Vrickåra

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

maria
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 apr 2007 10:54

Vrickåra

Inlägg av maria »

Läste i senaste numret av På Kryss om en man som "installerat" en vrickåra på sin båt - 29 fot lång och nästan 3 ton tung. Låter väldigt intressant. Skulle gärna vilja höra om någon IF- eller Marieholm 26 ägare har vrickåra till sin båt.
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vrickåra

Inlägg av Lasse L »

Kompissen ochj bryggrannen har en åra surrad under mantåget fram.
Båt HR 26a
Gissa hamnen?
Etna.jpg
Etna.jpg (44.83 KiB) Visad 13732 gånger
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Vrickåra

Inlägg av FredrikH »

För ett par år sen låg vi på Altarholmen utanför Orust. På kvällen kommer ett äldre par inseglande med sin IF, tar ned seglen och skjuter ut en åra i aktern, där de monterat en årklyka. Efter en stunds vrickande hade de lyckats lirka in båten mellan stenarna och damen klev av med tampen. Mycket elegant och gemytligt. Jag skämdes lite som själv har tröttnat på vrickandet och skaffat motor...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vrickåra

Inlägg av maja »

Vrickåra är ett bra alternativ till paddel. Men man ska nog lära sig att vricka ordentligt innan man litar för mycket på detta framdrivningssätt.

Den enda nackdelen torde väl vara att det är ganska besvärligt att vricka båten baklänges. :P ;-) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vrickåra

Inlägg av Lasse L »

maja skrev:Vrickåra är ett bra alternativ till paddel. Men man ska nog lära sig att vricka ordentligt innan man litar för mycket på detta framdrivningssätt.

Den enda nackdelen torde väl vara att det är ganska besvärligt att vricka båten baklänges. :P ;-) ...
No problemas, sätt en årklyka i fören.
Haver backat ur en vik med segelbåt, hissade en fock på akterstaget. :mrgreen:
Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Re: Vrickåra

Inlägg av Caspar B »

Det står en artikkel om vrikkeårer i Practical Boat Owner denne måneden. Mest rettet mot lettere fartøy, men artikkelen diskuterer teknikken ganske bra, synes jeg
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vrickåra

Inlägg av Lasse L »

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vrickåra

Inlägg av maja »

Ja, hur det ser ut från litet distans, vet väl de flesta. Men att göra det lika lekande lätt som de som kan, är svårare.. ;-) ...

Har någon provat med en 2.5 tung båt då det blåser litet emot eller från sidan?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Tiffany95
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 feb 2013 11:20

Re: Vrickåra

Inlägg av Tiffany95 »

Jag brukar använda en vrickåra då och då. Jag har en plastskiva med ett vrickhål i fastskruvad på akterspegeln.

Om man lägger till eller ifrån för segel och det är lite trångt så är det mycket värdefullt att kunna hjälpa till lite exemplevis om man tappat farten och inte når ända fram till bryggan. Dessutom kan man ju ändra (eller bibehålla) kursen även om man inte har styrfart, vilket han hindra många tillbud.

Att ta sig fram mot vinden fungerar bara vid svaga vindar, halvvind fungerar däremot bra.
Även i svag vind krävs det dock bra kraft i armarna om man ska förflytta sig längre väg (några hundra meter) även om botten är väl polerad. Jag har i och för sig en lite för kort åra för att det ska vara riktigt effektiv men jag tror detta gäller ändå.

Jag lärde mig vricka som barn och det är nog inte alldeles lätt att få in rätta tekniken om man är ovan.

/Tiffany95
Skriv svar