Ta ned masten under vintern?

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

ericschuldt
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 sep 2017 12:24
Been thanked: 1 time

Ta ned masten under vintern?

Inlägg av ericschuldt »

Hej! Är glad ny ägare till IF-båten Selma (nr2791). Men nu mot hösten stiger oron över allt som behöver fixas och ordnas under vintern. Om man aldrig tidigare ägt en segelbåt, och allt därför är väldigt nytt, är det då ändå helt nödvändigt att ta ned masten under vintern? Känns som jag aldrig kommer få på den igen i så fall!

Hur tänker ni, klarar båten en säsong med masten på om den i övrigt är väl omhändertagen med täckställning och presenning?

bästa hälsningar

Eric
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ta ned masten under vintern?

Inlägg av maja »

Om du tar upp båten ska du nog masta av. Om det råkar blåsa hårt när båten står på land, blir det stora påfrestningar på båten och om vaggan är det minsta dålig finns risk för att båten välter eller att stöttorna skadar skrovet. Om nu oturen och skadan skulle vara framme, är det heller inte säkert att försäkringsbolaget kommer att anse att du uppfyllt aktsamhetskraven.

Dessutom missar du (den årliga) inspektionen av hela masten och riggen. Vantens kardeler brukar oftast brista vid övre ändstycket.

En IF-mast är trots allt ganska liten och lätt. Den är bara 10 m lång. Med all riggning och vantskruvar väger den totalt cirka 40 kg. Om du låter vantskruvarna sitta kvar på däck blir det nog bara cirka 30-35 kg.

Om du har mastkran i hamnen är avmastnin en enkel procedur. Ta med någon som har segelbåt och som är van.

De flesta lägger en sling under spridarfästena (inte under undervanten!!), men då måste någon balansera masten genom att hålla i mastroten eftersom tyngdpunkten kommer ovanför spridarna/upphängningspunkten. Ett annat sätt är att lyfta i spinnakerfallet, och då kommer tyngdpunkten långt nedanför upphängningspunkten. Men då måste spinnakerfallet vara draget och i god kondition. Om du inte har ägt båten innan kanske du inte vet när detta var bytt senast, så kanske du pga. detta inte ska använda denna metod. Om du använder denna metod, ska du alltid knyta spinnakerfallet i kranens lyftkrok en meter in på fallet där det alltid är mycket mindre slitet än i änden.

För nybörjare rekommenderas inte avmastning utan mastkran. Dessutom måste man vara kanske 4-5 personer som vet vad det handlar om.

Det finns mycket skrivet om av-och påmastning i detta forum och i Medvind.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ericschuldt
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 sep 2017 12:24
Been thanked: 1 time

Re: Ta ned masten under vintern?

Inlägg av ericschuldt »

Stort tack för tips och info! Då blir det helt enkelt avmastning. Vore ju en mardröm om båten välte under vinterstormen. I hamnen finns mastkran, det gör det lite lättare. Jag får helt enkelt göra som du föreslår och försöka ta med en riktigt båtkunnig person som backup denna första gång.

bästa hälsningar

Eric
ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Ta ned masten under vintern?

Inlägg av ingemar »

Om du vill kan du skriva var du har din hemmahamn, så ökar iallafall chanserna att någon välvillig IF-seglare självmant anmäler sig att hjälpa till!
S-926
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Ta ned masten under vintern?

Inlägg av Nils D »

Jag delar helt och hållet uppfattningen som redan framförts att du bör masta av. Inte minst eftersom båten är ny för dig, så bör du kontrollera riggens skick, som Marek påpekar.

Om du vill läsa lite om hur man gör vid riggning och avriggning rekommenderar jag att du laddar ner Seldéns broschyr om detta.
http://www.seldenmast.com/files/1456145 ... -540-S.pdf

Den innehåller mycket mer än vad du behöver just nu. Men trots att den inte vänder sig enbart till nybörjare hade jag stor behållning av att läsa den när jag tog hand om riggen till min första båt, för texten innehåller också delar som talar direkt till nybörjaren. Det gäller bara att sovra lite i texten. Vill du läsa på inför avmastningen så finns den delen på sid 63.

Ett annat tips till nybörjaren är att fotografera allt (och jag menar verkligen allt!) innan du börjar skruva isär rigg och annat. Jag, och jag är inte ensam om detta, gjorde inte så utan litade på minnet .... och när det sedan blivit vår kunde man konstatera att minnet var nog inte så bra som man trodde :)
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
ericschuldt
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 sep 2017 12:24
Been thanked: 1 time

Re: Ta ned masten under vintern?

Inlägg av ericschuldt »

Stort tack för tips och information!

Efter att ha läst lite i Seldéns broschyr inser man snabbt att nedtagning av mast är en ganska så avancerad uppgift, även på en hyfsat liten båt som IF. Jag har kontaktat några seglarvänner och bett om hjälp nu.

Att fotografera alla delar är verkligen ett bra råd. Gissar att det är i princip enda sättet att hålla redan på allt.
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Ta ned masten under vintern?

Inlägg av IF 2719 »

Bra att du tar hjälp av seglarkompisar vid nedtagning, det gör jag också även om jag har mastat av och på x flera senaste 8 åren. Några tips för att underlätta är
1. Stressa inte utan ha gott om tid att ta ned masten. Kolla sen över alla delar noga från topp till mastfot. Om något behöver fixas så har du nu hela vintern på dig så att det är helt klar före islossningen. Var noga och kontrollera tex att alla vantskruvar är smörjda och att de går att skruva ihop helt utan att de kärvar. Om de kärvar så köp ny, det är inte kul att ha för lös rigg, bara för att en vantskruv inte går att dra åt.
2. Var rädd om din Windex. Den går lätt sönder om den stöter emot något vid mastjobb. Jag tar alltid ned den före avmastning via mastkranen. På våren sätter jag upp windex först när masten står stadigt på båten, slingen är lossad och båten är framdragen något så att vågsvall inte gör att toppen slår emot mastkranen. Windexen kostar ca 300 och det tar tid att köpa ny också. Man vill ha den i fin form utan att behöva böja till den varje år. Min vindex vinklar är inställda så att pilen står ganska precis över de vinklade spröten när vi kryssar bra:)
3. Tappa inget i vattnet. Jag tappade min favoritskruvmejsel i vattnet och har också tappat sprinten som fäster vantet till vantskruven.
4. Köp ett gäng saxpinnar med rätt dimension inför påmastning.
5. Läs "Illustrerad segel- & riggtrim" av Ivar Dedekam. Den är bra och tar upp allt från hur monterar vantskruvarna till hur seglen trimmas för att få en båt i balans så att den "seglar av sig själv".
6. Be IF-kompis ta med riggmätare och trimma din rigg i vår till rätt spänning, alt köp en LOOS B riggmätare. Båten går bra mycket bättre när riggen är rätt trimmad (rak i sidled + rätt förstagspänning + rätt förböj).
7. Kolla fallblocken som är infällda i masten noga (stor + fock + spinn + lift). Wirefall kan slita rätt bra på hjulet eller trissan så att den blir deformerad och blir vass. Blocken måste ju löpa lätt för att hissning och nedtagning av segel ska gå lätt. Om du planerar byta till dyneemafall så får falltrissorna inte vara vassa. Jag har bytt stor + försegel + spinnfall till 8mm dyneenma (spinnfall är polyester) och lift till 6mm polyester. Jag bytte inte ut falltrissorna som hade några små vassa delar mitt i trissan, utan gradade försiktigt av trissan med en rund metallfil/metallslippapper som jag lindade runt filen. Det var för 5 år sedan och mina nya fall löper lätt och har inte tagit någon skada.

Seglarhälsningar Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ta ned masten under vintern?

Inlägg av maja »

Vad finns det egentligen för anledning att låta båten stå på land med riggen på?

Att masta av en liten IF-båt är, om man har tillgång till kran, en struntsak och klaras av en som vet hur man gör plus en tioåring. Man missar ju den årliga inspektionen av riggen och utsätter hela båten för vinterstormarna. Märk väl att båten inte kränger i vinden när den står på land, så förutom den stående riggen, kan skrovsidorna, röstjärnen och däcket utsättas för onormala krafter.

Vantens kardeler brukar nästan alltid gå av alldeles under övre ändstycket. Sådana skador missar man om man inte tar av masten. Brustna kardeler är ett tecken på att hela vajern är utmattad runt det stället. Men kardelerna kan gå av även på andra ställen, då vajern kan ha skadats med yttre påverkan på något sätt, t.ex. ism. en kollision.

Man brukar inte behöva byta vant och stag så ofta. De mest utsatta är nog undervanten, särskilt om där sitter 4 mm undervant och spridarna inte är klossade. Mitt tog slut efter 10 år då hela 3 kardeler hade gått av uppe vid övre ändstycket. Då bytte jag till 5 mm undervant som sedan dess suttit i 27 år .

Om man märker mystiska små hål i storseglet i höjd med spridarna, kan det tyda på brustna kardeler i undervanten... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
artsur
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 maj 2019 02:51

Re: Ta ned masten under vintern?

Inlägg av artsur »

It very easy to up and down the mast.

My first experience of down the mast:

Attach the boom to the fore of mast. Connect staysail halyard to the nock of boom. The boom sheet will be used for control of down the mast. So connect it to bow cleat. To prevent the boom from falling to side, you must to use two lines from boom to the sides of hull. It is better to attach them in the plane of mast rotation. So when you will pull down or up the mast, the tension of these lines will be constant.
The same lines must be attached to the mast. It can be mainsail halyard and topping lift.
For the best result you can attach any balk across the hull in closest to mast place, and attach lines to this beam.
IMG_3768.JPG
IMG_3768.JPG (73.1 KiB) Visad 19771 gånger
artsur
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 maj 2019 02:51

Re: Ta ned masten under vintern?

Inlägg av artsur »

IMG_3777.JPG
IMG_3777.JPG (79.4 KiB) Visad 19771 gånger
jan00andersson
Inlägg: 33
Blev medlem: 06 jun 2021 01:13
Been thanked: 2 times

Re: Ta ned masten under vintern?

Inlägg av jan00andersson »

Är nyfiken på sättet Artsur tar ner sin mast
Men jag är kass på engelska.
Kan någon hjälpa mig med en svensk beskrivning?
Sen undrar jag hur han fäster bommen vid mastfoten?
Vill Artsur fixa bättre/närmare bilder?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ta ned masten under vintern?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror denna film intresserar dig:

Du måste ordna fäste för bommen mot mastens nedersta del. Du måste ha stödlinor för bommen och för masten som kan rotera i samma plan som masten, annars tror jag det kommer att ramla på sidan och du knäcker mastfoten.

Jag har aldrig vågat prova, utan använder hellre en vanlig mastkran.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ta ned masten under vintern?

Inlägg av maja »

Kappseglare från OIF och VIF brukar använda denna metod när de, ism. mästerskapsregattor, sjösätter båtar från lastbilsflaket från en kaj. Det finns en beskrivning med i huvudsak bilder i någon gammal Medvind och kanske även i något äldre OIF-dokument ( t.ex. "OIFs s samlade tekniska tips") .

Metoden går bara att använda på master med mastbult, dvs. de som levererades efter 1972. Dessutom blir det enklare med förstag med vantskruv, eftersom en enda vantskruv behöver justeras.

Så vitt jag minns, så är, är proceduren ungefär följande när man sjösätter:

- Båten förtöjs med stäven mot en brygga eller kaj.
- Två personer står snett/bakom på vardera sidan av masten för balans och stöttning
- En person som skotar spinnakerfallet som är fäst i försegelfästet och en person på bryggan som drar i förstaget.

Omvänd procedur när man mastar av.

Här behövs alltså ingen extra utrustning, men det krävs fyra personer.

Jag har själv aldrig provat på att använda metoden själv, eftersom min manstfot är av den äldre typen utan mastbult.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Ta ned masten under vintern?

Inlägg av FredrikH »

Under de år vi hade IF-båt mastade vi alltid båten utan mastkran, jag tyckte det var det lättaste sättet, minst risk att bryta av Windex till exempel... Enklast är om man är tre personer.

Såhär gör man:
1. Förtöj båten med fören mot en brygga, med bra akterförtöjning, helst stolpar (alternativt längsides i hörnet av en kaj, man måste kunna stå rakt framför båten).
2. Ställ en bock längst i aktern, som är högre än ruffluckan.
3. Bär ombord masten på båten, fästbulten i mastfoten.
4. Koppla fast yttervant och undervant.
5. En person står på kajen framför båten och håller i spinnakerfallet.
6. Två personer reser upp masten, börja med att stå på var sin sida i sittbrunnen och tryck upp masten, var försiktig så man inte vinglar i sidled. Masten är ganska lätt, detta är inte så tungt. Personen på kajen drar i spinnakerfallet. Oroa dig inte över att masten ska kunna trilla framåt, den sitter ju fast i vanten.
7. Gör fast spinnakerfallet i kajen och spänn samtidigt som två personer står längst fram på båten. Därefter går en person bak i båten så det blir riktigt bra drag i fallet, då är det lätt att bara fästa sprinten i förstaget.
8. Klart. Om man inte ändrat några vantskruvar sedan man mastade av, är det bara att segla, inga mer justeringar behövs.

Vid avmastning gör man på samma sätt fast tvärtom. Märk upp vanten så du vet vilka som är styrbord och babord, så behöver man inte göra några justeringar nästa gång.
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Skriv svar