IF ägare i Gävletrakten?

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Sabin.p
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 maj 2021 19:27

IF ägare i Gävletrakten?

Inlägg av Sabin.p »

Hej

Nu har jag varit här i forumet i många timmar och läst på och fått väldigt mycket information särskild om hur man riggar båten. Dessutom har jag kollat på Ziongoalla vloggen Just nu står jag inför det här utmaningen, lite ensam eftersom vi (jag fru och barn) flyttade nyss till Gävle och saknar nästan helt kontakter (särskild inom båtvärlden).

Kort och gott tänkte jag fråga om det finns någon här i forumet i Gävletrakten som skulle vilja hjälpa till med att masta båten?

Vänliga hälsningar,
Sabin
Do one thing every day that scares you
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: IF ägare i Gävletrakten?

Inlägg av maja »

Om du inte hittar någon IF-ägare på forumet eller i hamnen där du har båten, kan du kanske fråga någon rutinerad båtägare med liknande rigg. Tekniken blir ungefär samma för t.ex. Express, H-båt Cumulus, Nordisk Familjebåt, Mamba 29 etc, vilka alla har en enkel partialrigg med ett spridarpar och bakåtsvepta spridare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: IF ägare i Gävletrakten?

Inlägg av IF 2719 »

Sabin, om du är medlem i Förbundet så kan du titta i medlemsregistret (när du är inloggad som ”medlem” och använder det gemensamma lösenordet du fick vid årsskiftet. Då hittar du andra IF-seglare i Gävletrakten...

Det finns en Fleet med 5-6 IF-seglare vid Storsjön utanför Sandviken! Kontakta någon av dem, så kanske de visar?

Mvh Martin R ordf OIF
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Sabin.p
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 maj 2021 19:27

Re: IF ägare i Gävletrakten?

Inlägg av Sabin.p »

Hej!

Tack för era svar! Jag kommer få hjälp av en kollega med mer erfarenhet. Det kommer att lösa sig. Nästa vecka är det dags.

Samtidigt kommer det tankar om vad som behöver göras mer på båten....det krävs lite vilja att inte börja med alla små projekt. Jag vill ju också segla i år :)

En sak vill jag dock fixa: mantåg och kanske pullpit (kommer ha barn med mig). Några rekommendationer?

/Sabin
Do one thing every day that scares you
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: IF ägare i Gävletrakten?

Inlägg av Nils D »

Sabin.p skrev: 14 maj 2021 12:14
En sak vill jag dock fixa: mantåg och kanske pullpit (kommer ha barn med mig). Några rekommendationer?

/Sabin
Det finns en tråd på forumet som diskuterar för- och nackdelar med mantåg på en IF, där flera som seglat med barn berättade om de tyckte mantåg behövds då.
https://ifboat.se/forum/12/1851
Den ger dig förhoppningsvis lite användbar information.

Jag skrev också en gång ett förslag till ett slags "användarhandbok" för framförallt nya IF-seglare, som byggde på sammanställning av trådar i forumet om ämnen som köp av utombordsmotor, hur man förvarar mat ombord. Skickar en kopia till dig via mejl.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Sabin.p
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 maj 2021 19:27

Re: IF ägare i Gävletrakten?

Inlägg av Sabin.p »

Tack Nils! Har läst tråden och kom till slutsatsen att den behövs. Nu under vårfix var killen med och känner sig redan hemma i båten fast den är på land. Det kommer visa sig hur det är med vattnet.

Tack för dokumentet.

/Sabin
Do one thing every day that scares you
Skriv svar