av misstag när man inte tänker sig för. Motorreglage till inombordare monterade i den höjden i sittbrunnen brukar ju få sina smällar också på större båtar än en IF.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Montering av GPS?

Inlägg av maja »

Litet som du skriver... En GPS på en liten båt ska enligt mitt tycke vara handhållen och förvaras i fickan om man är flera än högst två i sittbrunnen. Annars är den bara i vägen, eller så syns den inte. Med uppladdningsbara batterier kan man köra minst 12 timmar, och de kan laddas från det stora förbrukningsbatteriet eller med landström.

Alternativet är väl att fixa till en platta som kan skjutas in i de horisontella spåren för skjutluckan och sätta GPSen på denna i ett fäste tillsammans med en stor kupolkompass. Då sitter båda centralt placerade och tillräckligt högt för att ses bra från både babords och styrbords kant. Om det regnar brukar man ändå ha sprayhooden uppe, och då kommer ändå knappast något vatten in i ruffen. Jag har själv goda erfarenheter av en sådan platta, även om jag bara har en GPS med liten display....

Svängande armar har stor förmåga att trassla in sig i skot, fall eller andra tampar som det finns gott om i IF-båtens trånga sittbrunn...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
papapapa
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jul 2014 20:24

Re: Montering av GPS?

Inlägg av papapapa »

Jag har just införskaffat en GPS Lowrance Elite som jag har monterat på en rostfri skena jag svetsade ihop av en lite mindre bit RF.
Den sitter på ett gångjärn på SB insidan av skottet och kan svängas undan när spinnakersäcken skall fram i luckan eller man skall passera för att hämta nåt, pilsner t.ex.
Jag har monterat en liten bit chockcord precis på insidan av luckramen som förhoppningsvis skall hålla instrumentet på plats även på BB bogar, i infällt läge tar den emot i rufftaket och stannar förhoppningsvis kvar där på SB bogen.
Jag har inte testat det ännu p.g. av andra skäl men om det funkar skall jag visa bilder.
Eventuellt behövs det förfining av konceptet men potentialen finns tycker jag.
Nu återstår bara att bli god vän med apparaten....
Göran Persson
SWE 991
Skriv svar