Konstruktion IF

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

redneck
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 feb 2009 00:14

Konstruktion IF

Inlägg av redneck »

Hej. lägger en ny tråd...Undrar om det skiljer ngt. konstruktionsmässigt på de olika årgångarna av IF?? Tänker att man ibland kan se IFar för 30.000:- & en del för 75.000:-
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Konstruktion IF

Inlägg av s/y Nadine »

Det finns olika utföranden.
Nadine är t.ex. en IF-Export. Hon har haft inombordare. Det höjer ofta priset om den finns och fungerar eftersom det utomlands ses som en stor fördel och eftersom inombordare är en klar fördel på öppet/oskyddat vatten och vid segling i strömmar, därav också namnet "export".

De första IF:arna hade inget mastskott på det sätt som de senare fick. Sedan verkar det som att valet av gelcoat också skiljer mellan äldre och nyare båtar.
Jag har lagt mäkre till både en kulörskilnad och kvalitétsskillnad mellan tidiga båtar och något senare båtar.
Inredningen skiljer också en hel del mellan olika årgångar och på äldre båtar finns inga stickkojer.

Dessa olikheter gör konstigt nog (vad jag förstår) att med nuvarande klassregler kan inte orginalbåtarna klassas in utan att byggas om ganska omfattande.
Det kan förmodligen påverka priset.

Sedan är det väl det vanliga, skick och utrustning, samt om ägaren vill få båten såld smidigt eller få maximalt betalt.
I USA verkar priserna på IF-båtar ligga betydligt högre än i Sverige.
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Konstruktion IF

Inlägg av maja »

s/y Nadine skrev:Dessa olikheter gör konstigt nog (vad jag förstår) att med nuvarande klassregler kan inte orginalbåtarna klassas in utan att byggas om ganska omfattande.
De första 27 IF-båarna (årsmodell 1967) hade intet mastskott och ingen förlucka.Garderoben var placerade akteröver mot ruffskottet. Dessutom hade masten i original en utanpåliggande, fastskruvad likskena.

Dessa båtar mäter in enligt klassreglerna, eftersom undantag för de förekommande skillnaderna har gjorts. Så det går visst bra att kappsegla med dem en sådan utan någon ombyggnad.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
redneck
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 feb 2009 00:14

Re: Konstruktion IF

Inlägg av redneck »

ok vänner! Ang. mastskottet på tidigare Ifar då...kan man själv bygga ett eget kanske & stärka upp henne? Tycker de senare( i vissa fall) är betydligt dyrare än de tidigare, av den anl. endast då??? inget annt som rent konstruk. är "mindre" bra? & nä är inte intresserad av kappsegling! Följer däremot Volvo ocen (el. vad det nuförtiden heter?) Fair winds...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Konstruktion IF

Inlägg av maja »

redneck skrev:Ang. mastskottet på tidigare Ifar då...kan man själv bygga ett eget kanske & stärka upp henne?
När man vill ge sig ut på de stora oceanerna, är det väl ändå bäst att skaffa sig en båt med mastskott. Det är ju bara de första 27 båtarna (av modell 1967) som saknar detta och förluckan.

Äldre båtar är mera sällsynta, bl.a. bara av den anledningen att antalet producerade var mindre. De första fem åren, från 1967 till 1972, producerades det ju bara knappt 1100 båtar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
redneck
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 feb 2009 00:14

Re: Konstruktion IF

Inlägg av redneck »

Tack Maja! bara de 27 första...hm... då är det inte ngn. av de jag kollat på!
Skriv svar