Köpa IF-båt?

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

eln
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 mar 2012 21:51

Köpa IF-båt?

Inlägg av eln »

Hej!
Är lite sugen på en IF-båt men har begränsad budget. Såg en fin ute på annons nyligen till ett bra pris. Vet ni ungefär vilken prisnivå som är rimlig för en IFbåt i bra skick? Har varken tid kunskap eller intresse för renovering utan letar efter en båt som är i bra skick. Har gått i tron att om man vill köpa en välskött båt billigt får man kanske nöja sig med en båt av ett märke som är ngt mindre pooulärt/mindre välkänd som bra båt. Även en båt i bra skick kräver ju massor med underhåll redan som det är så vill inte köpa en båt i dåligt skick och så vill jag inte lura mig själv och köpa ett "fynd" som snabbt blir dyrt att äga. Ett alternativ är att ha en annan båt några år och sedan byta upp mig. Har på känn att jag nog får en del tips nu om att lägga mer pengar på det och köpa en bra båt från början, men pga att jag nyligen varit student och pga fler fritidsintressen är budgeten för båtköp MAX 50tkr exkl motor/uppställningsgrejjer. Är det ens rimligt att hitta en fräsch IFbåt med så begränsad budget?
Petter
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 mar 2012 21:36

Re: Köpa IF-båt?

Inlägg av Petter »

Hej

Det är nog många här som kan svara bättre än mig, men jag har precis köpt ny båt och lus-läst internet inför detta. Man bör räkna med 40-80 000 kr för en IF, medan rekonditionerade båtar kostar mellan 90-180.000. Ffa är det dyrare nu på våren då fler spekulanter börja planera inför sommaren och trissar upp priserna.
Jag köpte en billig båt och ser det som lite kul att pyssla med att rusta upp den, men det kostar betydligt mer än man tror. Kolla i länken nedan för att få ett hum
http://www.marieholmboat.se/if.pdf

Lycka till, Petter
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Köpa IF-båt?

Inlägg av Fredrik »

Hej, Du har gjort en bra analys om du fastnat för IF-båten. Det är en oerhört välbyggd, välplanerad och sjövärdig båt. Trots att den är så tung och har så mycket våt yta så är den underbar att segla. Det finns så mycket IF båtar till salu pga av det stora antalet båtar som fortfarande finns. Dina 50 tsn borde räcka för en bra grundbåt. IFen har inga riktigt stora svagheter som de flesta 70-talsbåtar idag har med svaj-kölar - klena roder osv. Dessutom kan du byta till ett helt nytt segelställ utan att du behöver höja lånet på huset..Ett komplett ny segelställ till en 35 fotare kanske kostar 60-100 tsn (!) Jag skulle vilja ge dig ett par grundråd: sök en båt med bra fribord och däck och inte alltför mycket skador. Du upptäcker skavankerna lätt själv. Bättre lägga till lite och få en fräschare grundbåt. En massa utrustning och elprylar (naturligtvis efter personlig smak) betyder inte så mycket om du frågar mig. Bättre att får en så "ren" och oskruvad båt som möjligt. Segla sen en eller ett par säsonger innan du börjar skruva/ förbättra alltför mycket. Själv började jag montera nya grejor för glatta livet innan jag när jag började kappsegla lite mer, och då insåg att alltihop satt fel :evil: . Det kostade både pengar och framförallt massor av tid i onödan. Jag har ett litet inslag i senaste medvind om min nya däcklayout som jag nu äntligen är riktigt nöjd med. Lycka till med ett riktigt bra val av segelbåt /Fredrik swe 1928
eln
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 mar 2012 21:51

Re: Köpa IF-båt?

Inlägg av eln »

Tyvärr måste jag bli en av vårspekulanterna. Skulle ni rekomendera att se båten på land eller köpa först senare på säsongen och ha möjlighet att provsegla? Om man köper en som står på land hur kollar man att rigg etc är i bra skick?
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Köpa IF-båt?

Inlägg av Fredrik Z »

Fördelen med att kolla på land är ju att man kan inspektera botten och roder på ett bra sätt. (tänker eventuella dåliga lagningar och att kolla roderinfästning, o-ringar mm) Riggen är väl egentligen också lättare att titta på när den är på land.

Det bästa vore såklart att se den både på land och till sjöss..
Jag skulle som Fredrik sa innan mig försöka hitta en i så oskruvat och fint skick som möjligt.
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Köpa IF-båt?

Inlägg av Fredrik »

Du behöver inte vara särskilt orolig för att köpa båt på våren, prisbilden är ganska stabil. Och seglare har (oftast) ett ganska genuint intresse och köper båt även höst/vinter. Det är absolut en fördel att köpa en båt på land! du kan kolla skrovet, ev skador från grundstötningar. Om det är lite skador framtill på kölen så går det alltid att laga, så det är ingen katastrof. Några tips: 1, kolla om det är en spricka i fören där skrovsidorna möter varandra ut i förkonturen (vanligt) men om den är stor (mer än >1 mm bred) bör den lagas inifrån (ganska lätt). 2, Kolla under durkarna om kölbalkarna har en spricka där balken möter skrovsidan (oxå vanligt men det går att segla med och är ganska lätt att laga). 3, Kolla bakom båten om rodret hänger i lod med kölen och att rodret är rakt. Det är vanligt att rodret glappar lite men det går att segla vidare med och även detta kan man renovera.4, Kolla att däcket inte lyft sig (separerat) från skrovsidorna vid röstjärnen (mer ovanligt och behöver åtgärdas innan båten seglas).5, Kolla att mastbalken inte är dålig (om det är en massa skruvhål i balken kan risken vara lite större att den är dålig) men det är mycket ovanligt (har inget riktigt bra recept på hur kolla detta - men en idé kan vara att du ställer dig på ytan för mastfoten och sviktar med knäna (mjukhoppar) under tiden en kompis är inne i båten och inspekterar om balken rör sig. Om den skulle röra sig så är reparationen lite mer omfattande men inte hopplöst svår för den händige. Kolla att mastens beslag är intakta och att vantens kardeller är intakta. Alla dessa skavanker utom däck/skrovseparationen och en kraftigt glappande mastbalk (som för övrigt är ganska ovanliga), kan du utan vidare segla många säsonger med utan problem på grund av att båten är så stark. Övrigt som sagt skick på skrov/fribord/däck / Fredrik swe 1928
Skriv svar