Beslag till luckorna i salongen

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Kristofer
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 okt 2016 19:26
Ort: Stockholm/Nyköping

Beslag till luckorna i salongen

Inlägg av Kristofer »

Hej,

Som bekant stängs salongens luckor i IF:en med hjälp av ett runt beslag med en krokmekanism. Just kroken har gått av på en av mina luckor under styrbords koj, så den öppnas vid krängning. Vet någon om/var man kan köpa nya beslag av denna sort? (Antar att de var standard i många båtar byggda på 70-talet, men jag lyckas inte hitta något på nätet och Watski m fl har svarat att de inte har dessa beslag i sortimentet.)

Tack!

/Kristofer
IF-båt #2225
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Beslag till luckorna i salongen

Inlägg av johan swe-1870 »

Är det luckorna i kojfronten du menar? Kan du visa en bild?

Kanske det är olika lösningar på olika båtar. På min båt sitter samma snäpplås i kojfrontsluckorna som i överskåpsluckorna. För att öppna stoppar man in fingret i ett hål och drar i låset, som ser ut ungefär så här:

Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Beslag till luckorna i salongen

Inlägg av maja »

Det lucklåset som Johan visar finns på Hjertmans: "Snäpplås mässing" artikelnummer 3619.

Det finns även ett annat, enligt min mening bättre: "Snäpplås mässing med rostfria kulor", artikelnummer 3617. Detta lås är enligt min mening bättre, eftersom inget löst i facket bakom luckan kan varken öppna låset eller blockera bygeln inifrån.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Kristofer
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 okt 2016 19:26
Ort: Stockholm/Nyköping

Re: Beslag till luckorna i salongen

Inlägg av Kristofer »

Tack till er båda för snabba och precisa svar!

Av bilderna från er renovering att döma, Johan (http://www.ifboat.se/forum/22/1583?start=105#p8041) så är det precis samma beslag på era luckor som jag är ute efter - beger mig därför mot Hjertmans!

Hälsningar Kristofer
IF-båt #2225
Skriv svar