Hjälp med att bestämma ålder på en IF

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Robbe
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 jul 2016 00:21

Hjälp med att bestämma ålder på en IF

Inlägg av Robbe »

Hej alla kunniga båtmänniskor!

Har precis fått ta över en IF som varit i en kopia familj sedan slutet på -70 talet. Vore kul att veta vilket tillverkningsår den har. Jag har lätet efter märkskyltar och har hittat endast en i babords garderob. Som jag förstått det så skall det finnas en till som hör ihop med denna på båtar som tillverkats 1972 eller tidigare. PÅ denna skylt finns endast segelnummret som är 634. Vad jag vet är denna skylt aldrig utbytt och jag har sett en annan båt som är från -71 och har segelnummer 710. Skulle man kunna drista sig till att tro att min båt också är från -71, eller är det för vanskligt. Vore iofs kul eftersom jag själv är född -71 :)

Vet inte om det finns någon koppling mellan segelnummer och årsmodell! Skall leta mer efter en skylt till, men jag tror att jag har tittat överallt. Finns det andra kännetecken som gör att man kan särskilja olika årsmodeller från andra.

Hoppas på svar :)

Robbe
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hjälp med att bestämma ålder på en IF

Inlägg av maja »

Vad står det på skylten mer än ett nummer?
Ta ett foto och publicera det här på forumet, så kanske vi kan svara.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Robbe
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 jul 2016 00:21

Re: Hjälp med att bestämma ålder på en IF

Inlägg av Robbe »

Hej igen!

Försökte publicera en bild senast, men det gick inte. Fick error om att bilden var för stor fast den var mindre än de 250k som angavs. Skall kolla på det när jag kommer hem, är ute och seglar nu:)

Men enkelt uttryckt är det en sådan skylt som visas här på siten. Den undre modellen då det egentligen skall vara två. Svart till vänster med ett segel och till höger står det bara Int.folkbåt design: Tord Sundén och längst ner numret. Den andra skylten verkar vara borta. Men som sagt skall försöka få in bilden i tråden!

Tack för hjälpen så länge!
Robbe
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 jul 2016 00:21

Re: Hjälp med att bestämma ålder på en IF

Inlägg av Robbe »

Tror jag fick med bilden nu! Den var lite för stor förut :)
Bilagor
IMG_5072_2.jpg
IMG_5072_2.jpg (26.76 KiB) Visad 7927 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hjälp med att bestämma ålder på en IF

Inlägg av maja »

Det borde dessutom finnas en mindre skylt med tillverkningsnummer och årsmodell.
Leta så kanske du hittar den. Den kan kanske ha flyttats av någon av de föregående ägarna.

Men det verkar som om din båt är från 1970 eller 1971. Min båt har tillverkningsnumret 646 och är tillverkad i november 1970 för att sedan säljas som en 71-a i mars 1971.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar