Renovering av InFinit

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av maja »

Jag har en gammal båt (före augusti 1972). På en sådan vinns ingen ram utan bara 2 lodräta lister. Luckan slutar i en plastgjuten "tröskel", där den inre (främre) kanten är högre än den yttre (bakre). Här har det aldrig läckt in en droppe...

Eftersom jag inte vet hur den vågräta delen av ramen ser ut på en nyare båt, kanske jag är "ute och cyklar". Men om det nu skulle vara så att den nedre vågräta listen (som fungerar som tröskel) skulle vara högre mot sittbrunnen och lägre mot ruffen, så kommer det med stor sannolikhet att alltid läcka in.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har slipat av en aning på träluckan för att förbättra passningen. De båda över hörnen ser nu ut så här från insidan:
Skjutlucka inifrån SB
Skjutlucka inifrån SB
DSCF3693r.JPG (49.81 KiB) Visad 19601 gånger
Skjutlucka inifrån BB
Skjutlucka inifrån BB
DSCF3691r.JPG (47.57 KiB) Visad 19601 gånger
Där syns en del ljus, så det är inte helt bra. Det får duga denna säsong. Till nästa vinter får jag demontera garaget och göra vid skjutluckans undersida. Träet i akterkanten är helt slut och behöver bytas ut.

Då vi slår vatten över luckan tränger det in en del. Det kommer mellan skjutluckan och bakelitlisten, eller mellan skjutlucka och trälucka.

Vi håller tummarna att det i 6 månader inte kommer att blåsa akterifrån och samtidigt regna. Nu vill vi bara segla, inte mera arbeta på båten!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Idag fick jag paket från Kina med backar till min crimptång:
Crimptång med backar för rörkabelsko
Crimptång med backar för rörkabelsko
DSCF3695r.JPG (96.29 KiB) Visad 19544 gånger
Nu går det fint att nita fast rörkabelskor på de grövre elkablarna. Man får ta i ordentligt med en så här liten crimptång, men med vilja går det:
Monterade kabelskor
Monterade kabelskor
DSCF3694r.JPG (50.4 KiB) Visad 19544 gånger
Batteri och huvudsäkring kopplas klart:
Batteri och huvudsäkring, akterifrån
Batteri och huvudsäkring, akterifrån
DSCF3696r.JPG (75.57 KiB) Visad 19544 gånger
Batteri och huvudsäkring, uooifrån
Batteri och huvudsäkring, uooifrån
DSCF3697r.JPG (77.62 KiB) Visad 19544 gånger
Kablarna kopplas också klara på huvudbrytare och min hemmagjorda jordplint. En skyddande plastkåpa monteras till sist för att hindra oavsiktlig beröring av polerna:
Huvudbrytare och jordplint 1
Huvudbrytare och jordplint 1
DSCF3699r.JPG (79.46 KiB) Visad 19544 gånger
Huvudbrytare och jordplint 2
Huvudbrytare och jordplint 2
DSCF3700r.JPG (79.21 KiB) Visad 19544 gånger
Därmed är elsystemet klart.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Sömmarna i båtens 25 år gamla sprayhood har börjat släppa och behöver lagas. Men den moderna symaskinen rår inte riktigt på duk och kapelltråd. Den kör bara fast.

Bland gömmorna med saker man inte kan göra av med finns dock en ärvd 85-årig klenod från min farmor:
Singer 66 från 1932
Singer 66 från 1932
DSCF3704r.JPG (97.52 KiB) Visad 19466 gånger
Det är en Singer 66 från 1932 med det då moderna tillbehöret elektrisk motordrift. Maskinen har stått still i minst 40 år, men visar sig nu surra snällt och fint. Jag gör rent den och smörjer enligt bruksanvisningen. Maskinen både låter trevligt och luktar gott. Språket i bruksanvisningen är en fröjd och ger onekligen lite perspektiv på vår historia.
Lagning av sprayhood
Lagning av sprayhood
DSCF3706r.JPG (62.34 KiB) Visad 19466 gånger
Med en jeansnål klarar den av duken i sprayhooden utan större problem. Jag behöver justera trådspänningen lite på både över- och undertråd, då kapelltråden nog är lite väl grov. Men i det stora hela fungerar det faktiskt riktigt bra.

Maskinen har några egenheter. Den kan bara sy rakt fram, så för att fästa tråden får jag vända 180 grader och sy tillbaka. Sick-sack klarar den inte heller, men det behöver jag inte för de här sömmarna. Det är också ovant att reglera farten genom att pressa benet mot en bygel istället för att trycka foten på en gaspedal.

Det här var skoj. Tänk att en nästan 100 år gammal maskin bara går att plocka fram och använda och dessutom gör det bättre än en modern maskin!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Idag avslutar jag renoveringen genom att dra i de sista skruvarna. Det är garderobsstången i styrbords garderob som är den sista detaljen att montera. Jag väljer här en okonventionell placering av stången:
Montering av styrbords garderobsstång
Montering av styrbords garderobsstång
DSCF3702r.JPG (51.03 KiB) Visad 19454 gånger
Anledningen till denna konstiga placering är att stången inte ska användas för att hänga kläder på. På bilden syns också en ovanlig hylla i nedre delen av garderoben. Här står båtens kylbox vid tursegling. Genom att sätta garderobsstången så långt ner går det att fästa kylboxen med en rem mot stången:
Fastsurrad kylbox
Fastsurrad kylbox
DSCF3701r.JPG (65.27 KiB) Visad 19454 gånger
För att boxen inte ska välta på kryss har vi tidigare surrat den runt hyllan. Det har dock varit opraktiskt, då surrningen har fått lossas varje gång vi ska ha något i boxen. Med denna nya lösning kan boxen sitta fast permanent istället. Stången ger stöd för babords halsar, remmen håller fast för styrbords halsar.

Notera även den korta vägen mellan eluttag och boxens elanslutning, nere till höger i bilden!

Nu är InFinit helt klar för årets seglingar, inte bara för kappsegling, utan även för tursegling. Det har varit mycket arbete, men resultatet är väldigt bra. Det har faktiskt blivit bättre än vad jag trodde då jag startade projektet för 7 månader sedan.

Med detta inlägg nummer 200 avslutar jag härmed tråden och tackar för allt intresse och för de konstruktiva svar och kommentarer jag har fått.

Nu ska det seglas!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Då tråden här drev iväg till att mer diskutera val av kylmodell och dess placering har de inläggen flyttats till en annan tråd där det passar bättre: Garderob blir kyl.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av IF1426 »

Det har varit intressant och värdefullt att få följa ditt renoveringsarbete, som du på ett generöst sätt, förmedlat i den här tråden, vilket efter 7 månaders intensivt arbete visat på ett utmärkt resultat.
När man följde ditt arbete gav det även anledning att se över vissa delar i den egna båten bl.a. när arb. med mastbalken pågick, varför jag lyfte på däckskontakten och även tog upp ett urtag i den inv. "färdig-gjutna balkskyddet" för att se om det var någon fuktinträngning, det var torrt, men att lägga en ny tät-massa under däckskontakten var inte fel, då den äldre tät-massan var torr (mjölig), vilket gör att man nu känner sig säker på den punkten.

L-Å Andersson
P1020101 (2).JPG
P1020101 (2).JPG (100.12 KiB) Visad 10021 gånger
Senast redigerad av 1 IF1426, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är roligt att höra att tråden har varit uppskattad och att den också gett en del tips. Jag har själv lärt mig ganska mycket och åtgärdat en del oväntade saker som har dykt upp under arbetet.

Det är nog väldigt smart att se över beslag och täta dem innan skadan blir för stor, så slipper man göra 7 månaders renovering.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Efter 700 M segling under årets semester i Danmark och Tyskland och blandade tävlingar kan jag nu nöjt konstatera att båten har blivit mycket bättre. Den är torr invändigt; i varje stuvfack har det varit snustorrt trots sommarens låga temperatur och ibland myckna regnande. Det är ett stort lyft jämfört med tidigare. De nya fönstren har inte läckt något alls.

Båten känns mer exakt än tidigare och riggspänningen verkar hålla. Förstaget har fått bättre spänning och båten känns som att den ger mer kraft framåt och har blivit lättare att styra.

Efter en hård bidevind i Köge bugt med fock och revad stor fick vi dock en överraskning; några dynor i förpiken var våta. Det visade sig bero på att förpiksluckan börjat läcka. Efter en del undersökning upptäckte jag att den nya mastbalken lyft upp däcket så mycket att luckan inte längre tätar helt vid styrbordssidan.
Förpikslucka läcker utefter styrbords aktre hörna
Förpikslucka läcker utefter styrbords aktre hörna
DSCF3771r.JPG (48.43 KiB) Visad 18897 gånger
Gummilisten ser fortfarande helt frisk ut så jag väljer att åtgärda problemet genom att lägga brickor under gångjärnet för att pressa ned luckan:
Bricka under gångjärn till förpikslucka
Bricka under gångjärn till förpikslucka
DSCF3772r.JPG (54.28 KiB) Visad 18897 gånger
Med denna enkla reparation har luckan sedan varit tät.

Vi har modifierat vårt gamla bomtält så att det nu går att öppna på båda långsidor. Det är skönt att kunna öppna det ordentligt på läsidan. Här ligger vi i passande sällskap i Schleimünde:
Bland passande båtar i Schleimünde
Bland passande båtar i Schleimünde
DSCF3762r.JPG (122.62 KiB) Visad 18897 gånger
Ändringarna i elsystemet verkar också haft avsedd effekt. Det nya batteriet har utan problem haft spänning nog att driva kylboxen, även utan laddning i varje hamn. Som längst har vi varit utan laddning i 32 timmar.

Vi är mycket nöjda med utfallet. Båten är nu mycket trevligare. Det luktar gott, träet har en behaglig finish, skrovsidornas insida är hela och rena, alla stuvfack är torra, elsystemet fungerar utan problem. Perfekt!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Båten har nu fått komma upp på land för att vila sig lite i vinter. Det är dags att ta itu med den läckande skjutluckan. Jag skruvar av luckgaraget och hittar en massa smuts:
Luckgarage demonteras 1
Luckgarage demonteras 1
DSCF3841r.JPG (68.63 KiB) Visad 18070 gånger
Luckgarage demonteras 2
Luckgarage demonteras 2
DSCF3842r.JPG (51.16 KiB) Visad 18070 gånger
Luckgarage demonteras 3
Luckgarage demonteras 3
DSCF3843r.JPG (54.44 KiB) Visad 18070 gånger
Därefter lossar jag de rostfria skenorna och studerar bakelitlister och luckans undersida:
Skenor bort
Skenor bort
DSCF3847r.JPG (79.46 KiB) Visad 18070 gånger
Glidskena bakelit 1
Glidskena bakelit 1
DSCF3844r.JPG (60.2 KiB) Visad 18070 gånger
Glidskena bakelit 2
Glidskena bakelit 2
DSCF3845r.JPG (54.63 KiB) Visad 18070 gånger
Skjutluckans undersida
Skjutluckans undersida
DSCF3846r.JPG (59.16 KiB) Visad 18070 gånger
I akterkant på skjutluckan har varvet plastat in en trälist som ska ligga an mot teakluckan. Den listen är alldeles upplöst av många års fukt.

Sedan lossar jag bakelitlisterna. Under dem sitter tätning som behöver förnyas:
Glidskena bakelit 3
Glidskena bakelit 3
DSCF3848r.JPG (65.25 KiB) Visad 18070 gånger
Glidskena bakelit 4
Glidskena bakelit 4
DSCF3849r.JPG (54.58 KiB) Visad 18070 gånger
Luckgaragets undersida ser ut så här:
Luckgarageundersida
Luckgarageundersida
DSCF3856r.JPG (79.45 KiB) Visad 18070 gånger
Jag funderar lite över varför garaget är tillverkat med försänkta spår. Kan det vara meningen att det ska sitta en gummilist mellan garage och överbyggnad? Det har där aldrig varit på min båt.

Efter lite rengöring ser båten bättre ut igen. Men den ser lite konstig ut utan lucka och garage:
Garage borta och rengjort 1
Garage borta och rengjort 1
DSCF3857r.JPG (58.92 KiB) Visad 18070 gånger
Garage borta och rengjort 2
Garage borta och rengjort 2
DSCF3858r.JPG (39.07 KiB) Visad 18070 gånger
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Det visar sig att det är väldigt lätt att ta bort träet från luckans akterkant. Det är bara att gräva lite med ett stämjärn, eller rent av med bara fingrarna. Ut kommer smulor av före detta trä. Här är det ordentligt ruttet. :shock:
Borttagning av skadat trä
Borttagning av skadat trä
DSCF3859r.JPG (86.83 KiB) Visad 17981 gånger
Hela listen bortplockad
Hela listen bortplockad
DSCF3860r.JPG (67.82 KiB) Visad 17981 gånger
Jag trodde att det skulle vara svårt att få bort träet. Men efter bara en liten stund med stämjärn rör sig hela listen i sidled och jag kan ganska lätt lyfta upp den ur sitt spår där den en gång plastades fast.

Jag kan inte bedöma vad för träslag listen är gjord av. Men jag gissar att det är något vanligt virke från trakten av Marieholms Bruk.

Det är inte mycket kvar av trälisten. Den har blivit ordentligt ankommen. Det är kanske ett rimligt antagande att det är här som det har regnat in under säsongen. Särskilt SB-sidan är dålig och det är just där som regnvatten har tagit sig in.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av maja »

Jag trodde det var någon typ av balsaträ. Men jag kan säkert ha helt fel... :shock:

Som jag förstår, har trälisten endast en enda praktisk funktion, att fungera som "tröskel" för låskolven (förutom att den fungerar litet som ett "handtag" och kanske tätar för vatten).

Eftersom det inte läcker in i min båt, har jag inte gett det en närmare tanke. Men min verkar vara hyfsat intakt, även om den påmålade gelcoatfärgen har flagnat betydligt.

Jag ska inspektera trälisten vid tillfälle.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Min trälist där har varit lite murken på ytan, men jag skrapade bort lite och dränkte in ordentligt med linolja o terpentin. Jag tror det är gran. Ett alternativ är väl att fylla med distansmaterial och polyesterspackel?
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag väljer att ersätta det ruttna furuträet med glasfiberarmerad polyester.

Först lägger jag lite gelcoatspackel mot en stödskiva där lucklåset har slagit sönder underkanten av luckan. Sedan förstärker jag kanten med glasfiberväv:
Luckkanten förstärks med väv och polyester
Luckkanten förstärks med väv och polyester
DSCF3862r.JPG (59.02 KiB) Visad 17709 gånger
Sedan laminerar jag några lager i taget med glasfibermatta och polyester och fyller sakta upp hålet.

Några kvällar senare ser det ut så här:
Grovfyllt med glasfibermatta och polyester
Grovfyllt med glasfibermatta och polyester
DSCF3864r.JPG (50.97 KiB) Visad 17709 gånger
Det ser lite tufsigt ut, men det blir nog ordning på det senare!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Med sandpapper på kloss jämnar jag till det laminat som sticker ut för mycket. Kvar blir bara en liten grop:
Färdigslipat laminat på luckkant
Färdigslipat laminat på luckkant
DSCF3865r.JPG (41.23 KiB) Visad 17650 gånger
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar