Vattentank + pump?

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Persto
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 jul 2011 17:29
Ort: Stockholm

Vattentank + pump?

Inlägg av Persto »

Hej!

Köpte min vackra IF i höstas och har nu äntligen fått börja använda henne! Hon är ifrån -75, nr 2232, och jag funderar på att sätta en vattentank i aktre kölsvinet. Tidigare ägare har redan satt en däckgenomföring med slang ner i kölsvinet och så finns det en kran ute i sittbrunnen. Men mellanlänkarna med vattentank och pump saknas. Är det någon som gjort liknande lösning? Var hittar man bra pump och vad ska man tänka på när det gäller vattentank? Rostfri, plast? Mjuk eller hård?

Tacksam för alla svar!

Mvh, Pernilla
S/Y Musirull
Mvh, Pernilla
S/Y Musirull
Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Re: Vattentank + pump?

Inlägg av Caspar B »

Hei Pernilla

Gratulerer med godt båtkjøp! Jeg seiler en Marieholm 261, men siden det foreløpig ikke er noen IF seilere som har svart kan jeg prøve meg. Min båt har vanntanken under forpiggen og jeg er veldig fornøyd med det, men jeg antar at det kan være tungvindt når kranen er i cockpit. Kjølsvinet er ganske smalt og jeg har ikke sett noen ferdiglagde vanntanker som kan passe rett inn der. Nærmeste jeg kommer er en fleksibel vanntank som denne: http://www.maritim.no/vvs/tanker/vannta ... k-60-liter

Fotpumpe i plast fungerer veldig bra og setter ikke smak på vannet (som jeg kan kjenne i alle fal)l. Her er modellen jeg har installert: http://seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=4432
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Vattentank + pump?

Inlägg av Nils D »

De flesta, kanske alla, IF med fast vattentank jag sett har haft den i förpiken under kojen. Mitt intryck är också att många av de IF jag ser idag ligger lite tungt i aktern, kanske för att dagens utombordare är tyngre än 60-talets "hjälpmotorer". Vattentanken i kölsvinet borde ju i princip vara bra, då tyngden kommer långt ner och nära rörelsecentrum. Men om också din IF hör till de lite aktertunga kanske en vattentank i aktre kölsvinet inte är optimal? Kanske kan det vara läge att kolla hur båten ligger och seglar med en tyngd motsvarande den vattenmängd du tänkt dig i det aktre kölsvinet innan du gör installationen?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Re: Vattentank + pump?

Inlägg av Caspar B »

Er enig med Nils. Jeg fyller min vanntank med ca 80 liter vann før semester seilasen. Med alt av baggasje + 28 kilo motor på hekken blir balansen bra. Uten "ballasten" forut ville båten vært aktertung
IF1567
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 jun 2011 14:07

Re: Vattentank + pump?

Inlägg av IF1567 »

Hej hej. Jag har en vattentank avsedd för fast installation under förpiken som du kan få köpa om vill. Den är i hårdplast och i gott skick.

Vänliga hälsningar

Urban
Persto
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 jul 2011 17:29
Ort: Stockholm

Re: Vattentank + pump?

Inlägg av Persto »

Svårt! Eftersom genomföring redan är gjord vid aktern kändes det passande att köra tanken i kölsvinet, men inte så kul att förvärra det baktunga! Ska nog göra som ni säger och lägga en tyngd i kölsvinet och provsegla innan jag fortsätter.

Vad tycker ni annars, är det en ny genomföring på fördäck som gäller eller kan man dra fram slangen till förpiken..? Känns dock som en något irrationell och onödigt lång dragning..

Tack för erbjudandet Urban, hör av mig igen om det blir aktuellt!

Tack för alla tips och råd!
Mvh, Pernilla
S/Y Musirull
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Vattentank + pump?

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Jo, vi hör till dem som har en av förre ägaren specialsvetsad rostfri tank i förpiken (hårdplast funkar säkert lika bra) varifrån 13mm slang är dragen genom skåpen på babords sida. I anslutning till tanken har vi vår elektriska pump, men det är ju klart överkurs och alls inte nödvändigt antar jag. Fyller har vi i alla år gjort genom förluckan, och visserligen är det individuellt vad man tycker är besvärligt, men inte skulle jag besvära mig med något extra arrangemang. Eller missförstod jag det där med genomföring på fördäck?

Lycka till!
Skriv svar