Ny solcellsventilator

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Petter
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 mar 2012 21:36

Ny solcellsventilator

Inlägg av Petter »

Hej

Har köpt ny båt med renoveringsbehov. Bla är ventilatorn helt trasig och har spruckit i platsen. Är inne på solcellsventilator och har läst Johan Winbergs inlägg ett flertal gånger. Har kollat på Hjertman, sea sea, watski mfler men är fortfarande osäker på vad jag ska köpa.
Min båt är från 72 och står för närvarande i Norrtälje och jag ska segla hem den till Halmstad till våren. Dessvärre har jag slarvat och inte tagit måtten (gissningsvis orginal).

Vilka är orginalmåtten?
Vilka modeller rekommenderar ni?
Går det att få tag på "Nicro Day&Night 2000 4" idag, isåfall genom vilken återförsäljare?
Om man behöver "ta till sticksågen" för att få plats med en större modell, hur påverkar det ev fuktproblem, hållfasthet mm?

Stort tack för synpunkter och tips

Hälsningar, Petter
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ny solcellsventilator

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag är inte helt nöjd med att jag till slut fick såga upp hålet. Mitt tak har blivit mjukare och det är inte längre helt självklart att stå intill ventilatorn för att rulla samman storseglet. Anledningen är att hålets kant i original är ned vikt och därvid ger stadga åt taket. När jag sen sågade bort den biten har det förstås blivit sämre.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Petter
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 mar 2012 21:36

Re: Ny solcellsventilator

Inlägg av Petter »

Ajdå. Hoppas du kan få det lagat. Tittar på en modell på Hjertman "SmartVent. 25m3/tim. Ytterdiam 220mm, håltagning 110mm, H=37mm". Tror du den passar?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny solcellsventilator

Inlägg av maja »

Jag köpte en solcellsventilator Night & Day på Hjertmans. Det var den "smala" modellen med cirka 95 mm i diameter. Jag valde den för att slippa såga.

Den enda nackdel man kan tänka sig är att den sticker in litet i ruffen genom rufftaket Men det besvärar mig inte alls.

För övrigt är jag mycket nöjd. Den snurrar natt och dag, så länge solen står tillräckligt högt upp på himlen för att både kunna ladda batteriet och hålla fläkten igång.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Petter
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 mar 2012 21:36

Re: Ny solcellsventilator

Inlägg av Petter »

Ok. Gissar att det är
"4913-3 Solcellsventilator Day&Night+. 3". 20m3/tim. Ytterdiam 225mm, håltagning 95mm, H=55mm. Inbyggt laddningbart batteri. Stängningsbar-vattentät, av/påknapp för fläkt."

Eller är det mot förmodan
"4913-2 Solcellsventilator MiniVent 1000. Endast utsug. 20 m3/tim. Diam 200mm, håltagn 95mm. H40mm. Manuell stängning-vattentät. Rostfri kåpa"
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny solcellsventilator

Inlägg av maja »

Den jag valde är "4913-3 Solcellsventilator Day&Night+. 3".

Minivent 1000 skiljer sig mot Day&Night genom att den inte har något uppladdningsbart batteri och därmed slutar att snurra så solen går ner. Men det innebär också en liten fördel, eftersom man inte behöver stänga av ventilatorn under den mörka tiden på året, då det inte finns något batteri att ladda, och som ju kortsluter motorn när spänningen i det blir för låg. Dessutom finns det bara ett fläkthjul i leveransen (endast utsug) men det har ingen betydelse, eftersom det är utsuget man använder när man bara har en enda ventilator.

Den har även en litet mindre dimension i höjdled, vilket kanske innebär att den sticker ner mindre i båten, men därom vet jag egentligen ingenting.

I vilket fall som helst värderar jag mest att ventilatorn snurrar på natten, då man ju sover i båten, och då den som mest behövs. Att jag behöver stänga av den i början av november när båten kommit upp på land är ingen större nackdel. Jag startar den därefter igen i början av mars, då snön har försvunnit och solen åter kommit upp högre på himlavalvet, och då snurrar den dag och natt igen.. :-)...

Jag bor i Skåne och täcker inte min båt på vintern. Den ljusa delen på dygnet är heller inte så lång på sommaren som uppåt landet. I Mellansverige och Norrland kanske den ljusa delen på dygnet är så lång, att en ventilator utan batteri skulle kunna vara tillräcklig.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
XzanderX
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 maj 2010 10:59

Re: Ny solcellsventilator

Inlägg av XzanderX »

maja skrev: Den enda nackdel man kan tänka sig är att den sticker in litet i ruffen genom rufftaket Men det besvärar mig inte alls.
Ungefär hur mycket sticker den ner i ruffen?
Daniel / IF 235 Cirrus / Malmö (Limhamn)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny solcellsventilator

Inlägg av maja »

XzanderX skrev:Ungefär hur mycket sticker den ner i ruffen?
Några centimeter. Se själv på bilderna.

Man kan stänga luftkanalen genom att, efter att ha stängt fläktmotorn, pressa upp den vita ringen in i den svarta, vilket man ju kan göra om man är orolig för att det ska komma ner vatten i ruffen den vägen, om det går grov, översköljande sjö. Men jag har kanalen alltid öppen och har under den tid jag haft ventilatorn inte fått in en droppe den vägen.

Som du ser, har jag återanvänt den gamla "kragen" som skruvas fast till innertaket (plasten är en aning "murken" på kanten), eftersom den redan var tillpassad / kapad lagom till rufftakets tjocklek. Det ingår en likadan krage i monteringssatsen. Den nya kragen ska kapas en liten bit på höjden för att bli lagom hög. Men det man inte gör omedelbart närman håller på blir sällan gjort inom rimlig tid... :shock:
Bilagor
Här kan du se själva fläktpropellern. Den svarta knappen bakom propellern är avstängningsknappen för fläktmotorn. Man stänger luftkanalen genom att trycka in den vita ringen. På de små vingarna på ringen kan man läsa "Push to close" respektive "Pull to open".
Här kan du se själva fläktpropellern. Den svarta knappen bakom propellern är avstängningsknappen för fläktmotorn. Man stänger luftkanalen genom att trycka in den vita ringen. På de små vingarna på ringen kan man läsa "Push to close" respektive "Pull to open".
Solarvent_20110409_liten_12.JPG (57.8 KiB) Visad 21663 gånger
Ringen helt nerdragen, dvs. luftkanalen helt öppen.
Ringen helt nerdragen, dvs. luftkanalen helt öppen.
Solarvent_20110409_03_liten.JPG (43.99 KiB) Visad 21664 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Petter
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 mar 2012 21:36

Re: Ny solcellsventilator

Inlägg av Petter »

Tack för tipset och bilderna. Tror att jag ska satsa på samma modell som du. Fick även undervantröstjärnen på posten igår. Tack för det med.
Användarvisningsbild
Jens IF-294
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2006 08:46
Ort: Hönö

Re: Ny solcellsventilator

Inlägg av Jens IF-294 »

Är det inte möjligt att minska insticket i ruffen genom att såfga av en del a röret Maja?
Jens Wigenius, Hönö
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny solcellsventilator

Inlägg av maja »

Det vet jag inte, eftersom jag inte har kollat i vilken omfattning som man kan skilja ventilatorn beståndsdelar åt.

Men om man kan komma åt att demontera hela den inre vita kragen kanske man kan göra så. Den kragen har ju ändå till sin huvudsakliga uppgift att, genom att skjutas in i ventilatoraggregatet, täppa till ventilationskanalen och att vara fäste för ett löst mygg- och flugskydd.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
tomm
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 mar 2019 17:56
Been thanked: 1 time

Re: Ny solcellsventilator

Inlägg av tomm »

Hej,

Vår kåpa till däcksventilatorn lossnade nyligen. Det visade sig att plasten spruckit runt alla våra skruvar.
Jag tror att vår ventilator är original. Går det att köpa endast plastdetaljerna måntro?

Är det någon som vet hur stort hålet är i rufftaket är? Är det 95mm?
Vår båt ligger långt bort, så vi har svårt att mäta.

Tom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny solcellsventilator

Inlägg av maja »

Om bara kåpan har försvunnit, kan du nog hitta en ny i båttillbehörshandeln. Välj i så fall en i rostfritt. Men om det är fråga om en helt ny, så passar sådana som är 95 mm i (hål)diameter.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
tomm
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 mar 2019 17:56
Been thanked: 1 time

Re: Ny solcellsventilator

Inlägg av tomm »

Kåpan är intakt! Det är plasten som de tre skruvarna suttit i som har spruckit.
Tror du plastdelarna finns att köpa också?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ny solcellsventilator

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror du får köpa en ny plastventilator och montera med din befintliga rostfria kåpa istället för medföljande plastkåpa.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar