renoveringshjälp?

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

tetz
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 mar 2016 16:30

renoveringshjälp?

Inlägg av tetz »

Finns det någon i göteborgsområdet som har tid att hjälpa mig renovera min IF 506 i vår? Eller som har tips om vart jag kan vända mig. Är ensam om båten och inte överdrivet kunnig. Saknar erfarenhet. Behöver hjälp att dra ner fallen i sittbrunnen, montera pulpit och mantåg, och se över ventilerna vid införingarna i självlänsen - de verkar ha beckat fast ... Mot rimlig ekonomisk ersättning givetvis. Kanske någon äldre IF-seglare som har lust att låta sina kunskaper gå i arv? Jag vill göra mina ensamseglingar lite säkrare och bekvämare i sommar, och göra det trevligare för min fru när vi seglar tillsammans. :P Båten ligger vinterupplagd på Öckerö.
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: renoveringshjälp?

Inlägg av Nils D »

Tyvärr bor jag lite för långt bort (Östergötland) för att kunna hjälpa dig på plats, och eftersom det finns många olika mastfabrikat och modeller till en IF är det lite svårt att ge konkreta råd om hur du skall dra ner fallen. Det finns en gammal sida med tips om hur man kan utforma rigg och liknande där du kanske kan hitta lite användbart. Du kan hitta den på http://ks.ownit.nu/IF/if3.htm

Ser du vill montera mantåg. Själv gjorde jag det motsatta det första jag gjorde när jag köpte min nuvarande båt och demonterade dem så fort jag kunde, baserat på tidigare erfarenheter av mantåg på så små båtar som IF. Tycker att så låga mantåg som man har på en IF snarare fungerar som snubbeltråd än säkerhetsutrustning. Känner man sig osäker när man rör sig på däck är det istället en säkerhetslina som gäller tycker jag.

Det är en helt annan sak på större båtar, där mantågen ofta är högre men framförallt där man har mer däck att röra sig på så risken att komma nära relingen och snubbla på mantågen är betydigt mindre. Rekommenderar dig verkligen att kolla upp och helst få provsegla både med och utan mantåg innan du lägger ner jobb på att montera beslag för dessa.

När det gäller ventiler till självlänsarna som fastnat är ett tips som finns någonstans på de här sidorna att fylla självlänsarna uppifrån med någon miljömässigt "snäll" olja, t.ex. billig matolja, och låta den stå där en eller ett par dagar, för att sedan försiktigt försöka öppna och stänga. Det fungerade i alla fall för mig. Nu motionerar jag ventilerna någon eller några gånger varje säsong, och hittils har de alrig kärvat efter att jag lyckades få loss dem. Lägg gärna en gammal dagstidning under varje självläns så den fångar upp olja som läcker ut.

Om de fastnat i öppet läge kan du göra på samma sätt efter att ha pluggat igen självlänsarnas utlopp med t.ex. några träkilar.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
S1811
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015 10:14

Re: renoveringshjälp?

Inlägg av S1811 »

Håller med Nils om mantågen till 100%
Enda gången de är bra är när man tar ner genuan som inte blåser i sjön.
Så fort genuan är hissad är det ett gissel då mantågen alltid hindrar och hakar upp genuan.
Jag brukar tillbringa klart mer tid med genuan uppe...
Tänk verkligen över om du skall ha dem, jag har haft en IF med och har en IF utan vilket jag tycker är klart bäst.

Själv kommer jag att byta självläns ventiler och genomföringar på min båt.
Om du krånglar med gamla ventiler och får dem att funka är de fortfarande gamla och kanske avzinkade/sköra i största allmänhet.
Finns trådar här på forumet om byte av självläns ventiler.

Lycka till med skruvandet!

Mikael
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: renoveringshjälp?

Inlägg av M26 397 Helena »

Nu skall jag svära i kyrkan för jag håller inte alls med om att mantågen på IF är fel. Jag känner mig bekvämare med mantåg då jag rör mig på däck. Man kan hålla i dem om man går lite hukad och jag har aldrig upplevt dem som någon sorts snubbeltråd. Jag hade mantåg på min tidigare IF och jag har mantåg på min nuvarande Marieholm 26 och skulle inte vilja vara utan dem. På IF:en satte jag även på en pushpit (akterpulpit) som många IF-seglare även fördömer, men för mig innebar den ett jättelyft då jag tidigare ibland varit ganska obekväm med att ta upp och ner utombordsmotorn vid sjögång. Med pushpiten kändes säkerheten helt plötsligt 100% vid dessa manövrer.

Staffan Troedsson
M26 Helena
Råå
Skriv svar