Storskottalja, suggor och teknisk avdelning?

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

KJ
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 sep 2006 09:04

Storskottalja, suggor och teknisk avdelning?

Inlägg av KJ »

Hej, så här i sista skälvande seglingssäsong (här i norr iaf) slänger jag in några tekniska frågor:
undrar om det behövs ett block i sargen på båten för suggan eller om en linlöpare är ett bättre val?
Funderar på ny, bättre storskottalja. Vad ska man välja, Harken? Fiolblock? Två eller treskuret? Tvåskuret med dubbelväxlad trimlina? Jag är inte jättestark... :wink:
Och till sist undrar jag om det inte vore läge att samla alla frågor om teknik/utrustning i ett eget forum?
mvh
Kenneth IF 2713
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Suggor:
Linlöpare ger nog alldeles för stor friktion. När man suggar ner en spinnakerbom på läns blir vinkeln kring 90 grader.

Storskot:
Kullagrade fiolblock eller enkelblock ger minst friktion. Kombinera med spärrblock så orkar du utan större ansträngning, även i hårdvind. Tänk på att friktionen även minskar med tunnare lina. 8 mm löper lättare men är något svårare att greppa.

Ledvagnen:
Trimlinan för ledvagnen ska vara minst 3-växlad. Det är bra att ha en väl dimensionerad kullagrad ledvagn. En sådan blir mycket lättare att dra.

Forumet:
Vi har diskuterat upplägget med flera forum men ansett att det gamla beprövade upplägget med endast ett forum är bättre. Däremot kommer vi nog att skapa ett särskilt forum på engelska.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
KJ
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 sep 2006 09:04

Fäste för suggor?

Inlägg av KJ »

Hej igen,
Tack för tips! Och så en följdfråga: hur gör man ett bra fäste i däck för blocken till suggorna? Behövs fästplatta med fyra genomgående skruvar, eller räcker två vanliga skruvar och en bygel?
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Fäste för suggor?

Inlägg av FredrikH »

KJ skrev:Hej igen,
Tack för tips! Och så en följdfråga: hur gör man ett bra fäste i däck för blocken till suggorna? Behövs fästplatta med fyra genomgående skruvar, eller räcker två vanliga skruvar och en bygel?
Två vanliga skruvar och en bygel räcker bra för att hålla suggorna. Jag har till och med skruvat fast cunningham till genuan på detta sätt och håller det, håller det till suggorna. :)
Skriv svar