Genuatravare & block

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Genuatravare & block

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Jag har en 20 mm T-skena och Bartontravare till genuan. Tyvärr är den rätt trög i friskare vind och det kanske delvis beror på att den flyttas bakåt då och vinkeln mot winschen på rufftaket då blir rätt skarp. Så är ser den ut...
barton fast.jpeg
barton fast.jpeg (21.46 KiB) Visad 6084 gånger
Jag har beställt nya travare som passar skenan. De ser ut så här...
barton slide.jpg
barton slide.jpg (33.62 KiB) Visad 6084 gånger
Sen ska jag välja block och funderar på att ta ett Harken T2 Loopblock och knyta fast det på det speciella vis man gör i travaren. Blir det en bra lösning? Lite dyra kullagrade block kanske, men genuaskotet använder man ju rätt flitigt under en segling och det ska gå att skota hem lätt och löpa lätt när man slår och släpper skotet snabbt. Vi använder 8mm skotlinor. Så här ser Harken T2 57 mm ut...
har.jpg
har.jpg (54.17 KiB) Visad 6084 gånger
Sen ska jag flytta fram fockskenorna och då passar jag på att byta till samma 20mm T-skena där så jag jag använda samma travare till genuan och till focken:) Mvh Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Genuatravare & block

Inlägg av maja »

Du behöver inte ha så fasligt avancerade och dyra block. Brytvinklarna är ju förtållandevis små. Det viktiga är att blocken kan följa vinklarna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Genuatravare & block

Inlägg av johan swe-1870 »

Det tror jag blir bra. Jag har Harken-block av en äldre modell där och de fungerar mycket bra. Jag gillar att blocken går lätt och att de håller.

Jag har motsvarande till focken. Tänk på att du kan behöva bryta via genuaskenan om du vill skota focken på takets winsch! Jag har av den anledningen fyra travare och fyra Harken-block.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar