Inredning

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Inredning

Inlägg av Fredrik Z »

Hej, gick och köpte mig en IF här i sommras och har lite funderingar på att byta ut inredningen under vintern. Jag har inga planer på att tävla, men det känns lite dumt att göra något som gör att jag inte KAN tävla. det jag tänkt göra är att byta ut mattan på väggarna, durken och byta ut det mesta av inredningen mot plast som är lite lättare att hålla rent. Vill minnas att det enl mätregler står att det ska vara trä i inredningen, men räcker det i så fall att ha trä som distansmatreal? tanken är att ha blanka och lite ljusare ytor inne i båten. Kan man göra garderoberna lite bredare akterut för att kunna rymma en toalett utan att båten blir "otävlingsbar"?

Många frågor, men lika bra att fråga innan jag börjar göra om något.

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Inredning

Inlägg av Gripen »

Klassreglerna tror jag finns någonstans på IF-båt förbundets hemsida.

Jag ror att det finns plywood med vitt laminat på att köpa, det behöver inte lackas om.

det finns plats i orginalgarderoben för en toalett så man behöver inte göra den större. Dock så är ju det väldigt praktiskt med två garderober så om jag monterade en toalett skulle jag nog även göra garderoben större för att få mer stuvutrymme (kojen är tillräckligt lång.) På Marieholm 26 sitter en sådan förlängd garderob. (se bild)
Bilagor
Biden är tagen från en båt på blocket och man ser kanske inte så jätte bra
Biden är tagen från en båt på blocket och man ser kanske inte så jätte bra
9110819534.jpg (44.33 KiB) Visad 20274 gånger
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Inredning

Inlägg av Fredrik Z »

Gripen skrev:Klassreglerna tror jag finns någonstans på IF-båt förbundets hemsida.

Jag ror att det finns plywood med vitt laminat på att köpa, det behöver inte lackas om.
Letade runt lite, men får nog ta och titta lite nogrannare.

Jag tänkte gjuta upp skivor i plast att bygga av, därav frågan om det är "godkännt" med plywood som distansmatreal. Jobbar med plast om dagarna, därför väljer jag det.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Inredning

Inlägg av johan swe-1870 »

Klassreglerna finns under Kappsegling. Direktlänk är http://www.ifboat.com/index.php?q=klassregler
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Inredning

Inlägg av Fredrik Z »

Tack, nu hittade jag.

D.9 Skott
D.9.1 MATERIAL
(a) Skott ska vara av marinplywood
(b) Skott ska vara fastplastade i skrovskal och däck
(c) Ytbehandling är fri


Enl ritning är skottet 18mm, att ytbehandlingen är fri tolkar jag som att det går att ha "plastskott" med 18mm plywoodkärna.

D.11 Inredning
D.11.1 MATERIAL
(a) Inredning ska vara av minimum 6 mm tjock marinplywood samt homogent trä
(b) Materialet för ytbeläggningen är fritt
D.11.2 UPPBYGGNAD
(a) Se ritning 1460. Inredning i IF-båt av 1967 års modell kan avvika.
(b) I de fasta kojbottnarna får ventilationshål tas upp, motsvarande högst 5 % av ytan.
D.11.3 INGÅENDE DELAR
(a) Obligatoriska
(i) En garderob, översidan minst i höjd med skarndäck, bredd minimum 350 mm.
Garderoben ska ha front med öppning eller dörr.
(ii) Hängskåp med luckor i salongen under skarndäck. Skåpen ska vara minimum
200 mm höga och den sammanlagda längden ska vara minst 2000 mm. Se
ritning 1460.
(iii) Utfällbart, utdragbart eller fast pentry. Pentryt ska kunna rymma en tvålågigt
båtkök.
(iv) 4 fasta kojer, minst 1800 mm långa och med största bredden minst 600 mm. 2 av
kojerna ska vara i förpiken. En av salongens kojer får tas i anspråk för ett fast
pentry.
(v) Durkar i hela utrymmet i ruffen samt i hela utrymmet under sittbrunnen.
(vi) Lucka mellan salong och utrymmet under sittbrunnen
(b) Frivilliga
(i) All övrig inredning


Samma sak här, den går att bygga i plast men nu med 6mm plywood som kärna.
Garderoben går att göra större.

Har jag tolkat det här helt galet nu eller är jag på rätt spår?
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Inredning

Inlägg av Gripen »

Jag har nu pratat med min pappa. Han lät göra plyfa skivor med vitt laminat på till pentryt på hans båt. Det är troligtvis lamina av samma sort som på en vit billy bokhylla från Ikea eller liknande.

Tyvärr vet jag inte var han fick dem gjorda.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Inredning

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror den typen av IKEA-möbler tillverkas av folierad MDF, inte belagd plywood.

MDF skulle jag inte vilja utsätta för särskilt mycket fukt. Den ändrar form, sväller upp och ser eländig ut och förlorar hållfasthet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Inredning

Inlägg av maja »

Med ytbehandling menas målning, inoljning, lackning eller liknande åtgärd. Även ett tunt, påmålat lager av (bara) plast betraktas som ytskikt. Men att, som det här fallet, plasta in 6 mm plywood med 6 + 6 mm glasfiberlaminat är att betrakta som ett sandwichlaminat.

Skott är för övrigt inte inredning. Så de får inte byggas om, bara repareras och återställas i sitt ursprungsskick.

För övrigt är klassreglerna förbjudande, dvs. det som bara klart framgår är tillåtet. Tolkningar görs av Svenska IF-båtförbundets tekniska kommitté och inte av de enskilda medlemmarna. Endast medlem i förbundet kan begära tolkning.

Om du inte ska kappsegla med båten, får du göra vad som helst med den. Den är ju din egendom. Men om du bygger om t.ex. den bärande strukturen blir den nog ganska värdelös, eftersom den blir svår att återställa.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Inredning

Inlägg av Fredrik Z »

Ok, då får jag se hur jag gör. Att få stil på båten inuti är iaf ett måste och ska man byta ut benjanylen så åker man väl ändå på att riva ur det mesta.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Inredning

Inlägg av maja »

Ursäkta en okunnig...
Men vad menar du med ordet "benjanyl" ?

Och jag avråder bestämt att du flyttar på något skott. Det kan äventyra hela båtens hållfasthet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Inredning

Inlägg av Fredrik Z »

Benjanyl var något matreal som användes i många båtar förr som "väggbeklädnad" Det jag menade var den fastklistrade mattan som sitter överallt.

Självklart så flyttas inget skott som är där för styrkans skull, möjligtvis bytr jag ut det. Det jag ville flytta var aktre delen av garderoben ca 10cm aktrerut för att få till större utrymme om jag vill montera toalett.

Styrkan är jag inte orolig för om jag bygger om, frågan var från början bara om jag kunde göra som jag ville utan att båten blev omöjlig att tävla med.

Bra ändå att du höjer ett varningens finger Maja, för de som eventuellt bara kör på utan att veta riktigt vad de gör.
Borde ha nämnt att jag är båtbyggare kanske.

Mvh Fredrik
Giulio
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 maj 2011 16:40
Kontakt:

Re: Inredning

Inlägg av Giulio »

Hej Fredrik,

jag undrar bara hur det ha gått med renoveringen ?
Jag tänker själv börja med det och är nyfiken / letar inspiration och råd
________________
Giulio [ Lovisa SWE2241 ]
http://swe2241.tumblr.com
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Inredning

Inlägg av Fredrik Z »

Hej, tog upp båten i måndags så den har precis kommit in i värmen. Håller på att leta reda på allt jag behöver nu, så att det inte blir stopp när man kör igång. Blir förmodligen inte riktigt som andra IF om jag orkar göra allt jag vill, men det kan nog bli rätt så bra.

Mvh Fredrik
Giulio
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 maj 2011 16:40
Kontakt:

Re: Inredning

Inlägg av Giulio »

Ser fram emot att se några bilder när du bli klar..
________________
Giulio [ Lovisa SWE2241 ]
http://swe2241.tumblr.com
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Inredning

Inlägg av Fredrik Z »

Status, nu är jag nere och vänder, ska försöka fota lite under arbetets gång när nya inredningen kommer på plats.


Fråga: Lanternorna som sitter på utsidan av båten sitter ju bra där de sitter egentligen om det nu inte var för sladden.. Det är inte så kul att ha den synlig där när man klär om, så jag funderar på att flytta lanternorna. Någon som gjort det och har ett bra förslag på var? kombinationslanterna i fören? Vill behålla den så orginal som möjligt på utsidan. Kanske finns någon väldigt platt och tunn sladd som inte syns genom inredningen.
Bilagor
574e263f.jpg
574e263f.jpg (113.82 KiB) Visad 19528 gånger
Skriv svar