Att göra en Nicro-ventilator tyst

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Att göra en Nicro-ventilator tyst

Inlägg av johan swe-1870 »

Min Nicro Day&Nighr solcellsventilator har fått ålderskrämpor. Efter många år i drift har den nu börjat väsnas. Den kvittrar på ett irriterande sätt, vilket stör nattsömnen i båten. Det verkar som om motorns lager helt enkelt har gett upp. Jag har försökt att få in olja, men jag kan inte nå det övre lagret i motorn. Enda sättet att nå det lagret är nog att ta isär motorn, men jag tror inte att jag lyckas sätta samman den igen.

Efter lite surfande beslutar jag mig istället för att köpa en ny motor. Jag väljer en Mabuchi RF-500TB-14415:

Bild

Den har vettiga mått så den går att montera in i min gamla ventilator.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Att göra en Nicro-ventilator tyst

Inlägg av maja »

Beskriv gärna hur du gör när du byter motorn.

Min gamla Nico Night & Day slutade att snurra förra säsongen (efter en tids väsnande), så jag köpte en ny.
Men den gamla kan vara värd att reparera... bara man vet hur man gör (hur man får ut den gamla motorn och hur man får dit en ny...)

Så du får anta rollen som testpilot.. 8) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Att göra en Nicro-ventilator tyst

Inlägg av johan swe-1870 »

Den nya motorn ser ut så här:
20160404_211707.jpg
20160404_211707.jpg (162.37 KiB) Visad 11571 gånger
Den har mindre diameter än den gamla. Jag tejpade därför lite runt den för att få den lite större:
20160404_211646.jpg
20160404_211646.jpg (270.48 KiB) Visad 11571 gånger
Sedan gjorde jag en liten fästvinkel som jag skruvade fast motorn med:
20160404_214459.jpg
20160404_214459.jpg (110.81 KiB) Visad 11571 gånger
På andra sidan där rotorn sitter arbetade jag bort lite plastmaterial för att få plats med rotorn på axeln, som ju är kortare än originalmotorn.

Nu snurrar den tyst och fint igen!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Att göra en Nicro-ventilator tyst

Inlägg av maja »

Din ventilator verkar inte se ut som min.

Vad sitter det uppladdningsbara batteriet och vad är det för typ? I min sitter batteriet, en rund NiMh C-cell 3000 mAh, inklämt tvärs över motorns "baksida" (i utrymmet mellan motorn och solcellen).

Alla kablar från solsellen till batteriet/motorn är lödda, så det är litet trickigt att hantera, eftersom de är ganska korta.

Som jag förstår, är motor och batteri kopplade parallellt, och att det går fint att köra motorn utan batteri.

Hur fick du loss den gamla motorn?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Att göra en Nicro-ventilator tyst

Inlägg av johan swe-1870 »

Min ventilator är en 4 inch Stainless Steel Day/Night Plus Vent. Batteriet är av typ C och sitter mellan motorn och solcellen. Det är bara inte monterat på bilden, för att det ska gå att se motorn längst ner.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag tog av den gamla motorn. :oops: Jag gjorde detta för flera år sedan. Jag har för mig att den bara sitter fastspänd med skruven som syns på bilden. Nu denna gång fick jag byta motor nummer två, då den också hade slutat fungera.

Jo, det är lite svårt att komma åt. Men om du demonterar motor, strömbrytare och blecken till batterifacket, kan alltsammans lyftas upp. Då går det fint att löda av den gamla och löda dit den nya motorn. När det är klart kan alltsammans stoppas ner i hålet och monteras fast igen.

Det är riktigt att motorn är kopplad så att den kan köra utan batteri. Kopplingsschema hittar du här: http://www.marinco.com/~/media/inRiver/316557-11402.pdf . Marinco erbjuder faktiskt också en utbytessats för den som inte har lust att leta reda på en annan motor.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Att göra en Nicro-ventilator tyst

Inlägg av johan swe-1870 »

Min ventilator är nu väldigt tyst. Tyvärr beror det på att DC-motorn jag monterade har slutat fungera efter bara två månader i drift. :evil:

Eftersom detta är andra gången detta händer är det väl bara att konstatera att den motor jag har valt ut inte är helt lämplig för denna användning.

Den valda motorns datablad anger att den ska kunna arbeta i intervallet 1.5-9 V DC. Jag tycker inte direkt att jag har överskridit spänningsintervallet när jag har kört den från 1.5 V laddningsbar ackumulator som väl vanligen ger 1.3-1.4 V. Solcellen ger kanske upp mot 2 V vid mycket sol, men knappast mer än så.

Kan det kanske vara så att ventilatorn vid mulet väder till slut drar ner batterispänningen så lågt att motorn går så sakta att det skadar den? Om motorn stannar får den ingen kylning, men drar fortfarande ström. Kan strömmen då bli så stor att en lindning i motorn till slut överhettas och går sönder?

Det var längesen jag läste elektriska maskiner. Hur var det nu med inre resistans och DC-motorns emk?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Att göra en Nicro-ventilator tyst

Inlägg av maja »

Som jag förstår, så kortsluter ett tomt batteriet motorn helt. Den snurrar alltså inte om batteriet inte är tillräckligt laddat och har en mot-emk, som tvingar en del ström genom motorn. Den mikrosopiska ström som går genom motorn vid tomt batteri borde inte skada motorn, eftersom den inre resistansen i batteriet är mycket liten ift. motorns och att det inte krävs särskilt mycket laddning för att få en frisk motor att snurra.

Undersök om batteriet är laddat. Det ska väl ha en nominell spänning på 1.2 V och fulladdat cirka 1.35-1.4 V.
Om det inte är laddat, är det fel på solcellen eller batteriet eller den elektriska kontakten mellan batteri och solcell.

Om det är laddat är det fel på motorn eller kontakten mellan solcell och motor.

Själv tror jag att din motor inte är designad för kontinuerlig drift och att livslängden blir kort med ett sådant drifttillstånd.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Att göra en Nicro-ventilator tyst

Inlägg av johan swe-1870 »

Med multimeter har jag konstaterat att solcellen ger spänning, att batteriet har spänning, att alla kablar har god kontakt, att strömbrytaren fungerar, och att där är spänning fram till motorns poler. Jag har också försökt att mäta resistansen över motorns poler, men det är svårt eftersom den varierar beroende på i vilket läge axeln står i.

Detta tyder på att det är motorn som är problemet för mig. Min reparation var alltså ingen större framgång.

Det jag inte förstår är att en motor som jag bedömer är av bättre kvalitet än originalet ger upp efter mindre än två månaders drift.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar