Konvektorer för vattenburen värme

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Konvektorer för vattenburen värme

Inlägg av IF1158 »

Jag skall äntligen koppla in konvektorer (radiatorer) i båten för min vattenburna värme (GeHå-panna).
Nu funderar jag på storlek och antal på konvektorer.
Jag funderar på den som i Hjertmans heter 4945-500 (sid 131 i Hjertmans 2012).
Räcker det med 2 st sådana som fälls in i sargerna på stickkojerna?
Det blir ju stora "hål" när man skall fälla in dessa.

Men att sätta inbyggnadsvarianten gör ju att man inte skapar nåt man kan stöta i etc.

Alternativet är att sätta dessa under kojerna och sen göra någon typ av hål för värmen att passera ut igenom

Vad är bäst?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Konvektorer för vattenburen värme

Inlägg av maja »

Du måste ha luftcirkulation kring radiatorerna för att det ska bli varmt i båten. Det bästa är att sätta radiatorerna lågt på ett ställe där ruffens luft luften fritt kan cirkulera. I utrymmena under kojerna står luften i princip stilla. För att få luftcirkulation i de utrymmena ska det finnas öppningar både lågt och högt. Om man gör de högt belägna hålen i kojbottnarna måste madrassen tas bort för att det ska bli någon cirkulation.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Konvektorer för vattenburen värme

Inlägg av IF1158 »

Ok men då är frågan.

Skall jag sätta konvektorerna på insidan och borra upp hål ovan och nedanför dessa (går det borra tillräckligt snyggt i teakplywood??) eller skall jag såga rekatunglära hålla och fälla in konvektorerna?

Eller skall man sätta konvektorerna 4945-500 på insidan och borra hål för cirkulationen?

Räcker det med 2 st av den större modellen http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr ... j=&sokart= om luftväxlingen runt dem blir bra???

De påstås ju ge 400W?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Konvektorer för vattenburen värme

Inlägg av maja »

Som jag förstår av bilden, ska inbyggnadsvarianten fällas in från utsidan på något lågt ställe, t.ex i den vertikala skivan mot ruffen. I den brukar det redan finnas rektangulära urtag, för att man ska få tag i grejorna i utrymmet utan att behöva flytta på madrassen Dess flänsar får då bra kontakt med luften i ruffen, utan att de sticker ut. Rör, kåpa, slangar etc. kommer inte att synas, eftersom allt sådant hamnar under kojbotten.

Men får man plats med en 500 mm hög platta..?...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Frage
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jan 2013 20:07

Re: Konvektorer för vattenburen värme

Inlägg av Frage »

I min förra IF så gjorde jag en i mitt tycke väldigt bra lösning, med den vattenburna värmen. Jag använde vanliga husvagnskonvektorer och monterade dessa i tofterna. För att få flöde genom konvektorerna så borrade jag 35 mm hål strax under konvektorn.
För att få ett bra flöde i toften så lossade jag "toft plyfan" och satte 15 mm distanser, så att det bildades en spalt mellan plyfan, fronten på toften och skrovsidan. Luften cirkulerar då genom konvektorn och upp på framsidan och vid skrovsidan.
Fantastisk värme och alltid torra madrasser och varmt in till skrovet.
Kanske lite krångligt förklarat, men ni förstår säkert hur jag menar, annars får ni höra av er.
Nu har jag skaffat en IF igen efter några år med Comfort 32 och jag kommer att göra samma värmelösning i denna IF.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Konvektorer för vattenburen värme

Inlägg av maja »

Det vore väl en bra artikel i Medvind... En bra förklarande text understödd av skisser och bilder.. :-)..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Frage
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jan 2013 20:07

Re: Konvektorer för vattenburen värme

Inlägg av Frage »

Kommer en beskrivning när det är installerat och klart. Hoppas tiden finns så det blir gjort denna vår.
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Konvektorer för vattenburen värme

Inlägg av IF1158 »

Ok då får jag väl ta och göra en liten artikel om mitt pyssel också om jag får till det.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Konvektorer för vattenburen värme

Inlägg av IF1158 »

Jo sitter och funderar på detta med hål i bäddarna, det finns ju i regelboken hur mycket yta som får vara "hål" i bäddarna.
Frågan är dock, vilken storlek på hålen är lämpligast.
5% av ytan får vara hål?
Bör man göra några enstaka lite större hål typ diam 25 mm eller så eller många mindre?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Konvektorer för vattenburen värme

Inlägg av maja »

Lösningen med att lyfta kojbottnarna med lister tycker jag är genialisk. Då får man en slits på någon centimeter riktad in mot centerlinjen, och värmeflöde både under själva kojdynan och därefter in i båten.

Har du en tillräckligt ny båt, finns det även redan stora urtag i de vertikala, längsgående sidorna. Annars kan du chansa att de runda hål som finns litet varstans räcker för flödet.

Eftersom flödet inte blir så särdeles kraftigt, går det nog bra med mindre hål. Annars ger ju flera mindre hål än några stora dito generellt sett ett större strömningsmotstånd.

Själv hade jag bara börjat med att lyfta en av kojbottnarna och se hur det funkar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Frage
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jan 2013 20:07

Re: Konvektorer för vattenburen värme

Inlägg av Frage »

För att få bättre flöde genom mina konvektorer så skruvade jag en tunn skiva melamin på konvektorn. Jag uppskattar det till 200 mm hög och hela konvektorns längd. Det förbättrade "skorstensverkan" genom konvektorn. Jag vill förtydliga en sak med höjningen av toftskivan. Jag höjde den både i framkant och bakkant mot skrovet. Värmen strömmade då både mot mitten av båten och mot skrovet.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Konvektorer för vattenburen värme

Inlägg av maja »

Melamin är väl en typ av organiskt kolförening som används för att tillverka olika plastmaterial. Vad har själva materialet melamin med skorstensverkan att göra? Är det inte bara själv skivan som ger effekten? (Ungefär som en fönsterbräda över en vanlig radiator).
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Frage
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jan 2013 20:07

Re: Konvektorer för vattenburen värme

Inlägg av Frage »

Helt rätt, det spelar inte någon roll vilken typ av skiva som används, det är bara mitt goda minne som gjorde att jag skrev vilken typ jag använde, trots att det var i början på 90-talet. Går lika bra med vad som helst, det är skivan som ger effekten. Jag hade två konvektorer på vardera sida i salongen och två under toften i förpiken. Avluftningarna på systemet hade jag på högsta nivån som var i förpiken och i utrymmet under sittbrunnen. Avluftningen under sittbrunnen hade jag en självluftande ventil, så man inte behövde krypa in och lufta.
Jag använde aluminiumrör där det passade, övrigt gummislang avsedd för ändamålet.
Skriv svar