Lösning för kylbox uder sittbrunnen (Utdragbar)

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

lasse_s
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 aug 2010 12:05

Lösning för kylbox uder sittbrunnen (Utdragbar)

Inlägg av lasse_s »

Någon som har tips på en smart lösning för en utdragbar "vagn" där det går att ha en 25 l Coolmatic?
Den blir för tung att lyfta över kanten (tröskeln) där luckan sitter i orginalutförandet.
if1368lars
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 sep 2010 20:56

Re: Lösning för kylbox uder sittbrunnen (Utdragbar)

Inlägg av if1368lars »

Jag hade tänkt ställa samma fråga och har därför ingen lösning på problemet. Hoppas någon på forum kan hjälpa oss med förslag.
Wiko
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jun 2012 20:54

Re: Lösning för kylbox uder sittbrunnen (Utdragbar)

Inlägg av Wiko »

Hej! Bumpar denna tråd

Jag byggde nämligen en sån här lösning förra sommaren.
Den består av en ram i trä som glider på en skena för kökslådor inköpt på bauhaus, kylboxen, en Waeco 18l hänger sen i ramen med hjälp av spännband, körde hela förra sommaren såhär och fungerade utmärkt, i år ska jag putsa lite på utseendet och kan såfort snön försvinner knäppa lite bilder på konstruktionen

Är det någon annan som byggt något liknande som har några tankar runt konceptet?
If 1096 Eda
Wiko
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jun 2012 20:54

Re: Lösning för kylbox uder sittbrunnen (Utdragbar)

Inlägg av Wiko »

Nu har våren nästan gjort sitt intåg och även om isen uppe hos oss fortfarande ligger tjock så har båtfixet börjat, passade då på att knäppa lite kort på kylboxlösningen som vi använder. Ingen bild med kylen monterad tyvärr för den är inte vid båten än, men är en waeco 18l toppmatad variant.
kylbox1
kylbox1
bild_liten.jpg (73.28 KiB) Visad 27428 gånger
kylbox2
kylbox2
image2_liten.jpg (145.18 KiB) Visad 27428 gånger
kylbox3
kylbox3
image3_liten.jpg (80 KiB) Visad 27428 gånger
Här har jag som ni ser monterat 2x4 reglar längs med kojsidan som boxen är upphängd i. jag har använt skruv med större brickor skruvade från insidan av stuvfacket. Eftersom att boxen sitter i "kläm" mellan reglarna så blir inte den nedåtriktade kraften särskilt stor ändå.

för att fixera boxen i trävaggan så används bitar av liggunderlag som kilas ner.
Boxen låses av nedgångssteget som då lyfts bort när man vill dra ut boxen.
Hittills har jag bara upplevt fördelar med detta montage. boxen kommer ur vägen men upplevs inte som jobbig att lyfta fram.
Stuvutrymmet som man blir av med har inte stört oss något vidare, där förvarade vi mest puts och andra kemikalier som ändå bara användes under vårrustningen.
Eftersom att boxen i princip är frihängande och det aktre kölsvinet hålls kallt genom stor kontaktyta med sjövattnet så blir boxen bra ventilerad och drar då också mindre ström.
Förra sommaren gick kylen en vecka på ett 80 Ah batteri innan boxens egen spänningsvakt inställd på "high" (alltså så pass att man ska kunna starta en motor från batteriet enligt beskrivningen) slog ifrån. Detta med liten underhållsladdning med 25W solcell efter vi kommit i hamn eftersom att den då inte var permanent monterad och därför undanstuvad när vi seglade på dagarna.
Skall också om det hinns med i år tillverka en lucka för att dölja hela paketet, luckan som satt original har tyvärr någon gång under båtens 41 åriga historia blivit förpassad.
If 1096 Eda
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Lösning för kylbox uder sittbrunnen (Utdragbar)

Inlägg av Nils D »

Elegant lösning!

Hur mycket låter kompressor och fläkt för dig?
Har tittat på fristående kylboxar, som Isotherm TB 18 eller TB 31 som jag tänkte ha på den lilla durkytan i förpiken. Men i mina öron låter de rätt mycket, framförallt när kompressorn slår på. Är det så också med din lösning?

Finns det andra på forumet som har erfarenheter av hur mycket ljud det blir av en kompressorkyl vid olika placeringslösningar?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Wiko
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jun 2012 20:54

Re: Lösning för kylbox uder sittbrunnen (Utdragbar)

Inlägg av Wiko »

Den låter ju, men eftersom att själva boxen sitter "upphängd" i dels spännbanden och dels genom att den kläms fast med liggunderlag så blir det inget skarpt ljud, mer ett dovt brummande, klart lite Båtlikt. Vi har den igång dygnet runt och har inga problem med ljudet.

På natten när man inte öppnar boxen och utetempen även är något lägre så går den ju inte heller så ofta, kanske 10 mins i timmen eller så verkar det som...tänker mig att när jag får på luckan där sen så kommer det låta ännu mindre.
If 1096 Eda
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lösning för kylbox uder sittbrunnen (Utdragbar)

Inlägg av maja »

De flesta större båtar är utrustade med kompressorkylskåp. Normalt är väl att de går mindre än en kvart varje timme om det är alltför varmt ute och termostaten inte är satt för högt. Nyare aggregat hörs knappt, mest bara klicket när termostaten slår på och av. Från äldre aggregat hörs ett svagt brummande. Men det blir man snabbt van vid även om man sover i salongen.

Jag har varit ute och campat med en iF-båt som hade en 25-liters bärbar kompressorbox stående under sittbrunnen. Jag sov i förpiken och hörde inget.

Själv klarar jag mig bra med ett litet absorbtionsskåp på 6 liter, som bara körs med landström när och där sådan finns och det faktum att det är ganska kallt i de skandinaviska farvattnen. Smöret blir ju nästan för hårt om det förvaras i utrymmet under en av salongens kojbottnar. Och matvaror som ska förvaras under +8 C för att hålla sig bäst före i 14 dagar, klarar utan problem några dagar i 15-16 graders temperatur, vilket det ju brukar vara mot skrovsidan under vattenlinjen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Lösning för kylbox uder sittbrunnen (Utdragbar)

Inlägg av johan swe-1870 »

Nils D skrev:Elegant lösning!

Hur mycket låter kompressor och fläkt för dig?
Har tittat på fristående kylboxar, som Isotherm TB 18 eller TB 31 som jag tänkte ha på den lilla durkytan i förpiken. Men i mina öron låter de rätt mycket, framförallt när kompressorn slår på. Är det så också med din lösning?

Finns det andra på forumet som har erfarenheter av hur mycket ljud det blir av en kompressorkyl vid olika placeringslösningar?
Jag har placerat kylen så här Garderob blir kyl.

Så har det varit i några år nu. Kylen är igång dygnet om och stör inte vår nattsömn, oavsett om vi sover fram eller bak.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Lösning för kylbox uder sittbrunnen (Utdragbar)

Inlägg av Nils D »

Tack alla för kommentarer och synpunkter!

Mareks lösning hade jag antagligen också valt om jag seglat nere i Öresund. Men vill man ha kalla mejerivaror och andra färskvaror när man legat i naturhamnar i mer än en vecka räcker nog inte min batterikapacitet. Det är därför jag siktar på en kompressorbox.

När det gäller ljudet har jag häromdagen konstaterat, efter kontakt med representant från Isotherm och provlyssnande på deras kompressorboxar, att de är tysta under gång. Vilket ju stämmer med era erfarneheter. Däremot är det ett tydligt och i mina öron ganska störande ljud när kompressorn slår på, tydligen när den får jobba hårt för att få upp trycket i systemet efter viloläget. Där den nya mindre kompressorn i TB 18 har ett vassare ljud än den äldre som finns i bl.a. TB 31 och i gissningsvis de flesta tillverkars produkter.

Tydligen är det också så att de nya kompressorerna är inställda så att temperaturen inte skall stiga så mycket innan de går igång igen, men istället går kortare tid. (Gissar att detta är en energibesparingsdesign.) Vilket betyder att enligt Isotherms representant kan man räkna med att en kompressor slår på 5-10 ggr/tim. Vilket kan vara rätt irriterande i mina öron. Å andra sidan menade han att om man är störd av ljudet är isoleringen i dagens boxar så bra att man kan slå av boxen under natten utan att förlora så mycket av kylan.

Noterar att ni som svarat att ni inte besvärats av ljudet samtliga berättar om boxar som är mer eller mindre inbyggda, under sittbrunnen eller i garderoben. Så det verkar vara en fungerande lösning med också andra fördelar, som t.ex. att inte stjäla durkutrymme. Som jag dock inte hinner fixa denna säsong. Så det blir troligen en mindre bärbar denna gång för att testa och få egna erfarenheter.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lösning för kylbox uder sittbrunnen (Utdragbar)

Inlägg av Lasse L »

Nils D skrev:Tack alla för kommentarer och synpunkter!

Men vill man ha kalla mejerivaror och andra färskvaror när man legat i naturhamnar i mer än en vecka räcker nog inte min batterikapacitet. Det är därför jag siktar på en kompressorbox.
Haver en kompressordriven kyllåda 24 L, Vaeco, som fick gå hela säsongen (2012) driven av 2* 60 Ah batterier som laddas av tvenne solceller.
Kyllådan "instoppad" i styrbords akterkoj. Funderar på att flytta den, enl. ovanstående. (Under sittbrunns durken).
Användarvisningsbild
Jens IF-294
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2006 08:46
Ort: Hönö

Re: Lösning för kylbox uder sittbrunnen (Utdragbar)

Inlägg av Jens IF-294 »

Jag köpte isoleringsskivor på Hjertmans och byggde en fast box under babordskojen. Kylningen löser vi med frysklampar som byts vid behov och genom att köpa en fryst fläskfile eller liknade. Det håller kallt i 3 dagar utan problem ibland längre. Det är förvånansvärt lätt att byta kylklampar både på västkust (Göteborg till Orust) och ostkust (söderköping till kalmar)
Jens Wigenius, Hönö
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lösning för kylbox uder sittbrunnen (Utdragbar)

Inlägg av maja »

En sådan lösning funkar säkert fint där vattentemperaturen inte blir för hög och därmed boxens omgivningstemperatur kommer att hållas ganska låg.

Men själv försöker jag undvika fasta installationer så långt det är möjligt. IF-båten är redan tillräckligt liten inombords för att fyllas ut med installationer man bara behöver ibland.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar