Hva slags toalettløsning?

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Hva slags toalettløsning?

Inlägg av Cleopatra »

Jeg er en nybakt IF-eier, båten er også min første seilbåt.
I båten min fins ikke noe toalett, og det må selvsagt komme på plass, ettersom jeg planlegger overnattingsturer.
Det jeg lurer på, er hvilken løsning dere andre IF-eiere har, Porta-Potti eller sjøtoalett, plassering og hvor fornøyd dere er med den løsningen dere har. Noen som har sjøtoalett med septik?
Håper på tips før jeg går til innkjøp av noe!
Lasse, IF2599
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 sep 2006 21:21

Inlägg av Lasse, IF2599 »

Hej
Har satt in en toa i förpiken i trekanten mellan dynorna.
Det går bra med vilken toastol som helst.
Var bökigt att bygga upp underifrån så man fick ett stadigt underlag för toa:n. Går precis att lägga på täckplattan ovanpå som ger underlag för dynan ovanpå och som förbinder dynorna till en helhet i förpiken.

Septitanken i rostfritt har jag skruvat in mellan skotten i BB garderobsutrymme, där även värmaren får plats.
Där sitter även intag för sjövatten och utsläpp frän septitanken, som går med självfall, då den sitter ovan vattenlinjen.
Fick förstärka aktre skottet.
En hel del jobb men det blev bra.

Även wallas värmaren har plats här på bakre skottet.

Lycke till. mvh/Lasse
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Enligt min mening är det skönt att slippa en fast toalettinstallation ombord på en sådan liten båt som en IF. Utrymmena i garderoberna behövs till annat. Dessutom är det skönt att slippa allt kladd med kemtoa och septitank.

De flesta IF-seglare klarar sig, så vitt jag vet, med en vanlig plasthink för sina nattliga behov och/eller till den kvinnliga delen av besättningen under gång, då männen i normala fall kan slå en drill över relingen. Det går även bra vid kuling, bara man ligger bi en stund när nöden tränger på. Det finns hinkar med lock som man kan köpa för en spottstyver i den vanliga handeln.

Om man övernattar i en hamn, rekommenderas den fasta landinsallation, som de flesta hamnar normalt är utrustade med.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Jag är för Porta Potti! Som en hink, fast lite mera lyx och flärd! Enkel att tömma över relingen under gång, och bra att ha om det uppstår ett nödläge och det är för långt till närmsta hamn. Min står i garderoben, det är bara att öppna dörren och sätta sig. Inga modifieringar av båten behöver göras.
IF-Syrsan
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 aug 2006 18:08

Inlägg av IF-Syrsan »

Porta potti eller campa potti som står under triangeldynan i förpiken. Används som nödtoa för barnen.
IF Margit
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 sep 2006 13:54
Ort: Åkersberga - Stockholm

Hink!

Inlägg av IF Margit »

Hej!

Jag föredrar hink också. Den är överlägsen portapottin och en riktig toa med tank får inte plats tycker jag. Stuvutrymmena behövs till annat.

Till min förra båt en Vigg fick jag med en porta potti men jag sålde den för några 100-lappar för den tog plats och var meckig att använda: blanda kemikalier och lukten samt besvärligare tömning än hink.

Bosse
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Inlägg av IF1158 »

Jag sålde min porta potti ganska omgående då jag köpte båten.
Har även införskaffat en så kallad "pimpinette" en smidig liten potta att göra de små besvären i. Slipper man stå och vingla på relingen.
Den funkar utmärkt även för tjejer.
Sök på pimpinette eller besök närmsta båtaffär.
Fredrik Ringblom
Håkan IF 2685 MosesII
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 aug 2006 23:48
Ort: Stockholm

potta och toa

Inlägg av Håkan IF 2685 MosesII »

Den heter Pipinette (Pimpinette är ett klädmärke) och den är superbra.
Det ligger alltid en sån i det lilla stuvfacket längst bak i sittbrunnen.
Den tar liten plats och är skön att ha när man seglar själv, eller när det är riktigt taskigt väder.

Vi har en fast spoltoa med egenbyggd 33-liters hålltank i vänster garderob
Den räcker för vår familj i 3-4 dagar i hamn med lite disciplin från de vuxnas sida.

Jag är för spoltoa även om den tar mycket plats. Den uppskattas av den kvinnliga halvan av familjen och är skön att ha på nätterna även för oss andra.
Känns inte helt o.k. att ställa sig och pissa över relingen när man ligger och trängs i nån välbesökt naturhamn. Ligger man själv i viken så gör man ju naturligtvis det.

Skulle gärna lägga upp en bild om funktionen funnits. Vi får väl hoppas att forumadmin får lust och tid nån gång att fixa det.

hälsar...
Håkan
hälsar...
Håkan
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: potta och toa

Inlägg av johan swe-1870 »

Håkan IF 2685 MosesII skrev: Skulle gärna lägga upp en bild om funktionen funnits. Vi får väl hoppas att forumadmin får lust och tid nån gång att fixa det.
Det behöver inte fixas nån funktion. Det är bara att använda de som finns. Så här t ex:

Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Håkan IF 2685 MosesII
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 aug 2006 23:48
Ort: Stockholm

Hur kunde jag missa det?:-)

Inlägg av Håkan IF 2685 MosesII »

Här kommer en bild.
Tanken är den gula till vänster ovanför toan. Den är byggd i plywood och epoxi och töms med självfall.

Bild

Raden med mörka punkter på tanken är hål i själva plywooden. Där är bara genomskinligt epoxilaminat. Mot ett annat liknande hål på sidan kan man hålla en ficklampa. På så vis kan man enkelt okulärbesikta bajsvattennivån.

Numera sitter en teakplywoodfront med dörr framför tanken och hyllorna.

Om bildfunktionen:
Nu ligger det väl bara en länk från mitt inlägg till bilden (som jag slängde upp på norlen.se som är vår privata domän)?
Det innebär väl då att om jag tar bort bilden från norlen.se så försvinner den även härifrån?

hälsar...
Håkan
hälsar...
Håkan
Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Inlägg av Cleopatra »

Takk for respons og gode tips :D
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Luktar det inte?

Inlägg av Sälö Knapp »

Men ni som har toalettinstallationer i båten. Luktar det inte litet toalett i hela båten?

Hink och toalett i gästhamn funkar väl för det mesta men nr 2 i naturhamn på en liten ö utan växtlighet och möjlighet att gömma sig är en annan historia......
Ragnar Jalakas
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 aug 2006 17:14
Ort: Uppsala

Faran med naturgöromål

Inlägg av Ragnar Jalakas »

Eftersom ämnet toaltter är uppe och arbetslusten totalt borta kan jag berätta en självupplevd händelse som visar på faran med att göra det i naturen.

Eftersom jag är noggrann och tycker att man ska lämna snyggt efter sig och dessutom är lite stel i kroppen ställer jag två krav på platsen där det ska ske.
1. det ska vara möjligt att täcka efter sig
2. det skall helst finnas något träd eller annat som är till hjälp när man ska ta sig upp ur den hukande ställningen.

En sådan plats letades upp på ön där vi tagit lunchpaus. Platsen förbereddes för täckning. Två decimetertjocka björkar fanns inom lagom avstånd. Det trängande behovet gjordes. Huvudpersonen tar tag i den ena av björkarna för att resa sig upp från den hukande ställningen.

Då går den av !!!!!!!!!!!!!!!
Håkan IF 2685 MosesII
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 aug 2006 23:48
Ort: Stockholm

Re: Luktar det inte?

Inlägg av Håkan IF 2685 MosesII »

Peter SWE-1474 skrev:Men ni som har toalettinstallationer i båten. Luktar det inte litet toalett i hela båten?
Nej, inte om man tanken är tät och man använder diffusionstät bajsvattenslang.

Har läst att slangen behöver bytas ut efter ett antal år, men det verkar vara ganska många och är ingen stor operation.

/H
hälsar...
Håkan
Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Inlägg av Cleopatra »

Håkan, hvordan har du festet tanken?
Skriv svar