Dynor tjocklek etc

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

thomas
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jan 2009 11:28

Dynor tjocklek etc

Inlägg av thomas »

Hej!

Skulle vara intressant att höra lite erfarenheter kring val av tjocklek och hårdhet på dynor. Har förstått att det exempelvis förekommer att man väljer 7,5cm i salongen och 10cm i förpiken. Har det någon större betydelse för komfort resp. utrymme andra för- och nackdelar etc.?

Tack på förhand

/Thomas
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Dynor tjocklek etc

Inlägg av maja »

Man kan inte välja för tjockt materal i salongen, eftersom man har begränsad plats på höjden under skåpen. Man får helt enkelt inte plats att ligga på britsen om man väljer för tjocka dynor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Dynor tjocklek etc

Inlägg av johan swe-1870 »

När jag för många år sen köpte nya dynor med 10 cm tjocklek blev det en överraskning att båten plötsligt kändes trängre. Då jag satt upp hade jag huvet i taket, då jag skulle sova fastnade jag under sidoskåpen. Med de gamla hopsjunkna dynorna var det inte så, men naturligtvis inte så skönt för baken.

Jag löste sovproblemet genom att ta bort ryggstöden helt och lägga dem på vinden. Då vann jag tillräcklig plats för att få plats under skåpen.

Sittproblemet har lösts av sig själv genom att dynorna efter en tids användning pressats samman lite och att jag har vant mig.

Jag valde dynor med högre bärighet i salongen där jag oftast sitter och lägre bärighet i förpiken där jag oftast sover.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Petter
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 mar 2012 21:36

Re: Dynor tjocklek etc

Inlägg av Petter »

Hej Johan... & andra

Har varit i kontakt med en firma och fick följande offert för dynor till IF samt deras rekommendationer om tjocklek.

3 dynor i förpiken, 7,5cm tjocklek och i kvalité S28 med fibervadd ovanpå.
2st dynor i salongen, 10cm tjocklek och i kvalité H35 med fibervadd ovanpå.
Tyg: Esprit (finns i flera färger), 100% polyester (bör undvika bomull i båt då det kan mögla), 40 grader vattentvätt, mkt hög slitstyrka.
Foder: används på baksida/undersida
Sömnad: dragkedja i långsida för att lätt kunna montera av/på.
knappar: klädda i tyget.

Pris ca 9845:-

Priset kan variera lite beroende på dynorna, då det skiljer sig lite mellan olika årsmodeller.

Med vänlig hälsning
Gabriella Olsson

ABC EURO SOFT AB
Kummingata 10
267 36 Bjuv
Tel. 042 78000
Direktnr. 042 4539001

www.abceurosoft.se
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Dynor tjocklek etc

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag valde alla dynor enligt original. Det betyder att alla kojer är delade i tredjedelar. Jag tycker det fungerar fint: man sover utan att ha en skarv vid midjan, dynorna blir lätta att stuva undan i vått väder eller vid transport.

Jag köpte också av ABC Eurosoft. Jag är mkt nöjd med deras arbete.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Dynor tjocklek etc

Inlägg av maja »

Jag har väl ungefär samma uppdelning på mina dynor som jag är nöjd med:

Kojerna i salongen - Ungefär 3 lika länga delar vardera , dvs. 6 stycken i salongen
Kojerna i förpiken - En liksidig triangel längst fram - därefter en tvärgående dyna - ganska lång ( i tvärgående riktning). - till sist två små dynor på vardera sidan om mittgången. dvs. 4 stycken i förpiken.

Lätt att transportera och att stuva undan... :-) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
thomas
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jan 2009 11:28

Re: Dynor tjocklek etc

Inlägg av thomas »

OK, då klarnar det nog. Läste för ett ganska bra tag sen att det kunde vara problem att få plats med axeln under skåpen om dynorna var för tjocka. Mätte själv, tyckte det fanns marginal och tänkte att han som valde tunnare dynor i "salongen" måste varit betydligt grövre byggd än mig. I min båt har ryggstöden dock inte varit monterade under min tid som ägare och det kan nog förklara varför jag tyckte det var ganska gott om plats.

Undrar nu om de där små ryggstöden gör någon större nytta för sittkomforten eller om man liksom Johan likväl kan låta dem ligga kvar på vinden (var inne på 10cm dynor då jag tror det ger lite bättre sovkomfort)? Tittade snabbt i kappseglingsreglerna och uppfattade det som att man inte behöver ha ryggstöd vid kappsegling, stämmer det?

/Thomas
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Dynor tjocklek etc

Inlägg av maja »

Du behöver inga ryggstöd när du kappseglar.
Äldre båtar än något kring 1973 har inga ryggstöd som standard.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar