Köpa värmare

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
patrik
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2011 23:58
Ort: Stockholm
Kontakt:

Köpa värmare

Inlägg av patrik »

Vilken värmare rekommenderas till IF?
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Köpa värmare

Inlägg av IF 2719 »

Hej, jag har en Wallas 2400. Det blir varmt och torrt i båten. Den var urkopplad när jag köpte båten för 4 år sen, lämnade den på service som kostade en slant, men den har funkat felfritt sen dess. Drar inte farligt med varken ström eller lysfotogen. Den tar också friskluft utifrån och blåser in i båten så det är inte risk för kolmonoxidförgiftning. Det finns säkert andra värmare som funkar bra också, men jag är mkt nöjd med min wallas. Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa värmare

Inlägg av maja »

Om man campar på ställen där det finns el, klarar man sig bra med en vanlig elektrisk kupëvärmare.

Fördelen med en sådan är att den ger torr värme och inte kräver någon extra ventilation, varken in eller ut. Men den genererade värmen i sig ger naturligtvis indirekt en luftväxling genom ventilatorn i rufftaket och ventilationsgallret i ruffluckan.

Den tar heller ingen permanent plats, utan kan stuvas undan å den inte används.Dessutom kan man sätta ut den under bomtältet, då man kanske behöver torka fuktiga seglarkläder under natten.

Och så är den billig. Man kan ibland hitta sådana för kring en hundring eller två på varuhusen. Så även om man har en fast installerad fotogenvärmare typ Wallas eller liknande, kan det vara bra att ha med sig en elvärmare som komplement. För driftskostnaden blir överlägset den lägsta, kanske litet beroende på vad man måste betala för elen i hamnarna. Men ibland ingår den, och då blir värmen liksom på köpet...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Köpa värmare

Inlägg av norling »

Vi har en Pan 2000, en värmare som ställs på spisen med skorstensslang ut genom en däcksgenomföring typ tanklock. den funkar kalasbra, ger värme direkt och kan lätt stuvas undan i den medföljande förvaringsväskan!
Tanklocket som sitter under sprayhood används dagtid under segling som kabelgenomföring för GPS-kablarna, två fina flugor på smällen!
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
Åsa
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jul 2011 10:45

Re: Köpa värmare

Inlägg av Åsa »

Hei!
Vi har en liten gasolvärmare, Primus LOKE, som vi ställer på durken för att få upp värmen. Vi slår av när vi sover. Den kan lätt stuvas undan och fungerar bra. För återförsäljare se http://www.gasolgruppen.se/, gå in i webbshop och leta under Värme.
SWE3153, NOR187
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa värmare

Inlägg av maja »

norling skrev:Vi har en Pan 2000, en värmare som ställs på spisen med skorstensslang ut genom en däcksgenomföring typ tanklock.
Intressant lösning. Aggregatet är väl itet dyrt, tycker jag. Men visst, ift. en motsvarande Wallas är det ju mindre än halva priset... 8) ..

Räknade litet på värmevärden och fick att en liter etanol-metanolblandning (som man ofta använder i sina spritkök) skulle räcka till cirka 2 timmars drift vid 2 kW effekt (om nu en spritkökslåga kan ge så mycket effekt). Och dyrt i drift blir det. En liter sådant bränsle (Origonol) kostar väl uppåt 50 kr litern.

Fotogen och gasol torde väl ha dubbelt så högt värmevärde och därmed räcka dubbelt så lång tid. Så som jag ser det måste man nog ha ett gasolkök för att detta alternativ Alternativet fotogenkök finns väl inte längre i båttillbehörsbutikerna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa värmare

Inlägg av maja »

Åsa skrev:Hei!
Vi har en liten gasolvärmare, Primus LOKE, som vi ställer på durken för att få upp värmen. Vi slår av när vi sover.
Värmare utan skorsten släpper ut avgaserna, både koldioxid och vatten, direkt inne i ruffen. Så man får sörja för god ventilation, som ju även ventilerar ut en del av den generarade värmen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
patrik
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2011 23:58
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köpa värmare

Inlägg av patrik »

Tack för alla svar. Särskilt tack till Marek som också kommenterar svaren på sitt sedvanligt utförliga, initierade och sympatiska sätt. Det lutar åt att sätta in en riktig fotogenvärmare och tyvärr borra några hål i båten för skorsten etc. Är det någon som kan tipsa om installation? Någon IF-seglare kanske tom har en bild?
Leif Ågren
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2007 13:28
Ort: Åhus

Re: Köpa värmare

Inlägg av Leif Ågren »

Jag har roat mig med att tillverka en värmare med samma princip som Pan 2000. Jag köpte helt enkelt en rostfri skål på CO som jag borrade ett hål för en rökgasslang.
Rökgasslangen leddes ut genom en bräda med hål i som jag monterade i spåren för luckgaraget. Denna skål satte jag sedan över mitt Origokök.

Jag har också räknat på bränslevärdet hos spriten och tror inte man behöver 2 Kw. Jag tror det räcker med 0,5- 1 kW. Då bör ju spriten räcka 2-4 ggr längre
Jag har också monterat en datafläkt i taket som fördelar värmen lite bättre.

Jag har inte vågat använda den på natten utan har den mest tidigare på kvällen för att skapa en lite torrare och mysigare ruffmiljö.
Allt till en kostnad på ca 150 kr.
Lyckades inte bifoga en bild men om det finns intresse kan jag göra ett nytt försök.

God Jul alla IF-ägare!

/ Leif Ågren/
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Köpa värmare

Inlägg av norling »

Vi har ännu inte behövt köra vår Pan 2000 på fullt skaft med spritköket, det blir fort j:ligt varmt! Dessutom används den rätt sällan, så bränsleekonomin är inte vårt stora bekymmer. Förbränningsluften tas från ruffen, men avgaserna går ut under sprayhooden och är då mer eller mindre kalla, så värmaren är effektiv...
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa värmare

Inlägg av maja »

Leif Ågren skrev:Jag har roat mig med att tillverka en värmare med samma princip som Pan 2000. Jag köpte helt enkelt en rostfri skål på CO som jag borrade ett hål för en rökgasslang.
Rökgasslangen leddes ut genom en bräda med hål i som jag monterade i spåren för luckgaraget. Denna skål satte jag sedan över mitt Origokök. Allt till en kostnad på ca 150 kr.
Lyckades inte bifoga en bild men om det finns intresse kan jag göra ett nytt försök.
Bra om du kunde bifoga en bild, helst på hela arrangemanget. Om du inte klarar det, mejla den till mig, så fixar jag det.

För övrigt är det just sådana här saker som våra läsare av Medvind gillar. Så finns det fler finurliga lösningar på allmänna problem, skriv gärna en litet essä till redaktören av Medvind och bifoga några bilder. För kan ni skriva så bra här, kan ni säkert skriva lika bra till Medvind oxå... 8) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa värmare

Inlägg av maja »

maja skrev:Bra om du kunde bifoga en bild, helst på hela arrangemanget. Om du inte klarar det, mejla den till mig, så fixar jag det.
Här är bilden på Leifs egenhändigt tillverkade kök av diverse prylar från bl.a. Clas Ohlson alternaivt Biltema eller liknande inköpsställen.
Egenkonstruerad båtvärmare för spritkök.JPG
Egenkonstruerad båtvärmare för spritkök.JPG (52.94 KiB) Visad 21845 gånger
För att avgaserna ska kunna hinna lämna det mesta av sin värme inne i ruffen, är det bra om att avgasslangen blir så lång som möjligt och att den har stor diameter, detta för att slangens värmeavgivande yta ytan blir så stor som möjligt.

Jag förstår av konstruktionen, att du också har svetsat fast en fläns på skålens undersida, för att du skulle kunna sätta fast avgasslangen.

Kan även tänka sig att, när den används, anordningen kan bli ganska het. Så man får väl vara försiktig för att inte bränna sig... :| ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Leif Ågren
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2007 13:28
Ort: Åhus

Re: Köpa värmare

Inlägg av Leif Ågren »

Jag behövde inte svetsa utan det är bara en bordsgenomföring som jag köpte på Biltema
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Köpa värmare

Inlägg av Lasse L »

En glad amatör som bygger kaminer.
http://vinga24.wordpress.com/kamin/
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa värmare

Inlägg av maja »

Ja, här kan man verkligen se vad en glad amatör kan åstadkomma, som dessutom inte värderar sin arbetstid till en endaste krona.. 8) ...

För övrigt ska man i sådana här fall ta hänsyn till brandsäkerheten. Så hemmagjorda lösningar av vilket slag det månde vara torde endast kunna användas under bevakning och gärna med brandsläckaren eller brandfilten lätt tillgänglig. För händer det något, kommer nog försäkringsbolaget att ha synpunkter...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar