Läcka i aktern

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Bela
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jul 2010 18:58

Läcka i aktern

Inlägg av Bela »

Hej.
Upptäckte vid sjösättningen att det läcker in vatten mellan skrovhalvorna i aktern. Kan dock inte se någon spricka, endast en envis, liten rännil som gav ca 5 liter på ett dygn. Båten är nu torrsatt igen och jag kan inte heller se någon yttre skada. Jag vill reparera skadan själv men vet inte hur jag skall göra det på bästa sätt.
Tacksam för förslag.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läcka i aktern

Inlägg av maja »

Det vanligaste är att det läcker kring en roderbult. Synd att du inte lokaliserade läckan bättre. Det blir svårare att lokalisera den på land. Du kanske måste fylla kölsvinet med vatten för att göra det.

Om det är en roderbult, är det en ganska enkel grej. Lyft av rodret, demontera roderbulten, som sitter fast med en mutter och bricka på insidan, rensa bort all gammal tätningsmassa, packa om med sikaflex och skruva ihop allt igen. Spänn litet lägg först innan tätningsmassan har härdat, därefter litet hårdare, så trycker du inte bort tätningen under beslaget.

Det kan finnas luftfickor i plasten runt roderbulten, som förorsakar läckaget. Om du bedömer att det ser murket ut runt hålet, ska du rensa bort allt som är murket och löst, laga med glasfiberspackel och eventuellt borra upp hålet igen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Bela
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jul 2010 18:58

Re: Läcka i aktern

Inlägg av Bela »

Tack Maja,
Läckan finns ungefär fyra decimeter ovanför den nedre roderbulten, i skarven mellan skrovhalvorna.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läcka i aktern

Inlägg av maja »

Fyll upp med vatten i kölsvinet och se var någonstans vattnet läcker ut.

Om du hittar hålet på både utsidan och insidan, kan du injicera flytande epoxi med härdare. Häll in i det hål som ligger högst , ända tills det börjar rinna ut ur det andra hålet. Tejpa då igen det och fyll på tills det blir fullt i alla håligheter kring området för läckaget.

Visserligen är det teoretiskt bättre att pumpa eller trycka in epoxin från det hålet som ligger lägst, men jag tror att det blir svårt och kladdigt. Bara man inte har för bråttom, tror jag det går bra att göra på det "omvända" sättet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
papapapa
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jul 2014 20:24

Re: Läcka i aktern

Inlägg av papapapa »

För ett antal år sedan tröttnade jag på att det läckte in vatten i aktern och kollade vad det berodde på.
Jag fann att det var en ganska rejäl fusklaminering under den undre roderbulten.
Jag gick in brutalt med vinkelslipen och rensade upp ett ungefär knytnävsstort område som var mer luft än plast och laminat.
Jag fyllde det med Westepoxy förtjockat med lämpliga ingredienser, hyfsade till ytan och numera är det tätt, sedan många år.
Göran Persson
SWE 991
Användarvisningsbild
Peter Grönlund
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 apr 2014 21:59

Re: Läcka i aktern

Inlägg av Peter Grönlund »

IMG_1963.JPG
IMG_1963.JPG (135.52 KiB) Visad 17939 gånger
Her er en skitse som viser hvordan min baad er lavet. Agterkanten set fra oven.

De to skroghalvdele er lamineret sammen indefra med almindeligt polyester/glas-laminat. Som papapapa rigtigt skriver, findes der her til tider "fusklaminat". Hvis laminatet ikke er trykket ud i hjörnerne, opstaar der lodrette "kanaler" mellem skrog og laminat. Hvis der saa er hul et sted paa bagkanten af skrogsamlingen, kan vandet fordele sig op og ned. Maaske kan man, som bla. Marek forslaar, injecere flydende eller halvflydende filler af epoxy eller polyester. Men tänk paa, at Du muligvis skal fylde "kanalerne" helt nede fra hälen og op forbi det punkt hvor hullet i skroget er. Det er ogsaa utroligt vigtigt, at alt er helt tört för Du fylder. Ellers har du ingen vedhäftning. Optimalt set ville jeg nok forträkke at tage vinkelsliberen og skäre alt daarligt väk og bygge op paa ny med glas og polyester eller epoxy.
papapapa
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jul 2014 20:24

Re: Läcka i aktern

Inlägg av papapapa »

Att injicera polyester eller epoxy på härdad, oslipad plast ger ingen vidhäftning!
Det är vinkelslipen, eller möjligen miniatyrslip, (130-: på Jula) som ger rätt fästyta för plastarbeten.
Allt annat släpper vid första påfrestning, som tejp ungefär.
Har erfarenhet av tidigare fusklagad Fingal där hydualmotorskottet lossnade. På semestern så klart.
Göran Persson SWE991
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läcka i aktern

Inlägg av maja »

Den vanligaste läckan i aktern är genom ett otätt roderfäste, ofta det nedersta. Det kan t.e.x läcka in via en ficka i laminatet nära bulten och därefter sippra vidare genom diverse små sprickor och rinna ut i båten någon annanstans.

Själv lokaliserade jag en sådan ficka för 30 år sedan och fyllde den med flytande polyester. med hjälp av doseringsspruta och tunn plastslang. Med ny ompackning av bulten med Sikaflex har det hållit tätt sedan dess. Innan lagningen läckte det in cirka en hink i veckan.

Om man misstänker att det läcker genom skrovhalvorna kan man ta av roderfästena, slipa hela bakkanten, täta eventuella håligheter med lämpligt spackel och plasta över kanten med några lager tunn glasfibermatta. Även klacken under roderbladet kan vara otät. I den lokaliserade jag för några år sedan en stor ficka som fylldes med glasfiberspackel, mest för att förhindra frostsprängning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Läcka i aktern

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Min kompis Martin Gradén tog upp min IF o tvättade med högtryckstvätt. När jag lyft av rodret för att torka o epoxybehandla det i vinter så upptäckte jag att tidigare epoxy (endast 1 lager) o färg lossat längst bak och att där finns en mkt smal spricka. Det har inte läckt in något vatten i aktern eller någon annan stans (båten är helt torr). Min plan är att lossa roderfästena i skrovet, slipa med 40 papper och lägga epoxy + 2 lager väv, men först nästa vinter, för jag hinner inte i år. Nästa vinter ska jag också lägga 3 lager NM Magnusson epoxy.

Undrar varför det finns spricka. Vi har gått på grund en gång i år, men det var inte någon direkt hård grundstötning, så det verkar mkt osannolikt att det skulle orsaka en spricka längst bak i skrovet. Kan det vara så att sprickan eller skarven funnits här hela tiden? Det har naturligtvis aldrig stått något vatten i kölsvinet vintertid. Mvh Martin
IMG_1353.JPG
IMG_1353.JPG (89 KiB) Visad 15953 gånger
IMG_1355.JPG
IMG_1355.JPG (51.62 KiB) Visad 15953 gånger
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läcka i aktern

Inlägg av maja »

Jag har en likadan spricka.

Sannolikt beror en sådan spricka oftast på att skrovhalvorna är ihopskarvade inifrån med flera lager rowing och matta. Utifrån har man bara spacklat, på samma sätt som man gjort i t.ex i fören.

När skrovet rör sig, spricker spacklet på de ställen som inte är så styva. (Området under kölen stabiliseras av järnkölen och rör sig därför inte på samma sätt.)

Själv har jag bara rensat sprickan med en kniv och lappat med vanlig epoxispackel på tub. Så gör jag även med sprickan i fören. Det brukar hålla några år.

Naturligtvis kan man laminera med väv, men jag menar att det är litet "over do" så länge man inte märker att sprickan är väldigt djup. Om det har spruckit genom hela laminatet, märker man det sannolikt genom att det läcker in vatten längs akterstäven.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Läcka i aktern

Inlägg av johan swe-1870 »

Min båt har ingen spricka i aktern. När jag renoverade roderbeslag för några år sedan såg det ut så här:
Skrovets akterkant
Skrovets akterkant
IMG_1361r.JPG (45.7 KiB) Visad 15937 gånger
Detalj av skrovet vid mellersta roderfästet
Detalj av skrovet vid mellersta roderfästet
IMG_1361rr.JPG (62.45 KiB) Visad 15937 gånger
Man ser på bilderna att skrovhalvorna inte är sammanfogade på utsidan. Skarven har endast spacklats igen. Möjligtvis är där en liten antydan till spricka mitt i det gråaktiga spacklet. Men det ser jag först nu när jag tittar på den här bilden i hög upplösning. På båten har jag aldrig kunna se något.

Tydligen har min båt satts samman så bra på insidan att spacklet än så länge sitter kvar och utan att röra sig så att det spricker upp. På insidan är det helt och ingenting syns.

Skarven i min för började däremot läcka för några sedan. Där hade jag under många år fått spackla sprickan varje vår. Till slut var sprickan så allvarlig att den syntes på insidan och båten började läcka. Då lagade jag den genom att plasta från insidan.

Jag tror som Maja att det räcker att spackla utifrån så länge båten är tät och ingen spricka syns på insidan.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Läcka i aktern

Inlägg av IF 2719 »

Tack för svar! Jag kommer inte göra något i år, men eftersom båten ligger i Mälaren så får jag endast ha epoxy. Nästa höst ska jag slipa ned och epoxybehandla våren 2019 o då kan jag ju titta lite närmare på skarven och peta i den med kniv osv. Jag kommer då också montera bort beslagen i skrovet som Johan gjort och se över dem och montera tillbaka när jag epoxybehandlat. Nu ska rodret iaf få epoxy i mars när det stått inomhus i vinter. Jag ska slipa ned med 40 eller 60 papper till att börja med så att det torkar fint.

Jag har också några små "knottror" som rest sig på några ställen på skrovet och ska titta närmare på dess också. Eventuellt skulle det kunna vara osmos o jag ska ta lite bilder och lägga upp på forumet, men det får bli under annan kategori tror jag. Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Skriv svar