Räddningsstege

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Räddningsstege

Inlägg av IF1426 »

Tog en segeltur i veckan, ensam, solsken och lagom vind, efter avslutad segling förtöjer jag mellan Y-bommar, när jag skall lägga fast den sista aktra tampen når jag den inte varför jag går ut på bommen (en bredare variant), och när jag greppar relingen för att dra åt mig båten tappar jag taget och faller i vattnet, klantigt, (kunde anv. bosshaken). Har en uppblåsbar räddningsväst på mig som löser ut och fylls upp, blev tillfälle att uppleva hur den beter sig.
Att då ta sig upp i båten kan vara knepigt, jag har en räddningsstege monterad i aktern, som är enkel att fälla ut, varför det för mig gick bra att komma ombord igen.
Vill bara med den här beskrivningen väcka till eftertanke vilka möjligheter man har att ta sig upp i båten om man kommer i den situationen. Ämnet räddningsstege finns även beskrivet i en artikel i Medvind 2-2010.

IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Räddningsstege

Inlägg av maja »

Som du skriver, man ska ha en plan för hur man ska komma tillbaka upp i båten. Även om man är två kan det vara knepigt för den som är kvar ombord, om man inte har gjort det innan. Träna gärna, som ju du gjorde, må vara helt ofrivilligt... 8) ..

I en hamn brukar iofs. MOB inte vara några problem, eftersom det finns gott om båtar med stegar och badbryggor, även om man själv inte skulle ha en stege monterad.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Erik E
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 jul 2010 16:09

Re: Räddningsstege

Inlägg av Erik E »

I söndags morse dök jag från "akterpulpiten" på vår IF. I mötet med vattenytan drogs höger axel ur led. Det var ett intressant helsike att komma upp för räddningsstegen, även med ett stödsling under baken och hjälp uppifrån båten. Då önskade jag mig en stege som inte kräver klättring i negativ lutning.
Erik E
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Räddningsstege

Inlägg av maja »

Erik E skrev: Då önskade jag mig en stege som inte kräver klättring i negativ lutning.
Erik E
Det finns en del att läsa i gamla Medvind om just den här saken. Använd sökfunktionen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar