Kojlängder M26/261 vs IF?

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Lazyjack
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 jun 2018 11:07

Kojlängder M26/261 vs IF?

Inlägg av Lazyjack »

Intresserad av kojlängden i en M26/261 är jämfört med IF, framförallt i förpiken. Någon som har siffror på respektive längder?

Annat (höjd, viklar et c) som kan vara relevant för jämförelsen?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kojlängder M26/261 vs IF?

Inlägg av maja »

Kojlängderna beror litet på vilken inredning man har i båten.

För en standard inredning i en IF-båt torde stickkojerna i salongen vara cirka 2.40 m och kojerna i förpiken cirka 1.90 m.
Om man t.ex. har en köksmodul, förkortas BB stickkoj i salongen motsvarande köksmodulens längd.
Om man t.ex. tagit bort garderoben på t.ex. SB sida och inte byggt något annat på det stället, förlängs den kojen med cirka 60 cm.

Eftersom mastskott och skotbalk sitter på samma ställe i båda båtarna, torde förpikskojerna vara ungefär lika långa.

För att få en uppfattning kan du kika i båtarnas broschyrer från Marieholm, som finns på: http://www.ifboat.se/baten/tips/broschyr
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Kojlängder M26/261 vs IF?

Inlägg av Nils D »

Lazyjack skrev: 03 jun 2018 11:19 Intresserad av kojlängden i en M26/261 är jämfört med IF, framförallt i förpiken. Någon som har siffror på respektive längder?
Har tyvärr inga måttuppgifter, men har för mig att Göran Helmer, som renoverade upp Marieholmsbåtar, i första hand IF och M26, till närmast nyskick under många år, skrev i en annons om en Marieholm 26 han hade till salu att den hade en lite annorlunda inredning som gjorde att problemet med kort kojlängd i förpiken inte fanns på det exemplaret. Vilket väl, om min minnesbild är korrekt, skulle innebära att M 26 har en något mindre förpik än en IF. Tyvärr verkar hans företags hemsida vara borta från nätet.

Jag tittade på både M26 och IF innan jag köpte min IF. Mitt val berodde bland annat på att jag tyckte ruffen generellt sett kändes mer trång och instängd i M 26.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kojlängder M26/261 vs IF?

Inlägg av maja »

Det kan hända att det finns inredning framför mastskottet i en M26-a. I så fall blir kojlängderna mindre i förpiken. Men jag tyckte inte att det såg ut så när jag tittade på broschyrerna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Kojlängder M26/261 vs IF?

Inlägg av johan swe-1870 »

En skillnad kan man se i broschyrerna: M26 har överhylla i hela förpikens längd, medan en IF har överhylla bara i den aktre delen.

Sedan kan möjligen kojbotten vara placerad på annan höjd, vilket jag inte vet om den är.

Hur är det förresten med utrymmet längst fram på en M26? Sitter skottet i nosen på samma ställe som på en IF? Eller är där rent av en ankarbox på en M26? Jag minns inte hur den ser ut.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar