Bojplats på svaj

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Martin IF-1677
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 aug 2006 22:20
Ort: Stockholm
Been thanked: 1 time

Bojplats på svaj

Inlägg av Martin IF-1677 »

Hejsan,
är det någon som har något bra tips hur lämnar båten vid en boj utan att förtöjningstampen tvinnar sig?

Jag brukar sätta fast en schackel i bojens ten så att båten kan svänga fritt och det brukar ju funka bra.

Men nu är bojens ten ett tjockt rör som det är svårt att sätta en schackel runt och bojen i sig roterar inte.
(Det är båtklubbens boj så jag kan inte ändra på den)

Mvh Martin
06480.jpg
06480.jpg (46.01 KiB) Visad 13278 gånger
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Bojplats på svaj

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Kan du använda en bit kätting av lämplig dimension i stället för schackel? Jag menar att då kan du ju få något som lagom räcker runt den nya grövre tenen (om jag nu förstått problemet rätt...).

Janne på Ifigenia
Användarvisningsbild
Martin IF-1677
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 aug 2006 22:20
Ort: Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Bojplats på svaj

Inlägg av Martin IF-1677 »

Aha det var fiffigt, tack!
Skall prova det. Hoppas inte kättingen kan smita över öglan högst upp.
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Bojplats på svaj

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Nej, tanken var nog att göra kättingen så kort man törs utan att dess förmåga att vrida runt tenen förloras. Sedan kan man ju fundera över något att anbringa på/runt öglan för att ytterligare hindra kättingen att smita.

Lycka till!

Janne
Åsa
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jul 2011 10:45

Re: Bojplats på svaj

Inlägg av Åsa »

Hej!
När jag låg vid boj en sommar utanför Tyresö, hadde jag den del av tampen som var närmast bojen trädd genom en bit svart vattenslang. Det fungerade bra.
Hälsningar från Oslo
SWE3153, NOR187
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Bojplats på svaj

Inlägg av FredrikH »

Jag håller med Åsa. Att trä tampen genom en styv slang håller bort båten från bojen och den slutar tvinna sig. Använd EN rejäl tamp, dubblera inte för då får du problem med trassel.

Jag har erfarenhet av det här fenomenet, det har visat sig att när det är stilla väder och en aning strömt i vattnet, ligger båten gärna och gnuggar sig mot bojen. När båten "seglar" framåt och trycker mot bojen börjar bojen vrida sig vid friktionen mot skrovet och då börjar tampen att lägga sig i snygga halvslag över bojen. Att ha en styvt rör som trycker ut bojen från båten löser till stor del detta problem.
Användarvisningsbild
Martin IF-1677
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 aug 2006 22:20
Ort: Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Bojplats på svaj

Inlägg av Martin IF-1677 »

Tack för tipsen!
Nu skall jag nog få pli på bojen.
Skriv svar