Regeltolkning C.3 i LYS-reglerna

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

Sälö Knapp 2
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jul 2007 09:23

Regeltolkning C.3 i LYS-reglerna

Inlägg av Sälö Knapp 2 »

C3.1 UTRUSTNINGSBEGRÄNSNING
c)
För båtar med klassregler gäller klassreglernas segelbegränsningar.

C3.2 KLASSREGLER
En båt som ska överenstämma med klassregler får bara utnyttja regel C.3.5a), C3.6a) och C3.7c) med segel som är tillåtna i klassreglerna.

C3.7 SPINNAKER
b) En båt som har spinnaker i grundstandard och som:
i) skall överenstämma med klassregler, får ersätta varje tillåten spinnaker med en genaker och får då inte föra spinnaker.

C3.8 GENAKER
b) För en genaker som förs istället för en spinnaker gäller att:
i) seglet skall mätas som en spinnaker.


Första paragrafen avser väl antalet segel? I andra finns ju INTE någon hänvisning till just C3.7b. I så fall tolkar jag det som att man får använda en genaker LYS bara måtten inte överskrider de tillåtna för spinnaker?

Frågan är sprungen ur en diskussion och närmast akademisk. Personligen föredrar jag ändå spinnaker på min IF. Men kanske är den intressant ändå?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Ja, tyvärr!! Det är tillåtet att ha en gennaker på en IF-vid LYS-segling, där man bara seglar mot andra båtar med sitt LYS-tal, bara den följer LYS-reglerna.

Jag har själv kämpat i SSF.s tekniska kommitté där jag är medlem, att denna regel ska tas bort, men utan framgång... :(

Men det är inte tillåtet att ha gennaker när man seglar egen (entyps-) klass i en tävling som för övrigt går i LYS. I en sådan tävling ska man i så fall anmäla sin båt till en annan LYS-klass än IF-klassen.

I t.ex. Tjörn Runt finns bara LYS-klasser, så där kan man använda gennaker.

För övrigt håller jag med dig helt vad gäller spinnakerns överlägsenhet över gennakern. En gennaker blir gömd bakom storen och är därmed värdelös på läns och djup slör, där ett undanvindssegel mest behövs. För övrigt är en så liten spinnaker som IF-båtens mycket lätt och hantera, särskilt i lättvind.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar