Rostfri skruv i skotskena

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Rostfri skruv i skotskena

Inlägg av ingemar »

Gammalt ämne, men något jag gärna diskuterar igen.

Igår skruvade jag fast ett par kindblock på vardera ände av skotskenan. I brist på annat borrade jag upp hål i skotskenan som jag gängade upp för att acceptera M4-skruvar i rostfritt, vilka jag fettade in och använde för att skruva fast kindblocken. Blocken utsätts väl för relativt stor belastning då de tar den största lasten för att hålla upp skotvagnen under kryss.

Nu undrar jag om jag kanske borde leta upp ett par maskingängade skruvar i mässing eller hitta en annan lösning (som att borra igenom hela skotskenan ner till balken och använda träskruv) för att undvika att korrisionsskadorna som kan uppstå förstör gängorna och blocket kommer flygande som resultat. Eller oroar jag mig i onödan? Vad tror ni?

Bonusfråga: Mässing(?)skruvarna som håller fast skotskenan till balken, var kan man köpa nya, utan att behöva köpa 200st? Dom tål nog inte fler demonteringar av balken nu..
S-926
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rostfri skruv i skotskena

Inlägg av maja »

Jag tror att min skena sitter skruvad i skotbalken med rostfria franska skruvar.
De har suttit där sedan båten var ny för 46 år sedan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Rostfri skruv i skotskena

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:Jag tror att min skena sitter skruvad i skotbalken med rostfria franska skruvar.
De har suttit där sedan båten var ny för 46 år sedan.
Det låter märkligt. Vad är det för skena?

Jag har för mig att min originalskena satt med försänkt träskruv av mässing då jag bytte den för många år sedan. Jag valde då rostfri skruv istället.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Rostfri skruv i skotskena

Inlägg av ingemar »

Att använda rostfritt till att fästa skotskenan till skotbalken går nog bra, då aluminiumeloxeringen i försänkningen ger ett visst skydd för potentialskillnaden. Men i mitt fall har jag ju gängat upp nya hål i skotskenan (dvs i aluminiumet), där jag skruvat i rostfria skruvar. Det som håller blocket är därför gängorna i aluminiumet, inte träbalken. Det är just det jag oroar mig för; att korrisionen kommer göra gängorna spröda som till slut ger vika och gör att blocket lossnar.
S-926
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Rostfri skruv i skotskena

Inlägg av johan swe-1870 »

ingemar skrev:Att använda rostfritt till att fästa skotskenan till skotbalken går nog bra, då aluminiumeloxeringen i försänkningen ger ett visst skydd för potentialskillnaden. Men i mitt fall har jag ju gängat upp nya hål i skotskenan (dvs i aluminiumet), där jag skruvat i rostfria skruvar. Det som håller blocket är därför gängorna i aluminiumet, inte träbalken. Det är just det jag oroar mig för; att korrisionen kommer göra gängorna spröda som till slut ger vika och gör att blocket lossnar.
Är det möjligt att fästa blocket i sargkanten också? Så sitter ju originalblocken.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Rostfri skruv i skotskena

Inlägg av ingemar »

Där sitter redan ett (enkelblock i en bygel), och att använda ett kindblock (https://www.hjertmans.se/produkter/segl ... dblock-8mm) kändes som ett elegant alternativ för att slippa skruva på ett klumpigare dubbelblock.

Ett alternativ skulle ju kanske kunna vara att krångla dit ett par låsande muttrar "som försäkring"; släpper gängorna kommer muttern hindra blocket att lossna, och jag skulle troligen märka att blocket sitter löst. Då vet jag att det inte riktigt fungerade..
S-926
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Rostfri skruv i skotskena

Inlägg av johan swe-1870 »

Kanske kapa skenan och montera kindblocket i balken, eventuellt med en liten distans emellan för att få rätt höjd? Längst ut på skenan kan ju travaren ändå inte vara om ett kindblock sitter där. Då slipper du oroa dig för korrosion, men måste i gengäld fästa kindblocket längst ut i träet, där det kanske redan har murknat lite.

Jag vet egentligen inget om hur detta görs bäst, eftersom jag valde att behålla originalbeslaget istället.

Finns det andra idéer om hur man kan göra?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Rostfri skruv i skotskena

Inlägg av ingemar »

Orginalbeslaget till min skena försvann antagligen när skenan byttes ut av tidigare ägare, men jag tycker nog att orginallösningen verkar bäst. Har däremot inte lyckats jaga tag på ett, tyvärr.

Jag tror att jag nöjer mig med att skruva dit en låsmutter för varje block. Det kanske inte hindrar korrosionen, men jag behöver inte oroa mig över att blocket kanske flyger av om 10 år..
S-926
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rostfri skruv i skotskena

Inlägg av maja »

Man behöver inte skruva fast något i skotskenan.

Man kan skruva fast några byglar på ruffsidan, alldeles ovanför skotbalken/skotskenan, som man gjort på Robert Östmans båt. Se http://ks.ownit.nu/IF/if7.htm

Jag har själv monterat en variant av detta med ett stående dubbelblock isf. byglarna med de två svirvelblocken.

Man kan använda vanliga plåtskruvar för att fästa byglarna alternativt beslaget. Är man rädd att skruvarna inte ska hålla kvar beslagen/byglarna i det relativt tunna plastlaminatet pga, stor dragpåkänning från skotvagnen, limmar man en liten träkloss till insidan med t.ex. silikongummi, i vilken skruvarna kan fästa.

Istället för montering med plåtskruv och (eventuell) träkloss, kan man använda genomgående skruv med stor bricka och mutter (t.ex. M4). Men det är bökigare att få dit.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar