Styrbord halkip i fören bortsliten

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

gusgrim
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 aug 2017 08:47

Styrbord halkip i fören bortsliten

Inlägg av gusgrim »

Hej!
Först och främst ett stort tack för all kunskap man kan hitta på detta forum!

Jag har sökt i forumet men inte hittat svar på min fråga, så jag startar en ny tråd.

Förra året slets styrbord halkip i fören bort, skruvarna drogs ur skrovet. Det hade regnat och blivit fuktigt ner i skruvhålen.
Sedan dess har hålen varit tejpade och fallit i glömska. Jag har kikat i förens stuvutrymme och halkipens skruvar verkar inte gå igenom där utan troligen ner i skrovet på sidan. Nu till frågorna:
1.Hur stor är risken att det kan ha skadats/delaminerats nere i skrovet
2. För att laga, kan det räcka att spruta ner epoxi och sedan borra nya hål?
3. Behöver jag torka området på något vis innan lagning?

En bonusfråga, inatt regnade det hårt i Götet, på morgonen hade det droppad en liten mängd vatten på durken nedanför takventligen. Frun trodde det var kondensvatten bara, jag är mer oroligt lagd:)

Tack och segla väl!
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Styrbord halkip i fören bortsliten

Inlägg av johan swe-1870 »

Halkipen sitter på en upphöjning vid relingskanten. Konstruktionsritningarna visar inte säkert hur upphöjningen är gjord. Ritningarna antyder att den är uppbyggd med glasfiberplast, men helt tydligt är det inte. Jag tror bara du ska rensa hålet och se hur där ser ut. Är där trä som har murknat är det svårt att göra något utan att det blir ett jätteprojekt. Är det plast, borde du bara kunna spackla igen det och sedan göra nya hål.

Skruvarna till halkipen är nog inte längre än att de bara sitter i upphöjningen på däcket. Att de skulle gå ner i skrovet verkar orimligt. Jag tror inte du behöver oroa dig för skrovet.

Jag har haft läckage vid min ventilator, som jag inte visste om. Vatten rann mellan rufftak och ventilator och samlades ovanpå innertaket utan att droppa ned någonstans.
Någon enstaka gång har jag seglat in vatten genom ventilatorn, men då har det varit väldigt kraftig sjö som sköljt över hela båten. Efter det har jag lärt mig att stänga ventilatorn i sådana förhållanden.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
gusgrim
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 aug 2017 08:47

Re: Styrbord halkip i fören bortsliten

Inlägg av gusgrim »

Tack för dina utförliga svar!
Då ska jag kika ner i hålen och hoppas på att möta plast! :)
Har flera läckor från däcksgenomföringar så i vinter blir det att plocka ner innertaken och se över samtliga genomföringar.

Allt gott!
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Styrbord halkip i fören bortsliten

Inlägg av johan swe-1870 »

Du kan gärna fortsätta tråden efter att du har studerat dina hål och beskriva vad du hittar. Även den metod du väljer att laga med kan vara intressant för fler IF-ägare.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
gusgrim
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 aug 2017 08:47

Re: Styrbord halkip i fören bortsliten

Inlägg av gusgrim »

Det ska jag absolut göra, ska se till att ta lite bilder också!
Skriv svar